EPSKA NARODNA PESMA „BANOVIĆ STRAHINJAˮ U HIBRIDNOJ NASTAVI

Uzdanica XX 1 (2023), (str. 113-132)

AUTOR(I): Biljana S. Soleša, Raisa J. Cvetković

E-ADRESA: solasabilja@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.113S

SAŽETAK:

Predmet istraživanja ovog rada jeste mogućnost organizacije škol- ske interpretacije epske narodne pesme „Banović Strahinja” primenom modela hibrid- ne nastave, koja integriše tradicionalnu i onlajn-nastavu. Obrazovne potrebe savre- menog doba uslovljene su brzim tehnološkim promenama i nalažu korekciju postojećih i uvođenje novih metoda učenja i podučavanja, zasnovanih na naprednoj tehnologiji. U uvodnom delu rada dat je osvrt na opšta određenja pojma i odlike hibridne nastave. U središnjem delu rada, pored osvrta na interpretativni potencijal pesme, dat je pre- dlog metodičke obrade u hibridnoj nastavi sa radnim nalozima, sadržajima aktivnosti nastavnika i učenika, te predlogom redosleda aktivnosti i očekivanim rezultatima. U završnom delu ukazano je na prednosti hibridne nastave i potrebe za modifikacijom tradicionalnih nastavnih metoda. Cilj rada jeste da se konkretnim primerom ukaže na širok spektar inovacija koje savremena tehnologija omogućava u nastavi.

KLJUČNE REČI:

epska pesma „Banović Strahinjaˮ, inovacije u nastavi, hibridna nastava, uloga nastavnika, motivacija

LITERATURA:

IZVORI
  • Pavlović, Mrkalj (2019): M. Pavlović, Z. Mrkalj, Čitanka. Srpski jezik i književnost za prvi razred gimnazije, Beograd: Klett, 40–52.
  • Karadžić (1953): V. St. Karadžić, Srpske narodne pjesme II, Beograd: Prosveta.
LITERATURA
  • Vujović, Ristić (2015): A. Vujović, M. Ristić, Hibridna nastava – mogućno- sti realizacije modela izokrenute učionice u nastavi francuskog jezika na Uči- teljskom fakultetu, Primenjena lingvistika, br. 16, Beograd – Novi Sad: Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije, Filološki fakultet u Beogradu, Filozofski fakultet u Novom Sadu, 143–144.
  • Dimitrijević (2017): M. Dimitrijević, Standardi, ishodi i elementi žanra kao parametri nastavne interpretacije književnih likova, Uzdanica, XIV/1, Jago- dina: Fakultet pedagoških nauka, 17–31.
  • Dumitrašković, Ćurčić (2011): M. Dumitrašković, S. Ćurčić, Pametne učionice, Uzdanica, VIII/1, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 109–121.
  • Kalmar (2022): L. Kalmar, Strategije učenja učenika osnovne škole, Zbor- nik Učiteljskog fakulteta u Prizrenu – Leposavić, br. 17, Leposavić: Učiteljski fakultet, 79–89.
  • Marković (2014): S. Marković, Istraživački zadaci u interpretaciji na- rodnih pesama i priča u razrednoj nastavi, Uzdanica, XI/1, Jagodina: Fakultet pe- dagoških nauka, 97–109.
  • Milošević-Đorđević (1990): N. Milošević-Đorđević, Kosovska epika, Beo- grad: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Mikanović, Stojanović (2018): B. Mikanović, M. Stojanović, Mediji u slo- bodnom vremenu učenika osnovne škole, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Prizrenu – Leposavić, br. 12, Leposavić: Učiteljski fakultet, 61–77.
  • Mikić, Đorđević (2021): V. Mikić, A. Đorđević, Stavovi učitelja i nastav- nika srpskog jezika i književnosti o nastavi srpskog jezika na daljinu za vreme vanrednog stanja usled pandemije virusa kovid 19, Uzdanica, XVIII/2, Jagodina: Fa- kultet pedagoških nauka, 145–168.
  • Smernice (2021): Onlajn i hibridno učenje, dugoročna stremljenja i kratko- ročne smernice, Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Centar za obrazovnu tehnologiju, Centar za ispite, https://ceo.edu.rs/wp-content/up-loads/2021/03/SMERNICE-%D0%9EnlajnHibridnaPripremnaNastava.pdf.
  • Pešikan-Ljuštanović (2009): LJ. Pešikan-Ljuštanović, Pesma o izuzetnom junaku i drama o ženi s tajnom: „Banović Strahinjaˮ Starca Milije i „Banović Strahinjaˮ Borislava Mihajlovića Mihiza, Kad je bila kneževa večera? Usmena književnost i tradicionalna kultura u srpskoj drami 20. veka, Novi Sad: Pozori- šni muzej Vojvodine, 31–52.
  • Pitulić (2019): V. Pitulić, Pobednici Starca Milije, Diskurs pobede u književnosti, Višegrad: Andrićev institut, 39–56.
  • Stanković, Stoimenov (2010): D. Stanković, L. Stoimenov, Hibridni model na- stave uz primenu najnovijih informaciono-komunikacionih tehnologija, Telekomunikacioni forum, 1149–1152.
  • Stejker, Horn (2011): H. Staker, M. Horn, The Rise of K–12 Blended learning, In- nosight institute, Charter school growth fund, Public impact. Retrieved from https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/The-rise-of-K-12-blended-learning.pdf.
  • Suvajdžić (1993): B. Suvajdžić, Banović Strahinja (tipološki ogled), Zbornik
  • Matice srpske za književnost i jezik, 41/1, Novi Sad: Matica srpska, 13–38.
  • Todorov (2010): N. Todorov, Interesovanje učenika mlađih razreda osnovne škole za korišćenje filmova u nastavi srpskog jezika, Uzdanica, VII/1, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 59–77.
  • Čutović, Stakić (2016): M. Čutović, M. Stakić, Primena savremenih tehnič- kih sredstava u nastavi srpskog jezika i književnosti na primeru basne u mlađim razredima osnovne škole, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Prizrenu – Le- posavić, br. 10, Leposavić: Učiteljski fakultet, 49–58.