AUTOR(I): Slobodanka M. Oparnica
E-ADRESA: boba.oparnica@gmail.com
DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.149O
SAŽETAK:
Novine koje u dramsku književnost za decu unosi originalna i moder- na pozorišna bajka „Pepeljugaˮ Aleksandra Popovića uočljive su već u dopuni naslova kojim se ona određuje kao bajka za prikazivanje u tri dela, zatim i u neobičnim podna- slovima kojima započinju scene, u didaskalijama, a naročito u govoru likova i songo- vima koje oni recituju ili pevaju. Govor Popovićevih likova je polarizovan u meri u kojoj su polarizovani i njihovi karakteri: mračne namere negativnih dramskih junaka oblikovane su prizemnim jezikom koji je prožet leksikom niskog registra, besmislica- ma i ironičnim tonom, dok je jezik Popovićevih romantičnih junaka uzvišen i veoma poetičan. Odlikuju ga duge rečenice u kojima su epiteti, personifikacije, metafore i poređenja najčešće stilske figure. Zbog toga je prvi deo analize u radu usmeren na jezička i stilska sredstva kojima je napravljen iskorak ka takozvanoj ironičnoj bajci, a drugi deo rada posvećen je specifičnoj upotrebi jezičko-stilskih sredstava kojima je autor uobličio romantičnu suštinu svoje dramske bajke o Pepeljugi.
KLJUČNE REČI:
Aleksandar Popović, dramski tekst za decu, dramska bajka, jezič- ko-stilske odlike.
LITERATURA:
- Dotlić, Kamenov (1996): LJ. Dotlić, E. Kamenov, Književnost u dečjem vrti- ću, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
- Zorić (2018): M. Zorić, Jezička karakterizacija likova u „Snežani i sedam patuljakaˮ Aleksandra Popovića, Detinjstvo, XLIV/1, 42–54.
- Jakšić Provči (2003): B. Jakšić Provči, Estetska stvarnost u dramama za decu Aleksandra Popovića, Detinjstvo, 3–4, 42–46.
- Kravljanac (2001): B. Kravljanac, Antologija srpske drame za decu, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Kristal (1987): D. Kristal, Kembrička enciklopedija jezika, Beograd: Nolit. Mijić (2014): I. Mijić, Fantastika u dramama za decu Aleksandra Popovića, Detinjstvo, XL/3 13–24.
- Milovanović (2002): A. Milovanović, Srpska bajka u drami za decu, Beograd: Zadužbina Andrejević.
- Miočinović (1969): M. Miočinović, Scenska igra Aleksandra Popovića,
Književna istorija – časopis za nauku o književnosti, 5, 165–186. - Miočinović (1973): M. Miočinović, Predgovor, u: Izabrane drame, Beograd: Nolit.
- Mlađenović (2002): M. Mlađenović, Inovacijska svojstva bajki za prikazi- vanje Aleksandra Popovića, Detinjstvo, 3–4, 28–36.
- Mlađenović (2005): M. Mlađenović, Scenske bajke Aleksandra Popovića, Novi Sad: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Mlađenović (2009): M. Mlađenović, Odlike dramske bajke: preoblikovanje modela bajke u srpskoj dramskoj književnosti za decu, Novi Sad: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Pešić-Hamović (2003): V. Pešić-Hamović, Ironija i bajka u dramama za decu Aleksandra Popovića, Detinjstvo, 3–4, 47–50.
- Selenić (1977): S. Selenić, Predgovor, u: Antologija savremene srpske drame, Beograd: Srpska književna zadruga.
- Topić (2021): K. Topić, Poljuljana carevina ili o inovativnim stvaralač- kim postupcima Aleksandra Popovića u dramskoj književnosti za djecu, Lipar, XXII/76, 53–67