АУТОР(И): Данијела М. Јањић
Е-АДРЕСА: danijelajanjic@filum.kg.ac.rs
DOI: 10.46793/Uzdanica20.1.033J
САЖЕТАК:
У свим делима која је Милош Црњански посветио Италији (Љубав у Тоскани, Код Хиперборејаца, Књига о Микеланђелу) приповедачки токови гранају се скоро подједнако на плану прошлости и на плану садашњости. Привидна лакоћа садашњости бива уравнотежена тежим елементима историје, културе, уметности, па и предмета и грађевина, који из прошлости ступају на сцену садашњости. Ствара се равнотежа услед које долази до потирања границе између прошлог и садашњег, а то, затим, доводи до спознаје да је садашњост непролазна и неограничена. Свако размишљање постаје својеврсно испитивање садашњости које води и испитивању сопственог бића. Како тај процес функционише код Црњанског показујемо анализом поглавља „Перуђаˮ у путопису Љубав у Тоскани користећи као полазну тачку резултате истраживања Жељка Ђурића из његове анализе поглавља „Пизаˮ у истом делу Црњанског, одређене одлике „флуидности путова- ња” о којима говори Јелена Тодоровић у својој монографији Вечна садашњост и поједи- не принципе кубизма које је изнео Арденго Софичи у свом делу Кубизам и футуризам.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
Милош Црњански, Перуђа, прошлост, испитивање садашњости.
ЛИТЕРАТУРА:
ИЗВОРИ
- Црњански (1983): M. Crnjanski, Pesme, Beograd: Nolit.
- Црњански (2020): М. Црњански, Љубав у Тоскани, Шабац: Суматра.
ЛИТЕРАТУРА
- Ђурић (2006): Ž. Đurić, Italija Miloša Crnjanskog, Beograd: Miroslav.
- Јањић (2017): Д. М. Јањић, Црњански пита, Микеланђело ћути, у: Д. Бошко- вић, Ч. Николић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност, књ. II, Тишина, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 153–158.
- Јањић (2021): Д. Јањић, Сан Ђимињано у путопису Љубав у Тоскани Милоша Црњанског, Филолошки преглед, XLVIII/2, Београд: Филолошки факултет, 169–179.
- Софичи (1914): A. Soffici, Cubismo e Futurismo, Firenze: Libreria della Voce. Тодоровић (2018): J. Todorović, Večna sadašnjost, Beograd: Clio.