LEKSIČKA LAKUNARNOST DEČJE GOVORNE PARADIGME KAO JEZIČKO-STILSKI POSTUPAK U POEZIJI ZA DECU PREDRAGA BJELOŠEVIĆA I LJUBIVOJA RŠUMOVIĆA

Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 115-137)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Marina V. Kebara

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.115K

ABSTRACT / SAŽETAK:

U ovom radu, sa aspekta lingvostilistike i kognitivne lingvistike, istražujemo precedentni model lakunarnosti dečje govorne paradigme u funkciji prototeksta (teksta-donora) u podlozi jezičko-stilskog postupka u poeziji za decu srpskih pisaca Predraga Bjeloševića i Ljubivoja Ršumovića. Cilj rada je utvrđivanje putem kontrastivne analize stepena podudaranja dečjih derivacionih modela u građenju lakuna sa modelima standardnog jezika, uz razjašnjavanje razlika između dečjih, normativnih i poetskih varijanti u analiziranim književnim tekstovima. Zadatak rada je klasifikacija i opis najproduktivnijih derivacionih modela u građenju lakunarnih jedinica dečjeg jezika na osnovu uzroka njihovog pojavljivanja, kao glavnog kriterijuma klasifikacije. Izdvajamo i opisujemo dva tipa lakuna karakterističnih za dečji jezik: a) relativne lakune, b) apsolutne lakune.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

dečja lakunarnost, relativne i apsolutne lakune, precedent, poezija za decu, Predrag Bjelošević, Ljubivoje Ršumović

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

Istraživanje sprovedeno u radu finansiralo je Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (Ugovor o realizaciji i finansiranju naučnoistraživačkog rada NIO u 2023. godini broj 451-03-47/2023-01/ 200198).

REFERENCES / LITERATURA

  • Aleksandrovna (2019): L. E. Aleksandrovna, Leksičeskie novoobrazovaniя v detskoй reči, Belgorod: Belgorodskiй gosudarstvennый nacionalьnый issledovatelьskiй universitet (NIU BelGU).
  • Arutjunova (1961): N. D. Arutюnova, Očerki po slovoobrazovaniю v sovremennom ispanskom яzыke, Moskva: Izdvo Akad. nauk SSSR.
  • Bikova (2005): G. V. Bыkova, Яvlenie lakunarnosti na urokah russkogo яzыka v škole, Blagoveщensk: Blagoveщenskiй gosudarstvennый pedagogičeskiй universitet.
  • Zemskaja (1992): E. A. Zemskaя, Slovoobrazovanie kak deяtelьnostь, Moskva: Vыsšaя škola.
  • Kebara (2016): Marina Kebara, Lingvokognitivna funkcionalna analiza dečjih neologizama kao metajezičkih refleksiva u jezičkoj igri, Srpski jezik, XXI, Beograd, 311‒324.
  • Kebara (2018): Marina Kebara, Gramatička transpozicija u derivaciji neologizama u dečjoj jezičkoj igri, Uzdanica: časopis za jezik, književnost, umetnost i pedagoške nauke, XV/1, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 165‒186.
  • Kebara (2018a): Marina Kebara, Refleksivno-neposredna forma dečjih neologizama u svetlu poimanja dečjeg jezika, u: S. Marinković (ur.), Jezik, kultura, obrazovanje, Užice: Pedagoški fakultet, 75‒86.
  • Kebara (2019): Marina Kebara, Precedentnost dečjeg nonsensa i jezičke igre u poeziji Ljubivoja Ršumovića, u: S. Marinković (ur.), Književno delo Ljubivoja Ršumovića, Užice: Pedagoški fakultet, 379‒396.
  • Cejtlin (1989): S. N. Ceйtlin, Innovacii kak produkt rečevoй deяtelьnosti rebenka, Detskaя rečь: Problemы i nablюdeniя (mežvuz. sb. nauč. tr.), Leningrad: LGPI, 64‒74.
  • Cejtlin (2021): S. N. Ceйtlin, K voprosu o slovoobrazovanii v russkoй detskoй reči, Rossiйskiй gumanitarnый žurnal, Tom 10, №2. Tekst naučnoй statьi po specialьnosti „Яzыkoznanie i literaturovedenie”, Sankt-Peterburg: Rossiйskiй gosudarstvennый pedagogičeskiй universitet im. A. I. Ger- cena Rossiя, 99‒110.