„Искошени угао“ Драгутина Гостушког (2024) (359-379)
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Срђан Атанасовски
DOI: 10.46793/DGOST23.359A
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Овај рад истражује савремену кризу музикологије кроз призму идеја и критичких ставова Драгутина Гостушког, једног од пионира музикологије и музичке теорије у Југославији. У раду се анализира како „нова музикологија”, која је интегрисала друштвене и културне аспекте у анализу музике, доводи до табуизације вредносних судова о уметничким делима. Такође, рад разматра недостатак теоријског развоја у савременој музикологији, где интердисциплинарност, иако неопходна, доводи до слабљења аутономног музиколошког метода. Гостушки је критиковао претерану употребу семиотичких метода, тврдећи да они не могу у потпуности објаснити естетску и креативну суштину музике. У том контексту, корпус радова Гостушког пружају алтернативни метод за анализу музике као уметничког облика. Рад предлаже да се механизми вредновања врате у музикологију, уз разумевање друштвено-културних контекста, али без свођења естетског и звучног тела музике на идентитет или друштвени контекст.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
криза музикологије, „нова музикологија”, вредновање музике, интердисциплинарност, Драгутин Гостушки, семиотика.
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA:
- Веселиновић-Хофман, Мирјана. Пред музичким делом: огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века: једна музиколошка визура. Београд: Завод за уџбенике, 2007.
- Гостушки, Драгутин. „Музичке науке као модел интердисциплинарног метода истраживања”. У Српска музика кроз векове, 9–61. Београд: Галерија САНУ, 1973.
- Гостушки, Драгутин. „Реалност, музика, језик”. Приредила Катарина Томашевић. У Интердисциплинарност теорије књижевности, уредио
- Милослав Шутић, 233–251. Београд: Институт за књижевност и уметност, Београд 2001.
- Гостушки, Драгутин. Рађање српске музичке културе: поводом тридесет година од премијерног емитовања истоимене серије РТС-а. Уредила Снежана
- Николајевић, редитељ: Петар М. Теслић, стручни редактор: Катарина Томашевић. Београд: Радио-Телевизија Србије и Музиколошко друштво Србије, 2017.
- Гостушки, Драгутин. Уметност у недостатку доказа. Београд: Српска књижевна задруга, 1977.
- Кун, Томас. Структура научних револуција. Превео Милан Ђурђевић. Београд: Нолит, 1974.
- Милановић, Биљана. Музичке праксе у Србији и формирање националног канона. Београд: Музиколошки институт САНУ, 2018.
- Милановић, Биљана. „Колективни идентитети и музика”. МузикологијаMusicology 7 (2007): 119–134.
- Томашевић, Катарина. „Др Драгутин Гостушки музиколог и композитор (Београд, 3. І 1923 – Београд, 21. ІХ 1998)”. Музикологија-Musicology 10 (2010): 211–222.
- Beard, David. „Musicology’s Crises of Identity”. In Shaping the Present through the Future: Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity. Edited by Bojana
- Radovanović, Miloš Bralović, Maja Radivojević, Danka Lajić Mihajlović i Ivana Medić, 13–36. Belgrade: Institute of Musicology SASA, 2021.
- Blake, David. „Musicological Omnivory in the Neoliberal University”. Journal of Musicology 34 (2017): 319–354.
- Cook, Nicholas. Music, Imagination, and Culture. Oxford: Oxford University Press, 1990.
- Cusick, Suzanne G. „Gender, Musicology, and Feminism”. U Rethinking Music, uredili Nicholas Cook i Mark Everist, 471–98. Oxford: Oxford University Press, 1999.
- DeNora, Tia. Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792-1803. Berkeley: University of California Press, 1995.
- Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima. Beograd: Prosveta i Muzikološki institut SANU, 1968.
- Kerman, Joseph. Contemplating Music: Challenges to Musicology. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985.
- Kramer, Lawrence. „Musicology and Meaning”. The Musical Times 144, no. 1883 (2003): 6–12.
- Kramer, Lawrence. „The Musicology of the Future”. Repercussions 1 (1992): 5–18.
- Kramer, Lawrence. Classical Music and Postmodern Knowledge. Berkeley: University of California Press, 1995.
- Kramer, Lawrence. Music as Cultural Practice, 1800–1900. Berkeley: University of California Press, 1990.
- McClary, Susan and Richard Leppert, eds. Music and Society: The Politics of Composition, Performance and Reception. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
- McClary, Susan. Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
- Medić, Ivana. „Applied Musicology: A ‘manifesto’, and a Case Study of a Lost Cultural Hub”. Muzikologija-Musicology no. 33 (2022), 87–102.
- Radovanović, Bojana. „Nauka kao umetnost – interdisciplinarnost u naučnim radovima Dragutina Gostuškog”. U Wunderkammer / Their Masters’ Voice, zbornik master radova studenata muzikologije, uredile Tijana PopovićMlađenović, Marija Masnikosa, Vesna Mikić i Dragana Stojanović-Novičić, 630–710. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 2018. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/4098 .
- Tomašević, Katarina. „Dragutin Gostuški and the Semiotics of Music”. Muzikologija-Musicology no. 22 (2017): 177–197.
- Tomlinson, Gary. „Musical Pasts and Postmodern Musicologies: A Response to Lawrence Kramer”. Current Musicology no. 53 (1993): 18–24.
- Tomlinson, Gary. „The Historiography of Music: Issues of Past and Present”. In Rethinking Music, edited by Nicholas Cook and Mark Everist, 248–66. Oxford: Oxford University Press, 1999.
- Tomlinson, Gary. Music in Renaissance Magic: Toward a Historiography of Others. Chicago: University of Chicago Press, 1993.