Uloga školske biblioteke u kontekstu digitalne transformacije obrazovanja

Uzdanica XIX 1 (2022), (str. 345-358)

AUTOR(I): Jelka M. Panić, Vesna R. Živković

E-ADRESA:  panicjelka@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica19.1.359P

SAŽETAK: 

Škole i školske biblioteke doživljavaju vidne promene u organizaciji rada, opremanju prostora, osnaživanju kadrova i korišćenju savremenih IKT uređaja. Autorke rada se bave ulogom školske biblioteke u kontekstu digitalne transformacije obrazovanja. Rad je teorijskog karaktera i sastoji se od dva dela.

U prvom delu razmatra se uloga škole u stvaranju podsticajnog okruženja za učenje, a posebno se ističe značaj multimedijalne nastave. U tom kontekstu, prikazane su školske biblioteke kao multimedijalni centri za učenje. Nadalje se analizira opremanje školskih biblioteka koje bi moralo biti u skladu sa konstruktivističkim pristupom učenju, te se otvaraju aktuelna pitanja upotrebe digitalnih medija. Posebno je značajno što se razmatra odnos kompetencija učenika i nastavnika u pogledu korišćenja IKT i ističe značaj pedagogije (i didaktike) medija u integrisanju medijskih u interdisciplinarne kompetencije.

Drugi segment je posvećen ulozi školske biblioteke u savremenom obrazovno-vaspitnom procesu, značaju, funkciji, uređenju i sve važnijem položaju u multimedijalnoj i digitalno tramnsformisanoj nastavi, te njenoj vrednosti u saznajnom procesu, celoživotnom učenju, kao i kompetencijama bibliotečko-informacionih stručnjaka.

KLJUČNE REČI:

školska biblioteka, multimedijalna nastava, konstruktivistička nastava, didaktika medija, bibliotečko-informacioni centar.

LITERATURA:

  • Andevski, Vučković (2012): M. Andevski, Ž. Vučković, Prolegomena za kri- tičku pedagogiju medija, Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Pavlovˮ.
  • Antonijević (2007): R. Antonijević, Savremena nastavna sredstva i podsticanje in- telektualnog razvoja učenika, dostupno na: https://www.scribd.com/document/29657309/savremena-nastavna-sredstva-i-podsticanje-intelektualnog-razvoja-ucenika   (pristupljeno 6. 2. 2022).
  • Vuković, Radulović (2019): T. Vuković, M. Radulović, Biblioteka kao uči- onica zed generacije, Inovacije i trendovi u bibliotekarstvu: Zbornik radova XV međunarodne konferencije BDS Beograd‒Čačak, 12‒14. decembar 2018, Beograd: Bibliotekarsko društvo Srbije, 167‒177.
  • Galuška (2012): S. Galuška, Avangarda ili novi lideri u školama, Školski bibliotekar: onlajn časopis za školske bibliotekare, Beograd: Društvo školskih bibliotekara Srbije, 8‒17, dostupno na: https://www.skolskibibliotekari.edu.rs/sajt/im-ages/dokumenti/Casopis/Skolski_bibliotekar_br_3.pdf (pristupljeno 5. 2. 2022).
  • Đukić, Aleksić (2018): T. Đukić, D. Aleksić, Medijsko obrazovanje i percep- cija rodnih stereotipa u medijima, Godišnjak za pedagogiju, 3(1), 77–88.
  • Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, Sl. glasnik RS, 55/2013, 101/2017, 10/2019, 27/2018 – dr. zakon i 129/2021, dostupno na: https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovnom_obrazovanju_i_vaspitanju.html (pristupljeno 5. 2. 2022).
  • Ivančenko (2021): D. A. Ivančenko, Školьnaя biblioteka v usloviяh cifro- voй transformacii obrazovaniя, dostupno na: https://cyberleninka.ru/article/n/shkol-naya-biblioteka-v-usloviyah-tsifrovoy-transformatsii-obrazovaniya/viewer (pristupljeno 5. 2. 2022).
  • IFLA (2019): IFLA/UNESCO-v manifest za školske knjižnice, dostupno na: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publi-cations/school-library-manifesto-hr.pdf (pristupljeno 5. 2. 2022).
  • Kovačević (2019): K. Kovačević, Kreativne radionice, promocije i izložbe u školskim bibliotekama kao vidovi razvijanja čitalačkih navika kod učenika osnovnih škola, Bibliotekar: Časopis za teoriju i praksu bibliotekarstva, Beo- grad: Bibliotekarsko društvo Srbije, 89‒106.
  • Komnenović, Milanović (2021): M. Komnenović, N. Milanović, Mišljenje učenika osnovnih škola o kvalitetu onlajn-nastave tokom pandemije kovida 19, Uz- danica: Časopis za jezik, književnost i pedagoške nauke, Jagodina: Fakultet peda- goških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 51‒66.
  • Maksimova (2005): G. P. Maksimova, Mediapedagogika kak odno iz napravle- niй sovremennogo obrazovaniя, dostupno na: https://cyberleninka.ru/article/n/mediape-dagogika-kak-odno-iz-napravleniy-sovremennogo-obrazovaniya/viewer (pristupljeno 22.1.2022).
  • Mandić (2003): D. Mandić, Didaktičko-informatičke inovacije u obrazovanju, Beo- grad: Mediagraf.
  • Matijević (2008): M. Matijević, Budućnost znanja ‒ javne biblioteke su zna- čajan edukativni izbor za omladinu, Informaciona pismenost i doživotno učenje, Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, Bibliotekarsko društvo Srbije, 331‒336.
  • Matijević, Topolovčan (2017): M. Matijević, T. Topolovčan, Multimedijska di- daktika, Zagreb: Školska knjiga.
  • Mijanović (2007): N. Mijanović, Internet u procesu organizovanja nastave i učenja, dostupno na: https://www.scribd.com/document/29655984/internet-u-procesu-organizovanja-nastave-i-ucenja (pristupljeno 6. 2. 2022).
  • Nadrljanski, Nadrljanski, Bilić (2007): M. Nadrljanski, Đ. Nadrljanski, M. Bi- lić, Digitalni mediji u obrazovanju, 1. međunarodna znanstvena konferencija “The Future of Information Sciences (INFuture2007): Digital Information and Heritageˮ: zbornik radova, Zagreb: Odsjek za informacijske znanosti, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Sre- dišnji državni ured za e-Hrvatsku, 527‒537.
  • Pravilnik o programu rada svih stručnih saradnika, Sl. glasnik RS – Pro- svetni glasnik, br. 5/2012, dostupno na: https://ekosmile.edu.rs/portal/images/stories/pdf/Pravilnik_o_svim_oblicima_rada_strucnih_saradanika.pdf (pristupljeno 5. 2. 2022). Rodek (2011): S. Rodek, Novi mediji i nova kultura učenja, Napredak, 152(1), 9‒28, dostupno na: https://hrcak.srce.hr/file/123127 (pristupljeno 22. 1. 2022).
  • Trnavac, Đorđević (2007): N. Trnavac, J. Đorđević, Pedagogija: Udžbenik za nastavnike, Beograd: Naučna knjiga komerc.
  • Džajls (2011): D. Džajls, Psihologija medija, Beograd: Clio.