СТАВОВИ СТУДЕНАТА О КВАЛИТЕТУ ОНЛАЈН НАСТАВЕ МАТЕМАТИКЕ ТОКОМ ПАНДЕМИЈЕ КОВИДА 19

Узданица XX 1 (2023), (стр. 183-200)

АУТОР(И): Александра М. Михајловић, Владимир Т. Ристић, Емина М. Копас-Вукашиновић

Е-АДРЕСА: aleksandra.mihajlovic@pefja.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.183M

САЖЕТАК:

Након избијања пандемије ковида 19 високошколске институције ши- ром света биле су приморане да са наставе уживо пређу на наставу у онлајн и хибридном окружењу. Универзитетима се наметнуло питање квалитета овакве наставе. С обзиром на то да и у уобичајеним условима настава математике представља изазов студентима, желе- ли смо да испитамо ставове и искуство студената о њеној реализацији у онлајн-окружењу. Циљ нашег истраживања био је да утврдимо како студенти нематематичких факултета процењују квалитет организације наставе математике у онлајн-окружењу на високошкол- ским институцијама у Републици Србији током пандемије ковида 19. Узорак истражива- ња обухватио је 224 студента основних академских студија седам факултета/департмана три државна и једног приватног универзитета. Без обзира што ни наставници ни студенти у време пандемије ковида 19 нису били спремни за организацију онлајн наставе матема- тике, добијени резултати потврђују добар квалитет наставног рада. Студенти препознају квалитет организације онлајн наставе математике у добрим дигиталним материјалима које су наставници припремили и доброј комуникацији и интеракцији са наставницима. Сматрамо да ово истраживање може бити значајно полазиште за нова истраживања ко- јима би се могла испитати повезаност утврђених ставова студената о квалитету наставе математике са њиховим математичким постигнућима током студија. Добијени резултати се, такође, могу искористити у контексту даљег методичког усавршавања наставника и обуке студената, за примену нових технологија у наставном процесу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

онлајн настава математике, студенти, ставови, квалитет наставе.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Алмарашди, Џарах (2021): H. Almarashdi, A. M. Jarrah, Mathematics distance learning amid the COVID-10 pandemic in UAE: High School students’ perspectives, Inter- national Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(1), 292–307, https:// doi.org/10.26803/ijlter.20.1.16.
  • Ариаван (2022): I. P. W. Ariawan, The academic impact of online mathematics learning during COVID-19 for junior high school students, Jurnal Elemen, 8(1), 131–143, https:/doi.org/10.29408/jel.v8i1.4517.
  • Аристовник, Кержич, Равшељ, Томажевич, Умек (2020): A. Aristovnik, D. Ker- žič, D. Ravšelj, N. Tomaževič, L. Umek, Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective, Sustainability, 12(20), 1–34, https://doi. org/10.3390/su12208438.
  • Асиф, Кан, Хабиб (2022): M. Asif, M. A. Khan, S. Habib, Students’ Perception towards New Face of Education during This Unprecedented Phase of COVID-19 Out- break: An Empirical Study of Higher Educational Institutions in Saudi Arabia, European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 12(7), 835–853, https://doi. org/10.3390/ejihpe12070061.
  • Батез (2021): M. Batez, ICT Skills of University Students from the Faculty of Sport and Physical Education during the COVID-19 Pandemic, Sustainability, 13 (4), Article 1711, https://doi.org/10.3390/su13041711.
  • Босангве, Клинкенберд (2021): M. V. Bonsangue, J. E. Clinkenbeard, A Com- parison of American student and faculty experiences in mathematics courses during the COVID-19 pandemic, International Journal of Educational Research Open, 2, Article 100075, https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100075.
  • Борк-Хуфер, Кулкар, Брилмаир, Маркл, Имер, Јуен, Валтер, Кауфман (2021):
  • T. Bork-Hüffer, V. Kulcar, F. Brielmair, A. Markl, D. M. Immer, B. Juen, M. H. Wal- ter, K. Kaufmann, University Students’ Perception, Evaluation, and Spaces of Distance Learning during the COVID-19 Pandemic in Austria: What Can We Learn for Post-Pan- demic Educational Futures?, Sustainability, 13(14), Article 7595, https://doi.org/10.3390/ su13147595.
  • Бреда, Фарсани, Миарка (2020): A. Breda, D. Farsani, R. Miarka, Political, tech- nical and pedagogical effects of the COVID-19 Pandemic in Mathematics Education: an overview of Brazil, Chile and Spain, INTERMATHS, 1(1), 3–19, https://doi.org/10.22481/ intermaths.v1i1.7400.
  • Брингула, Регујал, Тан, Улфа (2021): R. Bringula, J. J. Reguyal, D. D. Tan,
    S. Ulfa, Mathematics self-concept and challenges of learners in an online learning environ- ment during COVID-19 pandemic, Smart Learning Environment, 8, Article 22, https://doi. org/10.1186/s40561- 021-00168-5.
  • Бусто, Думбсер, Габуро (2021): S. Busto, M. Dumbser, E. A. Gaburro, Simple but Efficient Concept of Blended Teaching of Mathematics for Engineering Students during the COVID-19 Pandemic, Education Sciences, 11(2), Article 56, https://doi.org/10.3390/ educsci11020056.
  • Гао, Вонг, Камбари, Нордин (2022): Y. Gao, S. L. Wong, M. N. Khambari,
    N. Noordin, A Bibliometric analysis of the scientific production of e-learning in higher education (1998–2020), International Journal of Information and Education Technolology, 12, 390–399, doi: 10.18178/ijiet.2022.12.5.1632.
  • Гонзалес, Де ла Рубиа, Хинц, Комас-Лопес, Субиратс, Форт, Саша (2020):
    T. Gonzalez, M. A. de la Rubia, K. P. Hincz, M. Comas-Lopez, Laia Subirats, Santi Fort, G. M. Sacha, Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education, PLOS ONE, 15(10), Article e0239490, https://doi.org/10.1371/journal. pone.0239490.
  • Дину, Бејкока, Домет, Мехта, Еверет, Фостер, Бајром (2022): L. M. Dinu,
    A. Baykoca, E. J. Dommett, K. J. Mehta, S. Everett, J. L. H. Foster, N. C. Byrom, Student Perceptions of Online Education during COVID-19 Lockdowns: Direct and Indirect Ef- fects on Learning, Education Sciences, 12(11), Article 813, https://doi.org/10.3390/educ- sci12110813.
  • Жнидаршич, Брезавшчек, Рус, Јеребиц (2022): A. Žnidaršič, A. Brezavšček,
  • G. Rus, J. Jerebic, Has the COVID-19 Pandemic Affected Mathematics Achievement? A Case Study of University Students in Social Sciences, Mathematics, 10(13), Article 2314, https://doi.org/10.3390/math10132314.
  • Касиба, Ферарело, Мамана, Мусо, Пенизи, Таранто (2021): R. Cassibba,
    D. Ferrarello, M. F. Mammana, P. Musso, M. Pennisi, E. Taranto, Teaching mathematics at distance: A challenge for universities, Education Sciences, 11(1), Article 1, https://dx.doi. org/10.3390/educsci11010001.
  • Касинило, Касинило, Валензона, Алмоните, Валензона (2022): L. F. Casinillo, E. L. Casinilo, J. V. Valenzona, M. R. C. Almonite, D. L. Valenzona, How challenging it is to learn mathematics online, Philippine Social Science Journal, 5(1), 80–89.
  • Контини, Ди Томасо, Муратори, Пјацалунга, Скиваон (2022): D. Contini,
  • M. Di Tommaso, C. Muratori, D. Piazzalunga, L. Schiavon, Who Lost the Most? Math- ematics Achievement during the COVID-19 Pandemic, The B. E. Journal of Economic Analysis & Policy, 22(2), 399–408, https://doi.org/10.1515/bejeap-2021-0447.
  • Курелару, Курелару, Кристеа (2022): M. Curelaru, V. Curelaru, M. Cristea, Stu- dents’ Perceptions of Online Learning during COVID-19 Pandemic: A Qualitative Ap- proach, Sustainability, 14(13), Article 8138, https://doi.org/10.3390/su14138138.
  • Карал, Кокоч, Чолак, Јалчин (2015): H. Karal, M. Kokoc, C. Colak, Y. Yalcin, A case study on online mathematics teaching with pen-based technology: Experiences of two instructors, Contemporary Educational Technology, 6(4), 319–337.
  • Копас-Вукашиновић, Михајловић, Миљковић (2021): Е. Копас-Вукашиновић, А. Михајловић, А. Миљковић, Ставови студената о квалитету наставе на даљину, Узданица, XVIII/2, 19–33.
  • Ланиус, Џонс, Као, Лазарус, Фарел (2022): M. Lanius, T. F. Jones, S. Kao, T. La- zarus, A. Farrell, Unmotivated, depressed, anxious: Impact of the COVID-19 emergency transition to remote learning on undergraduates’ math anxiety, Journal of Humanistic Math- ematics, 12(1), 148–171, doi: 10.5642/jhummath.202201.11.
  • Мамоло (2022): L. Mamolo, Online Learning and Students’ Mathematics Motiva- tion, SelfEfficacy, and Anxiety in the “New Normal”, Education Research International, 2022, Article 9439634, https://doi.org/10.1155/2022/9439634.
  • Маринони, Вант Ланд, Јенсен (2020): G. Marinoni, H. van’t Land, T. Jensen, The Impact of COVID-19 on Higher Education around The World: IAU Global Survey Report, Paris: International Association of Universities.
  • Мендоза, Сехас, Ривас, Варгиљас (2021): D. Mendoza, M. Cejas, G. Rivas, C. Varguillas, Anxiety as a prevailing factor of performance of university mathematics stu- dents during the COVID-19 pandemic, The Education and Science Journal, 23(2), 94–113, https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-2-94-113.
  • Михајловић, Вуловић, Маричић (2021): A. Mihajlović, N. Vulović, S. Maričić, Teaching Mathematics during the Covid-19 pandemic – examining the perceptions of class teachers and Mathematics teachers, In: S. Marinković (Ed.), Proceeding of International Conference “Science, teaching, learning in a changed social context”, Užice: Faculty of Edu- cation in Užice, University of Kragujevac, 501–518.
  • Молинер, Алегре (2022): L. Moliner, F. Alegre, COVID-19 Restrictions and Its Influence on Students’ Mathematics Achievement in Spain, Education Sciences, 12(2), Ar- ticle 105, https://doi.org/ 10.3390/educsci12020105.
  • Набајра (2022): J. N. Nabayra, Least Mastered Topics in Mathematics and Fresh- men Students’ Perception of Mathematics Learning in the New Normal from a State Uni- versity in the Philippines, Journal of Positive School Psychology, 6(6), 280–289.
  • Нарли (2010): S. Narli, An alternative evaluation method for Likert type attitude scales: rough set data analysis, Scientific Research Essays, 5(6), 519–528.
  • Национални савет за високо образовање (2017): Правилник о листи стручних, академских и научних назива, Службени гласник РС, 114/2017, https://www.prav- no-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/drugidrzavniorganiorganizacije/ pravilnik/2017/53/1/reg.
  • Ни Флоин, Фицморис (2021): E. Ní Fhloinn, O. Fitzmaurice, Challenges and Opportunities: Experiences of Mathematics Lecturers Engaged in Emergency Remote Teaching during the COVID-19 Pandemic, Mathematics, 9(18), Article 2303, https://doi. org/10.3390/math9182303.
  • ОЕЦД (2019): OECD, PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do, Paris: OECD, http://doi.org/ 10.1787/5f07c754-en.
  • Поцсова, Мојжишова, Такач, Клајн (2021): J. Pócsová, A. Mojžišová, M. Takáč, D. Klein, The Impact of the COVID-19 Pandemic on Teaching Mathematics and Students’ Knowledge, Skills, and Grades, Education Sciences, 11(5), Article 225. https://doi. org/10.3390/educsci11050225.
  • Правилник (2011): Правилник о стандардима компетенција за професију на- ставника и њиховог професионалног развоја, Службени гласник РС ‒ Просветни гласник, бр. 5/2011.
  • Раза, Реди (2021): S. H. Raza, E. Reddy, Intentionality and Players of Effective Online Courses in Mathematics, Frontiers in Applied Mathematics and Statistics, 7, Article 612327, doi: 10.3389/fams.2021.612327.
  • Роскен-Винтер, Станке, Предигер, Гастејгер (2021): B. Roesken-Winter,
  • R. Stahnke, S. Prediger, H. Gasteiger, Towards a research base for implementation strate- gies addressing mathematics teachers and facilitators, ZDM – Mathematics Education, 53, 1007–1019.
  • Тренхолм, Пешке, Чинапан (2019): S. Trenholm, J. Peschke, M. Chinnappan, A review of fully online undergraduate mathematics instruction through the lens of large-scale research (2000–2015), PRIMUS 2019, 29, 1080–1100, https://doi.org/10.1080/10511970.2018.1472685.
  • УНЕСКО (2020): UNESCO, Global Monitoring of School Closures Caused by COVID-19. Retrieved July 3, 2021 from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Фриц, Хасе, Расанен (2019): A. Fritz, V. G. Haase, P. Räsänen, International handbook of mathematical learning difficulties: From the laboratory to the classroom, Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-319-97148-3.
  • Хамерштајн, Кониг, Драјзернер, Фреј (2021): S. Hammerstein, C. König, T. Dre- isörner, A. Frey, Effects of COVID-19-related school closures on student achievement ‒ A systematic review, Frontiers in Psychology, 12, Article 746289, https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2021.746289.
  • Хендел, Беденлир, Глесер-Зикуда, Камерл, Коп, Зиглер (2020): M. Händel, S. Bedenlier, M. Gläser-Zikuda, R. Kammerl, B. Kopp, A. Ziegler, Do Students have the Means to Learn During the Coronavirus Pandemic? Student Demands for Distance Learning in a Suddenly Digital Landscape, PsyArXiv, https://doi.org/10.31234/osf.io/5ngm9.
  • Хоџен, Тејлор, Жак, Терешенко, Квок, Кокерил (2020): J. Hodgen, B. Taylor, L. Jacques, A. Tereshchenko, R. Kwok, M. Cockerill, Remote Mathematics Teaching during COVID-19: Intentions, Practices and Equity, London: UCL Institute of Education.
  • Чу, Лиу, Со, Лам (2021): A. M. Y. Chu, C. K. W. Liu, M. K. P. So, B. S. Y. Lam, Factors for Sustainable Online Learning in Higher Education during the COVID-19 Pan- demic, Sustainability, 13(9), Article 5038, doi: 10.3390/su13095038.
  • Шулт, Малер, Фаут, Линднер (2022): J. Schult, N. Mahler, B. Fauth, M. A. Lind- ner, Did Students Learn Less During the COVID-19 Pandemic? Reading and Mathematics Competencies Before and After the First Pandemic Wave, An International Journal of Research, Policy and Practice, 33(4), 544–563, https://doi.org/10.1080/09243453.2022. 2061014.