MOTIV SUROVOSTI U KNJIŽEVNIM DELIMA ZA DECU I MLADE (U NASTAVI SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI)

Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 219-233)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Aleksandra B. Batinić

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.219B

ABSTRACT / SAŽETAK:

Ovaj rad bavi se značajem nastave književnosti u razumevanju i suočavanju sa fenomenom nasilja kod mladih, sa posebnim osvrtom na motiv surovosti u književnosti a decu i mlade. Polazeći od recepcije književnog teksta i njegovog uticaja na učenike, istraživanje problematizuje načine na koje književnost može pomoći mladima da razumeju kompleksne društvene izazove. Koristeći odabrani književni korpus („Sebični džin” Oskara Vajda, pripovetke „Dečak i pas” Danila Kiša, kao i „Lilika” Dragoslava Mihailovića iz dopunskog korpusa, i roman Dečaci Pavlove ulice Ferenca Molnara), rad ilustruje manifestacije nasilja u različitim kontekstima, problematizovanim u okviru jednog školskog časa. Ključni argumentativni pravac teksta usmeren je ka ideji da se negativne društvene pojave mogu ublažiti razvojem moralnih vrednosti, empatije i tolerancije kroz kritičko tumačenje književnih dela. Istraživanje naglašava pedagošku ulogu nastave srpskog jezika i književnosti u kontinuiranom suočavanju sa problemom nasilja, nudeći skroman, ali značajan doprinos razumevanju načina na koje literatura može biti sredstvo za razvoj humanističkih vrednosti i kritičkog mišljenja kod mladih.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

metodika, nastava književnosti, deca i mladi, nasilje, empatija, kritičko mišljenje, Oskar Vajld, Danilo Kiš, Dragoslav Mihailović, Ferenc Molnar.

REFERENCES / LITERATURA

  • Bajić (2007): LJ. Bajić, Recepcija i delovanje književnog teksta na učenika, Norma, Časopis za teoriju i praksu vaspitanja i obrazovanja, XII(1), Sombor: Pedagoški fakultet, 147–156.
  • Bajić, Jovanović (2003): LJ. Bajić, V. Jovanović, Prevencija nasilja nastavom književnosti, Književnost i jezik, 50(1/3), Beograd: Društvo za srpskohrvatski jezik i književnost, 107–113.
  • Baron-Koen (2012): S. Baron-Koen, Psihologijazla, Beograd: Klio.
  • Georgijevski (2005): H. Georgijevski, Romanusrpskojknjiževnostizadecu i mlade, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Delić (1997): J. Delić, KrozprozuDanilaKiša.KapoeticiKišoveproze II, Beograd: BIGZ.
  • Zafranski (2005): R. Zafranski, Zloilidramaslobode, Beograd: Službeni list SCG.
  • Mišambled (2015): R. Mišambled, Istorijanasiljaodkrajasrednjegveka do danas, Novi Sad: Akademska knjiga.
  • Nedimović, Biro (2011) T. Nedimović, M. Biro, Faktori rizika za pojavu vršnjačkog nasilja u osnovnim školama, Primenjena psihologija, 4(3), Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 229–244.
  • Pešikan-Ljuštanović (2009): LJ. Pešikan-Ljuštanović, Usmeno u pisanom, Beograd: Beogradska knjiga.
  • Stojković (2015): N. Stojković, Vaspitni uticaji književnosti za decu na razvoj socijalno poželjnog ponašanja učenika mlađih razreda osnovne škole, doktorska disertacija, Jagodina, http://nardus.mpn.gov.rs/ handle/123456789/5611, 5. 7. 2019.
  • Trajkov (2018): I. Trajkov, Rizik od nasilja i radne eksploatacije dece na ulici / ulične dece, u: Unapređenje kvalitete života djece i mladih, Zbornik radova sa IX međunarodne naučno-stručne konferencije, Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 259–267.