TEMATIZACIJA NASILJA U KNJIŽEVNOSTI ZA DECU – MODEL PROJEKTNE NASTAVE

Književnost za decu u nauci i nastavi (2022), (str. 347-360)

AUTOR(I): Biljana S. Soleša 

E-ADRESA: solasabilja@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/KDNN21.347S

SAŽETAK:

U radu se ispituju mogućnosti interpretacije književnih tekstova za decu u okviru projektne nastave u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja. Predstavljamo model nastavnog projekta Tematizacija nasilja u književnosti za decu, koji kao inovativno metodičko opredeljenje omogućava sveobuhvatniji pristup interdisciplinarnim temama i jačanje međupredmetnih kompetencija. Uvodni deo sadrži kraći osvrt na temu nasilja u književnosti i prednosti projektne nastave. U središnjem delu dat je predlog nastavnog projekta sa istraživačkim zadacima, aktivnostima učenja, ishodima i očekivanim rezultatima.  U završnom delu ukazuje se na prednost ove nastavne strategije i ulogu nastave književnosti u prevenciji nasilja. Cilj rada je da se predstavljanjem vidova nasilja u književnim delima, uspostavljanjem korelacije između sveta književno- sti i svakodnevnog života afirmišu aktivnosti prevencije nasilja i inovativni pristupi u nastavi književnosti.

KLJUČNE REČI:

književnost za decu, projektna nastava, nasilje, interdisciplinarni pristup, međupredmetne kompetencije.

LITERATURA:

  • Ahmetagić (2011): Jasmina Ahmetagić, Priče o Narcisu zlostavljaču: zlostavlja- nje i književnost, Beograd: Službeni glasnik.
  • Bajić, Jovanović (2003): Ljiljana Bajić, Violeta Jovanović, Prevencija nasilja nastavom književnosti, Književnost i jezik, god. 50, br.1/3, 107–114.
  • Vilotijević, Vilotijević (2016): Mladen Vilotijević, Nada Vilotije- vić, Modeli razvijajuće nastave, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Dojčinović (2018): Biljana Dojčinović, Andrićeve priče o nasilju nad ženama: „Mara milosnica” i „Zlostavljanje”, u: A. Vraneš (ur.), Ivo Andrić u našem vremenu, Višegrad: Andrićev institut, 275–293.
  • Ilić (2019): Tanja Ilić, Uloga romana Kad su cvetale tikve Dragoslava Mihailovića u prevenciji nasilja, Učenje i nastava KLETT, god. V, br. 2, Beo- grad: Društvo za razvoj obrazovanja, 261–276.
  • Litričin, Tomić (2018): Dragana Litričin Dunić, Aleksandra Tomić, Imagologija u nastavi srpskog jezika i književnosti sa stranim studentima, Inovacije u nastavi, XXXi, 2018/1,103–112, doi: 10.5937/inovacije1801103L.
  • Marković (2018): Snežana Marković, Samostalni stvaralački rad uče- nika na časovima književnosti u mlađim razredima osnovne škole (teorija i praksa), u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.) Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 159–173.
  • Matijević (2008): Milan Matijević, Projektno učenje, Znamen: Nastavnički suputnik, 2008/09, dostupno na: http://bib.irb.hr/datoteka/409015. Projektno_ucenje_Matijevic.pdf.
  • Mrkalj (2020): Zona Mrkalj, Značaj korelativnog pristupa u novim pro- gramima nastave i učenja, u: I. Čutura, M. Dimitrijević (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 271–285.
  • Petrušić (2017): Nevena Petrušić, Pravna zaštita od nasilja u porodici, u: dragica Vujadinović, Vojislav Stanimirović (prir.), Studije roda, Beograd: Pravni fakultet,181–201.
  • Polovina (2014): Nada Polovina, Porodični faktori povezani sa vr- šnjačkim nasiljem u školi, Uzdanica, Xi/1, 63–72.
  • Popović (2014): Daliborka Popović, Prevencija vršnjačkog nasilja u školskom sistemu, Inovacije u nastavi, XXVii, 2014/1, 74–83.
  • Popović, Ristanović (2020): Daliborka Popović, Dušan Ristanović, Potencijali projektne nastave za razvijanje međupredmetnih kompetencija, Uzdanica, XVii/2, 281–294.
  • Soleša (2020): Biljana Soleša, Književnost za decu i mlade u projekt- noj nastavi, u: I. Čutura, M. Dimitrijević (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 379–391.
  • Stanković (2018): Milica Stanković, Književnost za decu u nastavi muzičke kulture od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pe- dagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 469–477.
  • Šmulja (2018): Saša Šmulja, Kritika potčinjavanja i porodičnog nasilja u pripovijetki „Je li kriva sudbina?” Ljubena Karavelova, Knjiženstvo, https://doi.org/10.18485/knjiz.2018.8.8.1.