УМЕТНИЧКО ДЕЛО КАО ПОКРЕТАЧ МЕТАКОГНИТИВНИХ СТРАТЕГИЈА УЧЕЊА

Узданица XX 1 (2023), (стр. 229-240)

АУТОР(И): Кристинка И. Селаковић

Е-АДРЕСА: selakovick@gmail.com

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.229S

САЖЕТАК:

Овај рад бави се питањем како уметничко дело у настави ликовне културе може код ученика млађег школског узраста да помогне при метакогнитивном учењу, са нагласком на њиховом учењу али и учењу других. Метакогнитивне активно- сти повезане са уметношћу подстичу код ученика истраживање, рефлексију и сазнање о личним знањима. Когнитивни и афективни допринос учења у настави ликовне културе кроз посматрање и проучавање уметничког дела може се објаснити помоћу теорије ви- шеструких интелигенција америчког психолога Гарднера и начело приступних тачака које је он истицао као важан начин при разумевању садржаја. Гарднерово схватање ин- телигенције корисно је приликом планирања активности на часу наставе ликовне културе или у музеју приликом проучавања уметничког дела. Посебан осврт дат је на истражи- вање Џесике Дејвис (Jassica Davis), Гарднерове сарадницe, чланице тима Пројекта Zero и идејног творца Пројекта MUSE, у ком је повезала школе и музеје, указавши на велики образовни значај музеја. Сматра се да успостављање успешне комуникације кроз добро осмишљена питања у оквиру приступних тачака позитивно утиче на развој мишљења код деце, размену искустава у одељењу и сарадњу приликом учења. Метода приступних тачака може да се имплементира у наставу, чиме би се побољшао и унапредио наставни план и програм који има за циљ развијање метакогнитивног учења, покретање ученика да буду активни и да имају самоиницијативу у настави.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

метакогнитивне стратегије учења, конструктивизам, настава ликовне културе, уметничко дело, начело приступних тачака.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Брајчић, Кушчевић (2016): M. Brajčić, D. Kuščević, Dijete i likovna umjetnost – doživljaj likovnog djela, Split: Filozofski fakultet.
  • Берцајт (2001): R. Bertscheit, Bilder werden Erlebise, Mitreissenden methoden zur aktiven Bildbetrachtung in Schule und Museum, Verlag an der Ruhr.
  • Визек-Видовић, Ријавец, Влаховић-Штетић, Миљковић (2003): V. Vizek-Vi- dović, V. Rijavec, V. Vlahović-Štetić, D. Miljković, Psihologija obrazovanja, IEP-Vern.
  • Гарднер (1991): H. Gardner, The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach, New York: Basic Books.
  • Гарднер (1999): H. Gardner, The disciplined mind: What all students should under- stand, New York: Simon and Schuster.
  • Гарднер (2005): H. Gardner, Disciplinirani um, Zagreb: Educa.
  • Дејвис (1996): J. H. Davis, The MUSE BOOK (Museums Uniting with Schools in Education: Building on Our Knowledge), Cambridge, MA: Harvard Project Zero, Presidents and Fellows of Harvard College.
  • Дејвис (2000): J. H. Davis, Metacognition and Multiplicity: The Arts as Models and Agents, Educational Psychology Review, 12(3), 339–359.
  • Дурант (1996): S. R. Durant, Reflections on Museum Education at Dulwich Picture Gallery, Art Education, 49(1), 15–24.
  • Дух, Чагран, Хузјак (2012): M. Duh, B. Čagran, M. Huzjak, Quality and Quantity of Teaching Art Appreciation the Effect of School Systems on Students’ Art Appreciation, Croatian Journal of Education, 14(3), 625–655.
  • Дух, Херзог (2020): M. Duh, J. Herzog, Likovna aprecijacija v vzgoju in izobraže- vanju, Maribor: Univerza v Mariboru.
  • Канкараш (2004): M. Kankaraš, Metakognicija – nova kognitivna paradigma, Psi- hologija, 2, 149–161.
  • Мирков (2006): S. Mirkov, Metakognicija u obrazovnom procesu, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 38(1), 7–24.
  • Павловић (2016): М. Павловић, Улога ликовног дела у васпитању и образова- њу деце предшколског узраста, Иновације у настави, 29(1), 16–18.
  • Селаковић (2012): K. Selaković, Recepcija likovnog umetničkog dela kod dece mlađeg školskog uzrasta (teorijski aspekt), Зборник радова са Међународног научног скупа „Настава и учење – циљеви, стандарди, исходиˮ, Ужице: Учитељски факултет, 663–676.
  • Селаковић (2014): K. Selaković, Primena umetničkog dela u nastavi likovne kul- ture na mlađem školskom uzrastu, Zbornik radova, 17(16), 299–312.
  • Симпсон (1996): J. Simpson, Constructivism and Connection Making in Art Edu- cation, Art Education, 49(1), 53–59, http://www.jstor.org/stable/3193579.
  • Шефер (2005): Ј. Шефер, Креативне активности у тематској настави, Бео- град: Институт за педагошка истраживања.