ЛЕКСИЧКА ЛАКУНАРНОСТ ДЕЧЈЕ ГОВОРНЕ ПАРАДИГМЕ КАО ЈЕЗИЧКО-СТИЛСКИ ПОСТУПАК У ПОЕЗИЈИ ЗА ДЕЦУ ПРЕДРАГА БЈЕЛОШЕВИЋА И ЉУБИВОЈА РШУМОВИЋА

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 115-137)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Марина В. Кебара

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.115K

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У овом раду, са аспекта лингвостилистике и когнитивне лингвистике, истражујемо прецедентни модел лакунарности дечје говорне парадигме у функцији прототекста (текста-донора) у подлози језичко-стилског поступка у поезији за децу српских писаца Предрага Бјелошевића и Љубивоја Ршумовића. Циљ рада је утврђивање путем контрастивне анализе степена подударања дечјих деривационих модела у грађењу лакуна са моделима стандардног језика, уз разјашњавање разлика између дечјих, нормативних и поетских варијанти у анализираним књижевним текстовима. Задатак рада је класификација и опис најпродуктивнијих деривационих модела у грађењу лакунарних јединица дечјег језика на основу узрока њиховог појављивања, као главног критеријума класификације. Издвајамо и описујемо два типа лакуна карактеристичних за дечји језик: а) релативне лакуне, б) апсолутне лакуне.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

дечја лакунарност, релативне и апсолутне лакуне, прецедент, поезија за децу, Предраг Бјелошевић, Љубивоје Ршумовић

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање спроведено у раду финансирало је Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (Уговор о реализацији и финансирању научноистраживачког рада НИО у 2023. години број 451-03-47/2023-01/ 200198).

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Александровна (2019): Л. Е. Александровна, Лексические новообразования в детской речи, Белгород: Белгородский государственный национальный исследовательский университет (НИУ БелГУ).
  • Арутјунова (1961): Н. Д. Арутюнова, Очерки по словообразованию в современном испанском языке, Москва: Издво Акад. наук СССР.
  • Бикова (2005): Г. В. Быкова, Явление лакунарности на уроках русского языка в школе, Благовещенск: Благовещенский государственный педагогический университет.
  • Земскаја (1992): Е. А. Земская, Словообразование как деятельность, Москва: Высшая школа.
  • Кебара (2016): Марина Кебара, Лингвокогнитивна функционална анализа дечјих неологизама као метајезичких рефлексива у језичкој игри, Српски језик, XXI, Београд, 311‒324.
  • Кебара (2018): Марина Кебара, Граматичка транспозиција у деривацији неологизама у дечјој језичкој игри, Узданица: часопис за језик, књижевност, уметност и педагошке науке, XV/1, Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, 165‒186.
  • Кебара (2018а): Марина Кебара, Рефлексивно-непосредна форма дечјих неологизама у светлу поимања дечјег језика, у: С. Маринковић (ур.), Језик, култура, образовање, Ужице: Педагошки факултет, 75‒86.
  • Кебара (2019): Марина Кебара, Прецедентност дечјег нонсенса и језичке игре у поезији Љубивоја Ршумовића, у: С. Маринковић (ур.), Књижевно дело Љубивоја Ршумовића, Ужице: Педагошки факултет, 379‒396.
  • Цејтлин (1989): С. Н. Цейтлин, Инновации как продукт речевой деятельности ребенка, Детская речь: Проблемы и наблюдения (межвуз. сб. науч. тр.), Ленинград: ЛГПИ, 64‒74.
  • Цејтлин (2021): С. Н. Цейтлин, К вопросу о словообразовании в русской детской речи, Российский гуманитарный журнал, Том 10, №2. Текст научной статьи по специальности „Языкознание и литературоведение”, Санкт-Петербург: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Гер- цена Россия, 99‒110.