Persuazivnost medija i medijski efekti na pojedinca i publiku

Uzdanica XVIII 1 (2021), (str. 103-115)

AUTOR(I): Samir H. Ljajić, Milan N. Dojčinović

E-ADRESA: ljajics@gmail.com,dojchaaa@gmail.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica18.1.103L

SAŽETAK:

Moć medija i ubeđivačka svojstva „sedme sile” oduvek su interesovali javnost, ali i mnoge teoretičare medija, sociologe, psihologe, pa i medicinare, koji su istraživali uticaj medijskog sadržaja na nivo hormona u telu ili telesne devijacije koje su se događale ljudskom organizmu usled preterane upotrebe medija. U ovom radu sublimirani su efekti medija na pojedinca i publiku u okviru nekih od najpoznatijih medijskih teorija, tražeći uporišta u oblasti psihologije medija i socijalne psihologije. Persuazivnost medija opisana je u radu oslanjanjem na teoriju dnevnog reda i teoriju o spirali tišine, uz promatranje efekata ovih teorija, od štampe pa do digitalnih medija. U radu je istaknut i uticaj medija korišćenjem dekora i mizanscena u TV studiju, zatim reklamokratije, potrošačkog konzumerizma, a naveden je i značaj informativne lavine za persuazivno dejstvo medija.

KLJUČNE REČI:

uticaj medija, teorija dnevnog reda, teorija o spirali tišine

LITERATURA:

Bogdanović (2013): J. Bogdanović, Građansko novinarstvo u Srbiji, CM: Communication Management Quarterly: Časopis za upravljanje komuniciranjem, Beo- grad: Fakultet političkih nauka.

Vukadinović (2013): M. Vukadinović, Zvezde supermarket kulture, Beograd: Clio.

Vuksanović (2007): D. Vuksanović, Filozofija medija: ontologija, estetika, kritika, Beograd: Čigoja štampa.

Delor (1996): Ž. Delor, Obrazovanje – skrivena riznica, Beograd: Ministar- stvo prosvete Republike Srbije.

Dojčinović, Ljajić, Dojčinović (2020): M. Dojčinović, S. Ljajić, N. Doj- činović, Izazovi medija u digitalno doba – pitanje profitabilnosti i opstanka, Uzdanica, časopis za jezik, književnost i pedagoške nauke, XVII/1, 179–194.

Dojčinović, Petković (2017): M. Dojčinović, V. Petković, Uloga medija u službi očuvanja kulturnog identiteta, Jezik, književnost, vreme Književna istraživanja, zbornik radova, Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu, 131–149.

Kuncik, Cifel (2006): M. Kunzcik, A. Zipfel, Uvod u znanost o medijima i komunikologiju, Zagreb: Zaklada Fridrich Elbert.

Petković, Dojčinović (2016): V. Petković, M. Dojčinović, Tehnološki na- predak medija kao preduslov višeznačnosti, Jezik, književnost, značenje: Jezička istraživanja, zbornik radova, Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu, 457–473.

Radojković, Miletić (2005): M. Radojković, M. Miletić, Komuniciranje, mediji i društvo, Novi Sad: Stylos izdavaštvo.

Herman, Mekčesni (2004): E. S. Herman, R. V. Mekčesni, Globalni mediji, Beograd: Clio.

Horkhajmer, Adorno (2002): M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialectic of Enlightenment – Philosophical Fragments, California: Stanford University Press.

Džajls (2010): D. Džajls, Psihologija medija, Beograd: Clio.

VEB-IZVOR

Runciman (2015): D. Runciman, Digitalna politika, https://pescanik.net/digitalna-politika/, pristupljeno septembra 2020.