АУТОР(И): Ивана Д. Тасић Митић, Александар М. Стојадиновић
Е-АДРЕСА: ivana.tasic82@yahoo.com, aleksandars@pfvr.ni.ac.rs
DOI: 10.46793/Uzdanica18.1.339T
САЖЕТАК:
У раду се указује на значај који бајка, као омиљена књижевна врста која се изучава у разредној настави, има у васпитању деце и обликовању њихове личности. Ова књижевна врста богат је извор естетских перцепција и пријатних емоција, али и одличан подстицај за развијање позитивних особина личности. У циљу испитивања ставова ученика млађих разреда основне школе о рецепцији бајке као књижевне врсте, спровели смо истраживање на узорку од 360 ученика трећег разреда основне школе. Добијени резултати показују да ученици веома воле да читају и истражују бајке, али да се истовремено суочавају са одређеним проблемима приликом њиховог разумевања и доживљавања, што указује на потребу за имплементирањем другачијих методичких приступа у обради ове књижевне врсте.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
бајка, васпитање, естетски значај, рецепција
ЛИТЕРАТУРА:
Бетелхајм (1979): B. Betelhajm, Značenje bajki, Beograd: Jugoslavija.
Блут (2011): S. G. Blythe, The Genius of Natural Childhood: Secrets of Thriving Children, London: Hawthorn Press.
Голомб (2012): K. Golomb, Stvaranje imaginarnih svetova: uloga umetnosti, magije i snova u razvoju deteta, Beograd: Zavod za udžbenike.
Здравковић, Стојадиновић (2012): В. Здравковић, A. Стојадиновић, Стих и ритам у функцији музичког васпитања, Књижевност за децу и њена улога у васпита– њу и образовању деце предшколског узраста, Врање: Учитељски факултет, 321–332. Марицки (1978): Д. Марицки, Теорија рецепције у науци о књижевности, Београд: Нолит.
Марјановић (2001): В. Марјановић, Књижевност за децу и младе, Београд: Виша школа за образовање васпитача.
Мркаљ (2013): З. Мркаљ, Методолошке основе за проучавање лика хероја у бајкама намењеним млађем школском узрасту, Књижевност за децу и њена уло– га у васпитању и образовању деце школског узраста, Врање: Учитељски факултет, 286–294.
Олујић (1982): Г. Олујић, Поетика бајке, у књизи: Дечја књижевност у књи– жевној критици, ур. Воја Марјановић, Београд: Савремена администрација.
Поповић (2013): Ж. Поповић, Улога бајке у аналитичкој психотерапији (док- торска дисертација), Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду.
Петрески (2014): Х. Петрески, Српска и македонска ауторска бајка у настави, Узданица, часопис за језик, књижевност, уметност и педагошке науке, 11/1, Јагоди- на: Факултет педагошких наука, 87– 95.
Смиљковић (2006): С. Смиљковић, Ауторска бајка, Врање: Учитељски фа- култет.
Стојадиновић, Здравковић (2013): A. Стојадиновић, В. Здравковић, Интегра- тивна компонента песме за децу у настави музичке културе и српског језика, Књи– жевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста, Врање: Учитељски факултет, 433–443.
Стојановић (2015): Б. Стојановић, Вредности народне књижевности у наста– ви ‒ теоријски и методички приступ, Врање: Учитељски факултет.
Тасић Митић (2013): И. Тасић Митић, Улога бајке као књижевне врсте у фор- мирању психосоцијалних модела понашања ученика, Књижевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста, Врање: Учитељски факултет, 426–432.
Тасић Митић (2018): И. Тасић Митић, Индивидуализована настава у обради прозних текстова у млађим разредима основне школе (докторска дисертација), Вра- ње: Педагошки факултет Универзитета у Нишу.
Тодоров (2006): Н. Тодоров, Ученици и бајке, Сомбор: Педагошки факултет.
Требјешанин (1994): Ж. Требјешанин, Савремена истраживања склопа, стила и смисла бајке, у: Макс Лити, Европска народна бајка, Београд: Орбис.
Требјешанин (2013): Ж. Требјешанин, Педагошка вредност бајки ‒ Мишљења родитеља колико и зашто савремена деца воле бајке, Књижевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста, Врање: Учитељски факултет, 28–38.