„Искошени угао“ Драгутина Гостушког (2024) (151-180)
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Јелена Јанковић-Бегуш
DOI: 10.46793/DGOST23.151JB
ABSTRACT / САЖЕТАК:
У овом раду биће анализиран свеобухватан утицај који је Драгутин Гостушки својим музичко- теоријским опусом извршио на стваралаштво српског композитора и академика Властимира Трајковића (1947– 2017). Полазна теза овог рада гласи да практично целокупно Трајковићево композиторско и музичкотеоријско стваралаштво може да се протумачи кроз призму теоријске мисли Драгутина Гостушког, а посебно његовог најзначајнијег дела – студије Време уметности. Прилог заснивању једне опште науке о облицима (1968). На то наводи Трајковићева публикована изјава да је студија Време уметности за њега имала значај „часа истине”, одговора на питања уметности и живота, и да јој се непрестано враћао током наредних деценија. У овом раду осветлићу неке од најзначајнијих тема које је Трајковић преузео из студије Време уметности и разрадио их у свом композиторском и музичкотеоријском стваралаштву. Међу њима се посебно истичу, између осталих, питања односа природе и уметности, идеја „повратка Антици” и значај који је придат хуманистичкој мисли и ренесанси као уметничком стилу, односно Византији и „Медитерану” као географским и духовним просторима продуженог зрачења „Антике”, затим схватање класицизма као тенденције (а не као стила), појам „класицистичког модернизма” и друго. Размотрићу и конкретан пример Трајковићевог музичког омажа Гостушком у композицији Зефиров повратак (2001) како бих дошла до закључка о пуној мери стваралачког, али и животног утицаја који је старији српски стваралац извршио на свог млађег савременика.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
Драгутин Гостушки, Властимир Трајковић, Време уметности, Антика, хуманизам, ренесанса, класицизам, Зефиров повратак.
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA:
- Ауторски концерт композитора Властимира Трајковића. Програмска књижица, некаталогизована, 25. 1. [2007], Велика дворана Задужбине Илије М. Коларца, 20.00 часова, организатор: Југоконцерт.
- Властимир Трајковић, Концерт инструменталне и вокалне, камерне и камерно-оркестарске музике. Програмска књижица, некаталогизована, 4. 12. [2010], Koларчева задужбина у 20.00, организатор: Југоконцерт.
- Гостушки, Драгутин. Уметност у недостатку доказа. Београд: Српска књижевна задруга, 1977.
- Јанковић-Бегуш, Јелена. „Античка (грчка) парадигма у савременој уметничкој музици. Студије случаја/конвергенције: Јанис Ксенакис, Властимир Трајковић”. Докторска дисертација, необјављена. Београд: Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности, 2021.
- Јанковић-Бегуш, Јелена. „Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике”. Музикологија-Musicology бр. 31 (2021/II): 95–126.
- Лукић, Света. „Самосвојна синтеза (Драгутин Гостушки, Време уметности, Просвета, Београд, 1968)”. Политика 15. 09. 1968.
- Милосављевић, Петар. „Закони развитка уметности”. Летопис Матице српске, 145, 404, 5. 11. 1969: 574–583.
- Стефановић, Ана. „Концерт за обоу Властимира Трајковића”. Музички талас год. 5, бр. 2/4 (1998): 38–40.
- Стефановић, Ана. „Барокне референце у делима Властимира Трајковића”. Музикологија-Musicology бр. 13 (2012): 141–142.
- Томашевић, Катарина. „Гостушки и српска музикологија”. МузикологијаMusicology бр. 1 (2001): 167–170.
- Томашевић, Катарина. „Поетичка, теоријска, естетичка и филозофска завештања. Трагом написа о музици Властимира Трајковића”. У Трајковић, Властимир. Музика. Оркестрација II за студенте композиције (теоријски део), главни уредник Јелена Јовановић, уредник Марко Д. Алексић, VII–XIV. Београд: Српска академија наука и уметности, Одељење уметности, у сарадњи са Музиколошким институтом САНУ.
- Трајковић, Властимир. „Сећање на др Драгутина Гостушког”. МузикологијаMusicology бр. 1 (2001): 165–167.
- Трајковић, Властимир Музика. Оркестрација II за студенте композиције (теоријски део). Главни уредник Јелена Јовановић, уредник Марко Д. Алексић. Београд: Српска академија наука и уметности, Одељење уметности и Музиколошки институт САНУ, 2022.
- Трајковић, Властимир. „Кључни опуси у стваралаштву Милоја Милојевића”. У Композиторско стваралаштво Милоја Милојевића. Зборник радова, приредио Властимир Перичић, уредила Мелита Милин, 18–31. Београд: Музиколошки институт САНУ, 1998.
- Bebler, Neda. „Španska svita u opusu Vlastimira Trajkovića”. U Tribine Novi zvučni prostori. Zbornik. Priredila Zorica Premate, 201–206. Beograd: Centar za muzičku akciju i RTS Izdavaštvo, 2019.
- Cvejić, Bojana. „Jedanaesta Međunarodna tribina kompozitora: pragmatičke perspektive”. Treći program (leto-jesen 2002): 14–19.
- Damnjanović, Milan. „Vreme umetnosti (D. Gostuškog)”. Izraz, XIII, br. 11 (novembar 1969): 507–514.
- Focht, Ivan. „O knjizi Dragutina Gostuškog ’Vreme umetnosti’”. Treći program br. 1 (1969, proleće): 245–254.
- Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima. Beograd: Prosveta i Muzikološki institut SANU, 1968.
- Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima, drugo izdanje. Priredile Katarina Tomašević i Bojana Radovanović. Beograd: Muzikološki institut SANU, 2024.
- Janković-Beguš, Jelena. „Building a Personal Artistic Identity as a Tribute to One’s ’Heroes’: Vlastimir Trajković’s ’Le Tombeau de la Bonne Musique’”. Contemporary Music Review no. 41: 5–6 (2022): 560–589.
- Komadina, Ivana. Nagoveštaji i ostvarenja postmoderne u stvaralačkom opusu Vlastimira Trajkovića. Diplomski rad, neobjavljen. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu, Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, 1986.
- Milin, Melita „Ancient Greek mythology mediated by Latin culture: On Vlastimir Trajković’s Arion and Zephyrus Returns”. Muzikologija-Musicology No. 12 (2012): 165–182.
- Palisca, Claude V. „Girolamo Mei: Mentor to the Florentine Camerata”. The Musical Quarterly, No. XL/1 (January 1954): 1–20.
- Souriau, Étienne. La correspondance des arts: éléments d’esthétique comparée. Paris: Flammarion, 1947.
- Stefanović, Ana. „Vlastimir Trajković, Španska svita (sećanja iz detinjstva) za flautu i 15 gudača, op. 33”. U Tribine Novi zvučni prostori. Zbornik, priredila Zorica Premate, 207–211. Beograd: Centar za muzičku akciju i RTS Izdavaštvo, 2019.
- Surio, Еtjen Odnos među umetnostima. Problemi uporedne estetike. Preveo s francuskog Miloš Jovanović. Sarajevo: Svjetlost, 1958.
- Tomašević, Katarina „Vreme umetnosti Dragutina Gostuškog. Odnos prema filozofiji i estetici Etjen Surioa”. U Srpska estetika u XX veku. Uredili Mirko Zurovac i Branislava Milijić, 137–149. Beograd: Estetičko društvo Srbije, 2000.
- Trajković, Vlastimir. Komentari uz partituru „Dan – Četiri himne za orkestar”. Rukopis, nekatalogizovan, 2. 5. 1977.
- Trajković, Vlastimir. „Miloje Milojević – Stota godišnjica od rođenja kompozitora”. U Miloje Milojević. Kompozitor i muzikolog. Zbornik radova, uredili Nadežda Mosusova, Roksanda Pejović, Radmila Petrović i Vlastimir Peričić, 9–38. Beograd: Udruženje kompozitora Srbije, 1986.
- Trajković, Vlastimir. „Konzertstück za violinu i orkestar Zorana Erića”. Zvuk br. 1 (1989): 33–36.
- Trajković, Vlastimir. „Muzička moderna Manuela de Falje”. U de Falja, Manuel. Zapisi o muzici i muzičarima. Uvodna reč i komentari Federiko Sopenja, prev. sa španskog Biljana Bukvić, 135–146. Beograd: CLIO, 2001.
- Trajković, Vlastimir. „Thinking the Rethinking (of the Notion of ) Modernity (in Music)”. In Rethinking Musical Modernism / Музички модернизам – нова тумачења, edited by Dejan Despić and Melita Milin, 27–40. Belgrade: Serbian Academy of Sciences and Arts and Institute of Musicology of SASA, 2008.
- Živković, Dragiša (ur.). Rečnik književnih termina. Beograd: Nolit, 1986.