„Кинемузика“ Драгутина Гостушког (и шта би Гостушки мислио о квантној музици)

„Искошени угао“ Драгутина Гостушког (2024) (321-358)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Ивана Медић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/DGOST23.321M

ABSTRACT / САЖЕТАК: 

Мада су научни и уметнички рад Драгутина Гостушког његови савременици сматрали конзервативним, откриће његовог мало познатог (и нажалост нереализованог) пројекта Кинемузика, о којем је Гостушки маштао више од две деценије, доказује да је овај свестрани стваралац био ношен правим авангардним духом. Ова његова несуђена авангарда (термин Милорада Беланчића) доживела је своју позну актуелност готово педесет година касније. Наиме, међународним пројектима Квантна музика (2015–18) и Изван квантне музике (2019–22) којима сам руководила, а које је реализовао Музиколошки институт САНУ (где је Гостушки провео цео свој радни век), остварене су неке његове смеле визије. Стога у овом раду најпре презентујем велики број досад непознатих информација о пројекту Кинемузика и ауторовим вишедеценијским напорима да га реализује, а потом га анализирам у паралели са својим пројектима и истичем које су идеје и визије Гостушког остварене у XXI веку.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Драгутин Гостушки, Кинемузика, Квантна музика, Изван квантне музике, авангарда, несуђена авангарда, позна актуелност, физика и музика.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA:

  • Беланчић, Милорад. „Један особени плурализам”. У Стваралаштво Владана Радовановића зборник са научног скупа поводом осамдесет година од рођења, уредили Никола Шуица и Весна Микић, 189–202. Београд: Универзитет уметности, 2013.
  • Думнић Вилотијевић, Марија, Милош Браловић и Стефан Савић. „Ка новим читањима/слушањима дигитализованих ’Разговора о науци и уметности’”. У Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана
  • Радовановић, 409–429. Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.
  • Јанковић [=Медић], Ивана. „Синтезијска уметност Владана Радовановића.”
  • Музикологија-Musicology бр. 3 (2003): 141–186. https://doi.org/10.2298/ MUZ0303141J.
  • Маринковић, Милош. „Реми Драгутина Гостушког: од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб”. У Искошени угао Драгутина Гостушког, уредиле Катарина Томашевић и Бојана
  • Радовановић, 211–234. Београд: Музиколошки институт САНУ, 2024.
  • Пурешевић, Данијела. „А галаксија около сија”. Радио-телевизија Србије Арт зона, 25. јануар 2022. https://www.rts.rs/tv/rts2/4669324/vladanradovanovic—a-galaksija-okolo-sija.html. 
  • Томашевић, Катарина. „Др Драгутин Гостушки, музиколог и композитор (Београд, 3. І 1923 – Београд, 21. ІХ 1998)”. Музикологија-Musicology бр. 10 (2010): 211–222.
  • Born, Georgina. Rationalizing Culture: IRCAM, Boulez, and the Institutionalization of the Musical Avant-Garde. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1995.
  • Boulez, Pierre. „Technology and the Composer (1977)”. In Orientations: Collected Writings, edited by Jean-Jacques Nattiez, translated by Martin Cooper, 486– 495. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1986.
  • Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima. Beograd: Prosveta i Muzikološki institut SANU, 1968.
  • Helweg, Kim. „Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice”. Muzikologija-Musicology no. 24 (2018): 61– 77. https://doi.org/10.2298/MUZ1824061H.
  • Lončar, Sonja and Pavlović, Andrija. „‘Beyond Quantum Music’—A Pioneering Art & Science Project as a Platform for Building New Instruments and Creating a New Musical Genre”. Arts no. 13/4 (2024): 127. https://doi.org/10.3390/arts13040127.
  • Lončar, Sonja and Pavlović, Andrija. „Hybrid Duo”. Muzikologija-Musicology no. 24 (2018): 111–121. https://doi.org/10.2298/MUZ1824111L.
  • Medić, Ivana. „The Newness of Quantum Music”. In Musik-Diskurse nach 1970, edited by Thomas Gartmann, Doris Lanz, Raphaël Sudan and Gabrielle Weber. Bern: Hochschule der Künste Bern & Universität Bern, Institut für Musikwissenschaft (u štampi).
  • Medić, Ivana, ed. Beyond Quantum Music 2019–2022. Belgrade: Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2022. https://dais.sanu. ac.rs/handle/123456789/14039.
  • Medić, Ivana. Teorija i praksa Gesamtkunstwerka u XX i XXI veku: operski ciklus SVETLOST / LICHT Karlhajnca Štokhauzena. Beograd: Muzikološki institut SANU, 2019. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/9091.
  • Medić, Ivana. „The Impossible Avant-garde of Vladan Radovanović”. Musicological Annual / Muzikološki zbornik 55/1 (2019): 157–176. https://doi. org/10.4312/mz.55.1.157-176.
  • Mølmer Klaus. „The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs”. Muzikologija– Musicology no. 24 (2018): 51–59, https://doi.org/10.2298/MUZ1824051M
  • Novković, Dragan, Marko Peljevic and Mateja Malinović. „Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results”. Muzikologija-Musicology no. 24 (2018): 95–109. https://doi.org/10.2298/MUZ1824095N.
  • Subotić, Irina. Od Avangarde do Arkadije. Beograd: Clio, 2000, http://www. rastko.rs/likovne/clio/isubotic-arkadia.html#_Toc506879184.
  • Tomašević, Katarina i Bojana Radovanović. „Predgovor drugom izdanju Vremena umetnosti„. U Dragutin Gostuški, Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima, i–xlviii.  Beograd: Muzikološki institut SANU, 2024. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/17313.
  • Varèse, Edgard and Chou Wen-chung. „The Liberation of Sound. Excerpts from lectures by Varèse, compiled and edited with footnotes by Wenchung Chou”. Perspectives of New Music 5/1 (1966): 11–19. https://doi. org/10.2307/832385.
  • Vedral, Vlatko. „The Quantum Music Project”. Lecture recorded in Belgrade in January 2016. https://www.youtube.com/watch?v=D4oW3lphecg.