Наслеђе 56 (2023) (стр. 147-161)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Аднан Х. Бјелак
Е-АДРЕСА / E-MAIL: adnan_bjelak@msn.com
DOI: 10.46793/NasKg2356.147B
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Циљ анализе јесте потврђивање двеју хипотеза: ученици (и њихови наставници језика) новопазарских школа под пој- мом културе подразумевају најразличитије садржаје, познају елементе своје културе, те су способни да уочавају сличности и разлике између своје културе и културе другог етноса; ученици су расположени за изучавање елемената културе на настави језика. За анализу су нам послужили подаци добијени анкетирањем наставника језика и ученика основних и средњих школа у Новом Пазару, које је извршено у октобру школске 2020/21. године, са питањима отвореног и затвореног типа, а у којој је учествовало 40 средњошколаца, 43 ученика основних школа и 35 наставника језика. Добијене резултате смо анализирали квантитативно, квалитативно и компаративно, упоређујући ставове ученика и наставника, чиме смо наше почетне хипотезе делимично потврдили и у складу с тим предложили неке од начина за унапређење интеркултурних компетенција потребних за деловање у мултикултурним срединама, каква је и Нови Пазар. Истраживањем сазнајемо да је ученицима, иако имају стабилну базу за достизање интеркултурне компетенције, у новопазарским школама, посебно основним, потребно (чешће) организовати заједничке посете сакралним и културно-историјским спомени- цима хришћанске и исламске традиције и културе на подручју Новог Пазара и његове околине, те наставним програмом предвидети да ученици, када су у питању страни језици, имају сусрете са изворним говорницима језика које изучавају (уживо и/или on-line), чиме би се постигло зближавање култура и допринело да ученици, поред овладавања граматичким формама одређеног језика (језичке компетенције), буду интеркултурно компетентни и осетљиви према припадницима других култура.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
култура, настава језика, интеркултурна компетенција, ставови ученика и наставника
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES
- Bedeković 2011: V. Bedeković, Interkulturalne kompetencije nastavnika, doktorska disertacija, Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet.
- Beljanski, Dedić Bukvić 2020: M. Beljanski, E. Dedić Bukvić, Comparative Overview of the Presence of Intercultural Education of Teacher Trainees in Serbia and Bosnia and Herzegovina, Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(3), 1-16.
- Brislin 1990: R. W. Brislin, Applied cross-cultural psychology, Vol. 14, London: Sage Publications.
- Bugarski 2005: R. Bugarski, Jezik i kultura, Beograd: Biblioteka XX vek.
- Cifrić 2007: I. Cifrić, Raznolikost kultura kao vrijednost, Soc. ekol. Zagreb, 16(2–3). 185–214.
- Devičić 2010: I. Devičić, Filozofija kulture, Diacovensia: teološki prilozi, 18(1), 33–63. Dostanić 2021: L. Dostanić, Kulturno-jezički odnos u nastavi stranog jezika, Budu- ćnost obrazovanja u svjetlu globalnih ekonomskih, političkih i zdravstvenih izazova, 22(7), Bijeljina: Univerzitet Sinergija, 53–56.
- Duranti 1997: A. Duranti, Linguistic Antropology, United Kingdom: Press Syndicat of the University of Cambridge.
- Durbaba 2016: O. Durbaba, Kultura i nastava stranih jezika. Uvod u interkulturnu primenjenu lingvistiku, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet.
- Hidalgo 1993: N. Hidalgo, Multicultural teacher introspection. <http://sidorkin. com/408/Hidalgo.PDF>, 4. 4. 2020.
- Hofsted 2001: G. Hofstede, Culture’s Consequences. Comparing Values, Behaviors, Institution, and Organizations across Nations, 2nd ed, London: Sage.
- Hol 1976: E. T. Hall, Beyond the culture, New York: Anchor Books Doubleday. Ilić 1988: V. Ilić, Mitologija i kultura, Beograd: Književne novine.
- Leutviler, Petrović, Jokić 2018: B. Leutwyler, S. D. Petrović, T. Jokić, The structure of teacher-specific intercultural competence: Empirical evidence on the ‘Beliefs, Values, and Goals’ dimension. Psihologija, 51(1). 107-126.
- Milenović 2010: Ž. Milenović, Obrazovanje bugraske nacionalne manjine u Srbiji, Obrazovanje za interkulturalizam, Zbornik radova s 2. međunarodne znan- stvene konferencije, ured. A. Peko, M. Sablić, R. Jindra), Osijek: Učiteljski fakultet u Osijeku, 255–273.
- Milić 2016: S. Milić, Analiza interkulturalnih kompetencija u Nacionalnom okviru kurikuluma Republike Srbije i poređenje sa nacionalnim okvirimakuriku- luma referentnih zemalja, Interkulturalno obrazovanje u Srbiji: Regulativni okvir, stanje i mogućnosti za razvoj, Beograd: Centar za obrazovne politike, 45–71.
- Momčilović 2017: N. Momčilović, Interkulturalnost i nastava stranih jezika, Od nauke do nastave, Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet, Niš. 523–536.
- Petković, Božilović 2015: S. J. Petković, N. J. Božilović, Obrazovanje i politika raz- like: Interkulturna osetljivost studenata Univerziteta u Nišu, Kultura polisa, XII(26), 371–389.
- UNESKO 2001: UNESCO, Univerzalne deklaracije o kulturnoj različitosti, Pariz: UNESCO.
- Vilijams 1983: R. Williams, Keywords: A Vocabulary of Culture and Society, New York: Oxford University Press.
- Vojčehovski 1977: J. A. Wojciechowsky, Cultural Pluralism and National Identity,
- Cultures, IV(4), 41–52.
- Vračar, Anđelković, Arsić 2018: M. Vračar, S. D. Anđelković, Z. Arsić, Interkultur- alna perspektiva škola u Srbiji, Teme, XLII(3), 917–935.
- Јelenić 2017: J. Jelenić, Od kulture sebičnosti prema kulturi solidarnosti, Obnov, Život, 72(3), 373–385.
- Кremš 1996: C. Kramsch, The cultural component of language teaching, [Electronic Version], Language, Culture and Curriculum, 8/12, 83–92.
- Мilanja 2012: C. Milanja, Konstrukcije kulture – Modeli kulturne modernizacije u Hrvatskoj 19. stoljeća, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar.
- Мušura 2019: G. D. Mušura, Sticanje interkulturne komunikativne kompetencije u nastavi italijanskog jezika kao stranog u osnovnoj školi, Doktorska disertac- ija, Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet.
- Меsić 2007: M. Mesić, Pojam kulture u raspravama o multikulturalizmu, Zagreb: Filozofski fakultet, 159–184.
- Теjlor 1920: E. Tylor, Primitive culture, London: John Murray, Albemarle Street.