INTERVENCIJA I KONTROLISANO VRAĆANJE U POGON TRANSFORMATORA T-2 ZA NAPAJANJE DISTRIBUTIVNE MREŽE U TE MORAVA

Fleksibilnost elektroenergetskog sistema / Zbornik CIGRE (2023).  (str 257- 266)

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Đorđe Jovanović, Branko Pejović, Slaviša Dobrosavljević, Milan Stanković, Ljubiša Petrović,

E-ADRESA / E-MAIL: djordje.jovanovic@ieent.org

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/CIGRE36.0257J

SAŽETAK / ABSTRACT:

U TE Morava, već 55 godina, nalazi se u pogonu mrežni transformator (transformator opšte grupe) T-2, 31,5MVA, 110/36,75/6,3 kV, jedan od dva koji direktno napajaju distributivnu mrežu 35 kV i od kojih dominantno zavisi sigurnost napajanja grada Svilajnca. Tokom svog radnog veka koji je odavno premašio prosečni (projektovani) vek, predmetni transformator pored istorije pogonskih događaja odavno pokazuje znake ostarelosti i ovlaženosti izolacionog sistema, kao posledica pogonskih naprezanja, vanrednih događaja u sistemu, ali i činjenice da je više puta otvaran radi raznih intervencija ili popravki. Dotrajalosti teretne regulacione preklopke (TRP) starog tipa najverovatnije je dovela do terminalnog njenog kvara u kasnu jesen 2020. godine izbacivši ga iz pogona. Time je teret napajanja grada spao na preostali transformator u TE čime je pouzdanost pogotovo u zimskom periodu većeg opterećenja ozbiljno narušena. Planirana nabavka i zamena u problematičnom periodu pandemije nije realizovana i odlučeno je da se postojeći transformator osposobi i vrati u pogon.
U radu će biti opisani postupci blokade neispravne TRP, rezultati izvršenih električnih ispitivanja, odnosno hemijskih ispitivanja uzoraka ulja, uključujući i kontrolisano puštanje u pogon do režima praznog hoda čime je omogućeno privremeno vraćanje transformatora u pogon. Na ovaj način je povećana pouzdanost napajanja grada do dolaska i instalacije novog transformatora na mestu T-2 krajem novembra 2022. godine. Tokom svog radnog veka koji je odavno premašio prosečni vek transformatora, predmetni transformator pored bogate istorije pogonskih događaja odavno pokazuje znake ostarelosti i ovlaženosti izolacionog sistema, kao posledica pogonskih naprezanja, vanrednih događaja u sistemu, ali i činjenice da je nekoliko puta transportovan u fabriku radi intervencije i remonta.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

PEI, transformator, izolacioni sistem, ovlaženost izolacije, starenje izolacije, kvar, teretna regulaciona preklopka, prazan hod

LITERATURA / REFERENCES: