EKONOMSKA DIPLOMATIJA I HARMONIZACIJA ZAKONODAVSTVA DRŽAVA ZAPADNOG BALKANA U KONTEKSTU ZELENE AGENDE EVROPSKE UNIJE

Naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Politički i ekonomski aspekti porodičnog preduzetništva u kontekstu Zelene agende za Zapadni Balkan sa primenom veštačke inteligencije. Knj. 1 [pp. 97-111]  

 

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Mileta Brajković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/83138.005.097B

ABSTRACT / SAŽETAK:

Proces globalizacije i snažne eskalacije privrednog života, posebno intenziviran krajem prošlog i početkom ovog veka, doveo je do korenitih promena u međunarodnim odnosima. Umesto tradicionalnih političkih ciljeva u prvi plan su došli ekonomski prioriteti, dok je ekonomija postala temelj međunarodnih odnosa. Stoga je diplomatski ekonomski angažman postao prvorazredna aktivnost nacionalnih država u njihovom spoljnopolitičkom nastupu. Burni događaji u novijoj istoriji Zapadnog Balkana ostavili su duboke tragove na novonastale države u okviru subregiona, međutim, približavanje Evropskoj Uniji i njenim vrednostima dovele su do toga da zemlje ovog regiona shvate važnost međunarodne ekonomske saradnje kao kreatora mira i prosperiteta. U savremenim, globalizovanim uslovima, osnovna funkcija spoljne politike, tj. diplomatskih predstavništava, ministara, vlada i šefova država, postaje funkcija ekonomskog diplomate reklamiranje i prodaja proizvoda sopstvene nacionalne privrede u svetu i obezbeđivanje poslova domaćim kompanijama na stranim tržištima. U radu se razmatra harmonizacija regulative Republike Srbije u procesu kandidature za članstvo u Evropsku Uniju.

Zelena ekonomija predstavlja postmoderni koncept sveobuhvatnog uključivanja životne sredine u projekte održivog ekonomskog razvoja. Pojavljuje se kao nova paradigma za poboljšanje privrednog rasta, uz istovremeno smanjenje potrošnje prirodnih resursa i sprečavanje devastacije ekosistema. Ekonomski prosperitet mora inkorporirati socijalne konotacije oličene u unapređenju zdravstvenog stanja stanovništva, socijalne pravde, zaposlenosti i zaštiti životnog ambijenta. To je posebno značajno za države Zapadnog Balkana, koje su siromašne, ali sa ogromnim potencijalima za implementaciju zelene ekonomije, održiv razvoj i ekološko preduzetništvo. Aktuelni poduhvat zasniva se na Zelenoj agendi za Zapadni Balkan, usklađenom sa Evropskim zelenim sporazumom, koja obuhvata pet primarnih oblasti: dekarbonizacija, cirkularna ekonomija, smanjenje zagađenja, održivu poljoprivredu i biodiverzitet. Cilj rada je da prikaže moguće modalitete ravnoteže između ekonomskog progresa i socijalne inkluzije u kontekstu zaštite životne okoline. Navedeni segmenti utiču na privrednu, političku i društenu stabilnost. Rezultati istraživanja upućuju na nove pravce ostvarivanja društvenog prosperiteta sa većim brojem mogućih rešenja za prevazilaženje kontroverzi, gde je potrebno sadržajno i kompetentno angažovanje državnih institucija. Značaj aktuelnog razmatranja ogleda se u neophodnosti koncipiranja dugoročne strategije održivog razvoja na platformi zelene ekonomije u državama subregiona Zapadnog Balkana, utemeljenoj na Zelenoj agendi Evropske Unije.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

Ekonomska diplomatija, harmonizacija regulative, Zelena ekonomija, socijalna inkluzija, održivi razvoj, Zelena agenda, Republika Srbija, Zapadni Balkan, Evropska Unija

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

REFERENCES / LITERATURA:

  • Barry, Brian, (2002), Social exclusion, social isolation and the distribution of income, In Understanding Social Exclusion, edited by John Hills, Julian Le Grand and David Piachaud. Oxford: Oxford University Press
  • Brajković, M., (2020), Izvoz kao pokretač privrednog rasta, Časopis za poslovnu ekonomiju, preduzetništvo i finansije, Sremska Kamenica: Educons, Srbija
  • Brajković, M., Nešković, S., (2025), Koncept Zelene ekonomije i socijalna inkluzija u održivom razvoju država Zapadnog Balkana, Evropsko zakonodavstvo br.2/2025, Beograd: Institut za međunarodnu politiku i privredu, Srbija
  • Vukovic, A., Vujadinovic, Mandic, M., (2018), Study on Climate Change in the Western Balkans region, Sarajevo: Regional Cooperation Council, Bosnia and Herzegovina
  • Nešković, S., (2015), Ekonomska diplomatija, Novi Sad: Fakultet za ekonomiju i inženjerski menadžment Univerziteta Privredna akademija, Srbija
  • Nešković, S., (2022), Social Challenges and European Integration of the Western Balkan, Scientific Result, University of Belgorod, Russia.
  • Nešković, S., (2022). Energetska zajednica Evropske Unije i regionalni geobezbednosni izazovi, Zbornik radova br. 25, Internacionalni Univerzitet Travnik u Travniku, Bosna I Hercegovina.
  • Nešković, , (2022). Interest Groups and Lobbying in the Institutions of the European Union, European legislation No. 78/22, Institute for International Politics and Economy in Belgrade, Serbia.
  • Nešković, S., (2023). The Genesis and Characteristics of the Cooperation of Judiciary and International Affairs of the European Union with Special Reference to Eurojust, European legislation No. 79/22, Institute for International Politics and Economy in Belgrade, Serbia.
  • Nešković, S., (2023). Energetska politika i klimatski ciljevi u kontekstu Energetske tranzicije zemalja Zapadnog Balkana, Zbornik radova br. 26, Internacionalni Univerzitet Travnik u Travniku, Bosna i Hercegovina.
  • Nešković, S., (2023). The Cohesion Policy of the European Union – Economic Development and Infrastructure Building of the Western Balkan Countries, European legislation 81/23, Institute for International Politics and Economy in Belgrade, Serbia.
  • Nesković, S., and. oth., (2023), Context and Economy of Organic Agriculture in the European Union and Republic of Serbia, FEB, No. 07/2023, Germany.
  • Nešković, S., (2025), Digitalization of the tourism economy and spatial planning in the environment of climate goals, with the approach of the Republic of Serbia, Montenegro and Croatia, International Scientific Journal Monte Ulcinj, Ulcinj: Institute for Scientific Research and Development, Montenegro
  • Peter, Sanfey., Jakov, Milatovic., (2018), The Western Balkans in transition: diagnosing the constraints on the path to a sustainable market economy, European Bank for Reconstruction and Development.
  • UNRISD, (2015), Social inclusion, poverty eradication and the 2030 agenda for sustainable development, No. 2015-15.
  • European Environmental Bureau nad Institute for The Circular Economy, (2020). “Guidelines on circular economy for the countries of the Western Balkans and Turkey”, Bratislava.
  • UNDP Regional Bureau for Europe and the Commonwealth of Independent States, (2011), Beyond Transition – Towards more insclusive socitetes,
  • European Commision, (2020), Guidelines for the Implementation of the Green Agenda for the Western Balkan, Brussells.
  • Vukadinović, R., Jovanović, N., Međak, V., Todorić, V., (2014), Kako usklađivati domaće propise sa pravnim propisima EU, Vlada Republike Srbije, Beograd
  • Vukadinović, R., (2006), O evropeizaciji i harmonizaciji domaćeg prava sa pravom EU u procesu stabilizacije pridruživanja, u časopisu: Srpska pravna revija, izdanje br.3, Beograd
  • Meriki, W., (2005), Comparative Law in a Global Contex, Cambrige University Press, London
  • Miščević, T., (2009), Pridruživanje Evropskoj Uniji, Službeni glasnik RS, Beograd
  • Neškovič, S., (2013), Ikonomičeskata diplomatija v konteksta na nacionalnata i globalnata sigurnost, Veliko Tarnovo: Univerzitet „Sv. Kiril i Metodij“
  • Prvulović, V., (2017), Ekonomska diplomatija, Beograd, Univerzitet Megatrend
  • http://www.seio.gov.rs/upload/documents/eu_dokumenta/misljenje_ kandidatura/izvestaj_o_napretku_2017.pdf