Problemi recepcije bajke u razrednoj nastavi

Uzdanica XVIII 1 (2021), (str. 339-349)

AUTOR(I): Ivana D. Tasić Mitić,  Aleksandar M. Stojadinović

E-ADRESA: ivana.tasic82@yahoo.com, aleksandars@pfvr.ni.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica18.1.339T

SAŽETAK:

U radu se ukazuje na značaj koji bajka, kao omiljena književna vrsta koja se izučava u razrednoj nastavi, ima u vaspitanju dece i oblikovanju njihove ličnosti. Ova književna vrsta bogat je izvor estetskih percepcija i prijatnih emocija, ali i odličan podsticaj za razvijanje pozitivnih osobina ličnosti. U cilju ispitivanja stavova učenika mlađih razreda osnovne škole o recepciji bajke kao književne vrste, sproveli smo istraživanje na uzorku od 360 učenika trećeg razreda osnovne škole. Dobijeni rezultati pokazuju da učenici veoma vole da čitaju i istražuju bajke, ali da se istovremeno suočavaju sa određenim problemima prilikom njihovog razumevanja i doživljavanja, što ukazuje na potrebu za implementiranjem drugačijih metodičkih pristupa u obradi ove književne vrste.

KLJUČNE REČI:

bajka, vaspitanje, estetski značaj, recepcija

LITERATURA:

Betelhajm (1979): B. Betelhajm, Značenje bajki, Beograd: Jugoslavija.

Blut (2011): S. G. Blythe, The Genius of Natural Childhood: Secrets of Thriving Children, London: Hawthorn Press.

Golomb (2012): K. Golomb, Stvaranje imaginarnih svetova: uloga umetnosti, magije i snova u razvoju deteta, Beograd: Zavod za udžbenike.

Zdravković, Stojadinović (2012): V. Zdravković, A. Stojadinović, Stih i ritam u funkciji muzičkog vaspitanja, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece predškolskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 321–332. Maricki (1978): D. Maricki, Teorija recepcije u nauci o književnosti, Beograd: Nolit.

Marjanović (2001): V. Marjanović, Književnost za decu i mlade, Beograd: Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Mrkalj (2013): Z. Mrkalj, Metodološke osnove za proučavanje lika heroja  u bajkama namenjenim mlađem školskom uzrastu, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 286–294.

Olujić (1982): G. Olujić, Poetika bajke, u knjizi: Dečja književnost u književnoj kritici, ur. Voja Marjanović, Beograd: Savremena administracija.

Popović (2013): Ž. Popović, Uloga bajke u analitičkoj psihoterapiji (dok- torska disertacija), Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.

Petreski (2014): H. Petreski, Srpska i makedonska autorska bajka u nastavi, Uzdanica, časopis za jezik, književnost, umetnost i pedagoške nauke, 11/1, Jagodi- na: Fakultet pedagoških nauka, 87– 95.

Smiljković (2006): S. Smiljković, Autorska bajka, Vranje: Učiteljski fa- kultet.

Stojadinović, Zdravković (2013): A. Stojadinović, V. Zdravković, Integra- tivna komponenta pesme za decu u nastavi muzičke kulture i srpskog jezika, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 433–443.

Stojanović (2015): B. Stojanović, Vrednosti narodne književnosti u nastavi ‒ teorijski i metodički pristup, Vranje: Učiteljski fakultet.

Tasić Mitić (2013): I. Tasić Mitić, Uloga bajke kao književne vrste u for- miranju psihosocijalnih modela ponašanja učenika, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 426–432.

Tasić Mitić (2018): I. Tasić Mitić, Individualizovana nastava u obradi proznih tekstova u mlađim razredima osnovne škole (doktorska disertacija), Vra- nje: Pedagoški fakultet Univerziteta u Nišu.

Todorov (2006): N. Todorov, Učenici i bajke, Sombor: Pedagoški fakultet.

Trebješanin (1994): Ž. Trebješanin, Savremena istraživanja sklopa, stila i smisla bajke, u: Maks Liti, Evropska narodna bajka, Beograd: Orbis.

Trebješanin (2013): Ž. Trebješanin, Pedagoška vrednost bajki ‒ Mišljenja roditelja koliko i zašto savremena deca vole bajke, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 28–38.