Огледи о ритму кроз метод пројекције спектра хармоника

„Искошени угао“ Драгутина Гостушког (2024) (129-149)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Драган Латинчић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/DGOST23.129L

ABSTRACT / САЖЕТАК: 

Драгутин Гостушки у свом капиталном делу Време уметности. Прилог заснивању једне опште науке о облицима указује и на перспективу музичке уметности сагледану кроз значајне промене у теорији ритма и у теорији пропорција.

Следбеник је питагорејског учења о музици, које прихвата креативно тако да лепоту и склад тражи у формулама, математичким изразима, законима физике. То се највише манифестује у расправама и постулатима о ритму.

У бројним драгоценим примерима, директном релевантном методом или компаративном, кроз призму егзактне научне области која дати феномен описује, Гостушки указује на изванредну синтетичку моћ у области ритма и ритмичких феномена.

Бројеви и облици (ритмички и геометријски) као математички објекти код Гостушког су на природан начин нашли уточиште у научној строгости, а у комуникацији с читаоцем – духовну егзистенцију кроз аутономан стваралачки чин, чему посредује његов метод пројекције низа хармоника који аутор уводи, објашњавајући природну повезаност вертикалних и хоризонталних звучних ентитета.

Дијалектика Гостушког је изазовна јер је откривалачка и јединствена, а једнако инспиративна да се кроз неке постулате аутора изведе систем композиционих алгоритама који су природно инкорпорирани у стваралачку поетику.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Византија, епитрит, Месарит, метар, питагорејство, психо-акустика, ритам, спектар, хармоници, хемиоле. 

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA:

  • Гостушки, Драгутин. „Близу апсолутне нуле”. У Уметност у недостатку доказа, 155–161. Београд: Српска књижевна задруга, 1977.
  • Латинчић, Драган. „Инфлексије за клавир”. У Меморабилија, избор музике за клавир, Свеска I. Београд: АРИОН – центар за савремену музику, 2021.
  • Латинчић, Драган. „Трагом хетитских ритмова – пројекције спектра у музичко-математичкој анализи”. Музички талас бр. 50 (2020/21): 40–64.
  • Латинчић, Драган. „Централна ротација правилних (и неправилних) музичких полигона”. Музикологија-Musicology бр. 28 (2020): 205–234. https://doi.org/10.2298/MUZ2028205L.
  • Трајковић, Властимир. Сећање на др Драгутина Гостушког (комеморативни скуп уприличио Музиколошки институт Српске академије наука и уметности), Атриј Народног музеја у Београду, Београд 16. децембар 1998; из приватне заоставштине композитора и академика Властимира Трајковића.
  • Трајковић, Властимир. „Сећање на Драгутина Гостушког”. МузикологијаMusicology бр. 1 (2000): 165–167.
  • Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima. Beograd: Prosveta i Muzikološki institut SANU, 1968.
  • Gostuški, Dragutin. Kontrola muzičkog vremena – prilog proučavanju psihofizioloških uslova muzičke percepcije. Habilitacioni rad, Srpska akademija nauka i umetnosti, 1961.