ИНОВАЦИОНИ НАЧИНИ ТУМАЧЕЊА НЕПОЗНАТИХ РЕЧИ И ИЗРАЗА У „АВАНТУРАМА КРАЉЕВИЋА МАРКА“ БРАНКА СТЕВАНОВИЋА

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 291-308)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Наташа П. Кљајић, Саша С. Чорболоковић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.291K

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Предмет овог рада је анализа и разматрање начина приближавања мање познатих и архаичних речи и израза у збирци поезије за децу и младе Авантурe Краљевића Марка Бранка Стевановића. Основни циљ рада је испитивање иновационих начина тумачења застарелих непознатих или заборављених речи и израза којима аутор прибегава. Задаци рада су уочити контекст речи и израза, значење и функцију; поступке којима се речи објашњавају, те истражити колико стихована форма доприноси лакшем разумевању детаља из епске, легендарне и историјске биографије Марка Краљевића. Стевановић бројне историзме, архаизме, фразеологизме и пословице актуелизује и повезује са савременим контекстом у виду стихованог ауторског коментара у дидаскалијама у самом тексту или у фуснотама и на тај начин спаја различите књижевне жанрове, али и функционалне стилове (књижевно-уметнички и научни). Онеобичавањем семантичке интерпретације речи и израза, међужанровским и међустилским поигравањем, ученици се мотивишу да лакше усвоје речи и фразеологизме који најчешће нису део ни њиховог пасивног фонда речи и тако отклоне препреке у доживљају и рецепцији књижевног дела.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

непознате речи, изрази, тумачење, рецепција, иновације, епска биографија, Марко Краљевић, поезија за децу и младе

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Драгићевић (2012): Р. Драгићевић, Лексикологија и граматика у школи, Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.
  • Кљајић (2023): Н. Кљајић, Могућности наставног тумачења збирке поезије Авантуре Краљевића Марка Бранка Стевановића у основној школи, Детињство, 2/23, Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Љуштановић (2018): Ј. Љуштановић, О типолошким моделима у српском песништву за децу у 21. веку, у: В. Јовановић, Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, 61‒74.
  • Марковић (2018): Н. Марковић, Авантуре Краљевића Марка: усмена епска песма у руху савремене поезије за децу, у: В. Јовановић, Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, Јагодина: Факултет педагошких наука Универ- зитета у Крагујевцу, 299‒322.
  • Мићић (2020): В. Мићић, Дете читалац и хронологија читања, Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.
  • Мркаљ (2008): З. Мркаљ, Наставно проучавање народних приповедака и предања, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије.
  • Николић (2006): М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Павловић (2008): М. Павловић, Припремање наставника и ученика за тумачење књижевних дела, Београд: Завод за уџбенике.
  • Петровачки, Недељков (2010): Љ. Петровачки, Љ. Недељков, Традиционална култура и савремени ученик, Сусрети култура 1, Нови Сад: Филозофски факултет, 263‒272.
  • Панић (2011): Т. Панић, Васпитни и забавни Марко Краљевић, Детињство, 3‒4, Нови Сад: Змајеве дечје игре, 121‒124.
  • РСЈ (2005): Речник српскога језика, Нови Сад: Матица српска.
  • РСАНУ (1978): Речник српскохрватског књижевног и народног језика (књига 10), Београд: Институт за српскохрватски језик.
  • Ћосић и др. (2008): П. Ћосић и др., Речник синонима, Београд: Корнет.