МОТИВ СУРОВОСТИ У КЊИЖЕВНИМ ДЕЛИМА ЗА ДЕЦУ И МЛАДE (У НАСТАВИ СРПСКОГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ)

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 219-233)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Александра Б. Батинић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.219B

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Овај рад бави се значајем наставе књижевности у разумевању и суочавању са феноменом насиља код младих, са посебним освртом на мотив суровости у књижевности а децу и младе. Полазећи од рецепције књижевног текста и његовог утицаја на ученике, истраживање проблематизује начине на које књижевност може помоћи младима да разумеју комплексне друштвене изазове. Користећи одабрани књижевни корпус („Себични џин” Оскара Вајда, приповетке „Дечак и пас” Данила Киша, као и „Лилика” Драгослава Михаиловића из допунског корпуса, и роман Дечаци Павлове улице Ференца Молнара), рад илуструје манифестације насиља у различитим контекстима, проблематизованим у оквиру једног школског часа. Кључни аргументативни правац текста усмерен је ка идеји да се негативне друштвене појаве могу ублажити развојем моралних вредности, емпатије и толеранције кроз критичко тумачење књижевних дела. Истраживање наглашава педагошку улогу наставе српског језика и књижевности у континуираном суочавању са проблемом насиља, нудећи скроман, али значајан допринос разумевању начина на које литература може бити средство за развој хуманистичких вредности и критичког мишљења код младих.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

методика, настава књижевности, деца и млади, насиље, емпатија, критичко мишљење, Оскар Вајлд, Данило Киш, Драгослав Михаиловић, Ференц Молнар.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Бајић (2007): Љ. Бајић, Рецепција и деловање књижевног текста на ученика, Норма, Часопис за теорију и праксу васпитања и образовања, XII(1), Сомбор: Педагошки факултет, 147–156.
  • Бајић, Јовановић (2003): Љ. Бајић, В. Јовановић, Превенција насиља наставом књижевности, Књижевност и језик, 50(1/3), Београд: Друштво за српскохрватски језик и књижевност, 107–113.
  • Барон-Коен (2012): С. Барон-Коен, Психологија зла, Београд: Клио.
  • Георгијевски (2005): Х. Георгијевски, Роман у српској књижевности за децу и младе, Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Делић (1997): Ј. Делић, Кроз прозу Данила Киша. Ка поетици Кишове прозе II, Београд: БИГЗ.
  • Зафрански (2005): Р. Зафрански, Зло или драма слободе, Београд: Службени лист СЦГ.
  • Мишамблед (2015): Р. Мишамблед, Историја насиља од краја средњег века до данас, Нови Сад: Академска књига.
  • Недимовић, Биро (2011) Т. Недимовић, М. Биро, Фактори ризика за појаву вршњачког насиља у основним школама, Примењена психологија, 4(3), Нови Сад: Филозофски факултет Универзитета у Новом Саду, 229–244.
  • Пешикан-Љуштановић (2009): Љ. Пешикан-Љуштановић, Усмено у писаном, Београд: Београдска књига.
  • Стојковић (2015): Н. Стојковић, Васпитни утицаји књижевности за децу на развој социјално пожељног понашања ученика млађих разреда основне школе, докторска дисертација, Јагодина, http://nardus.mpn.gov.rs/ handle/123456789/5611, 5. 7. 2019.
  • Трајков (2018): И. Трајков, Ризик од насиља и радне експлоатације деце на улици / уличне деце, у: Унапређење квалитете живота дјеце и младих, Зборник радова са IX међународне научно-стручне конференције, Тузла: Удружење за подршку и креативни развој дјеце и младих, 259–267.