Fleksibilnost elektroenergetskog sistema / Zbornik CIGRE (2023). (str 1941-1949)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Aleksandar J. Savić, Darija Stanković, Ksenija Stefanović
E-ADRESA / E-MAIL: aleksandar.j.savic@ems.rs
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/CIGRE36.1941S
SAŽETAK / ABSTRACT:
Autori razmatraju mogućnost jednovremenog priključenja maksimalnog broja punjača za električna vozila. Iako je jasno, da postepeno uvođenje električnih vozila umesto vozila sa SUS motorima, neminovno prati uvođenje pamatenih mreža, interesantno je znati koliki je broj električnih vozila, koje u ovom trenutku, može da prihvati elektroenergetski sistem Republike Srbije. Jednovremeno punjenje vozila moguće je očekivati u vanrednim situacijama i prilikom prirodnih nepogoda. Svedoci smo više takvih dešavanja u Republici Srbiji od početka 21. veka. Prirodna reakcija ljudi u takvim situacijama je da obezbede mogućnost evakuacije iz ugroženog područja. Zato je za očekivati da će vlasnici električnih vozila pronaći način da napune baterije svojih vozila bez obzira na oghraničenja koja mogu biti nametnuta „Smart Grid“ tehnologijom. Priključenje punjača baterija na kućne instalacije ograničeno je postojećim standardima. Kućne instalacije omogućavaju priključak za trofazne i monofazne punjače. S obzirom na njihovu cenu, a više zbog relativno komplikovanijeg priključka trofaznih punjača, autori razmatraju mogućnost jednovremenog, nekontrolisnog, jednofaznog punjenja snage do 6 kW u elektroenergetskom sistemu Srbije. Na osnovu dostupne literature, na primeru Republike Italije, ulaganja od 40 milijardi evra u elektroenergetsku infrastrukturu omogućila bi zamenu celokupnog voznog parka. Upoređujući elektroenergetske sisteme Italije i Srbije, ukupan broj motornih vozila, bruto nacionalni proizvod kao i paritetnu kupovnu moć, proizilazi da će elektrifikacija voznog parka u Republici Srbiji teći znatno sporije nego u razvijenim zemljama EU. Ovaj usporeni rast posebno će se odraziti na brzinu uvođenja „Smart Grid“ tehnologije. Problemi koji se očekuju, najpre će se pojaviti u elektrodistributivnoj mreži. U radu se razmatraju i ekonomske posledice zamene kompletnog voznog parka električnim.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
Električna vozila, Jednovremena nekontrolisana maksimalna snaga, Smart Grid, Paritetna kupovna moć
LITERATURA / REFERENCES:
- Statistika saobraćaja i telekomunikacije, Republički zavod za statistiku, 2021,
- Godišnji tehnički izveštaj – 2021, EMS AD, Beograd
- Opštine i regioni u Republici Srbiji, Republički zavod za statistiku, 2022,
- Energetski bilans Republike Srbije za 2022 godinu
- https://www.putevi-srbije.rs/index.php
- https://www.theglobaleconomy.com/download-data.php
- Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based on real driving conditions, Internal Combustion Engines · June 2019, DOI: 10.19206/CE-2019-318
- https://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/drugiakt/2022/140/1