НАСЛЕЂЕ EДИПОВЕ СФИНГЕ: УДЕС САМОИДЕНТИФИКОВАЊА

Наслеђе 55 (2023), стр. 167-181

АУТОР(И): Предраг М. Крстић

Е-АДРЕСА: krstic@instifdt.bg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2355.167K

САЖЕТАК:

Рад излаже историју саморазумевања човека пратећи про- мене кроз које је пролазило разумевање митског сусрета Едипа и Сфинге. Прво се детектује образац према коме модерна у Едипу препознаје и слави тријумф човека над природом и његово одго- варајуће уздизање у сувереног субјекта. Средишњи део рада нуди преглед савремених (ре)интерпретација Сфингиног наслеђа које сугеришу пожељност или неопходност „нове митологије”. Оне врхуне у налазу да је Едип, у компулзивном настојању да потпуно рашчара свет, прогнао сваку тајну и занос из њега, па је дошло доба за његово „поновно зачаравање”. Завршни део рада иску- шава и препоручује трећу стратегију: просветитељско демитоло- гизовање просветитељства као последњег мита, разоткривење да је Едип тајна Сфинге, да је она његов конструкт. Стога је на њему да преузме одговорност за пројекције произашле из несигурно- сти у властити идентитет и статус у свету, уместо да митским представама обнавља образац0 непријатељског држања према природи и свему различитом од себе.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Едип, Сфинга, мит, идентитет, рашчаравање

ЛИТЕРАТУРА:

  • Adorno 1997a: T. W. Adorno, Negative Dialektik / Jargon der Eigentlichkeit, Theodor W. Adorno: Gesammelte Schriften, Band 6, Frankfurt am Main: Suhrkamp. Adorno 1997b: T. W. Adorno, Ästhetische Theorie, Theodor W. Adorno: Gesammelte
  • Schriften, Band 7, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Anders 1985: G. Anders, Zastarelost čoveka: o razaranju života u doba treće industri- jske revolucije, prev. O. Kostrešević, Beograd: Nolit.
  • Bodrijar 1991: Ž. Bodrijar, Fatalne strategije, prev. M. Vidaković, Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
  • Borhes 1996: H. L. Borhes, Priručnik fantastične zoologije, prev. S. Monros Stojaković, Sombor: Zlatna grana.
  • Kerns 2013: D. L. Cairns, Divine and Human Action in the Oedipus Tyrannus, u: D.L. Cairns (prir.), Tragedy and Archaic Greek Thought, Swansea & London: The Classical Press of Wales, 119-172.
  • Delez, Gatari 1990: Ž. Delez, F. Gatari, Anti-Edip: kapitalizam i shizofrenija, prev. A. Moralić, Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  • Devero 1973: G. Devereux, The Self-blinding of Oidipous in Sophocles: Oidipous Tyrannos, The Journal of Hellenic Studies, 93: 36-49.
  • Juben 1990: J. P. Euben, Identity and the Oedipus Tyrannos, u: J. P. Euben, The Trag- edy of Political Theory: The Road Not Taken, Princeton, NJ.: Princeton Uni- versity Press, 96-111.
  • Frank 1995: M. Frank, Conditio moderna, prev. T. Bekić, Novi Sad: Svetovi.
  • Frank 2008: M. Frank, Einführung in die frühromantische Ästhetik. Vorlesungen, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Frojd 1984: S. Frojd, O seksualnoj teoriji / Totem i tabu, prev. P. Milekić, Odabrana dela Sigmunda Frojda, knj. 4, Novi Sad: Matica srpska.
  • Frojd 1994: S Frojd, S one strane principa zadovoljstva / Ja i Ono, prev. M. Avramović, Novi Sad: Svetovi.
  • Gajar 1988: F. Gaillard, Novo začaravanje svijeta, prev. B. Brlečić, u: I. Kuvačić & G. Flego (prir.), Postmoderna – Nova epoha ili zabluda, Zagreb: Naprijed, 119-134.
  • Goše 2006: M. Goše, Raščaravanje sveta: politička istorija religije, prev. R. Kordić, Beograd: „Filip Višnjić”.
  • Gu 1993: J.-J. Goux, Oedipus, Philosopher, Stanford: Stanford University Press.
  • Grevs 1987: R. Grevs, Grčki mitovi, prev. G. Mitrinović-Omčikus, Beograd: Nolit; Priština: Jedinstvo.
  • Džil 1996: C. Gill, Personality in Greek Epic, Tragedy, and Philosophy: The Self in Dia- logue, Oxford: Oxford University Press.
  • Džil 2006: C. Gill, The Structured Self in Hellenistic and Roman Thought, New York: Oxford University Press.
  • Hajdeger 1996: M. Hajdeger, Izvor umetničkog dela, prev. Saša Radojčić, Vrbas: Slovo. Hegel 1970: G. W. F. Hegel, Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus, u: G. W. F. Hegel: Werke, Band 1, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 233-235.
  • Horkhajmer & Adorno 1997: M. Horkheimer & T. W. Adorno. Dialektik der Aufklärung, Theodor W. Adorno: Gesammelte Schriften, Band 3, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Jonas 1990: H. Jonas, Princip odgovornosti: pokušaj jedne etike za tehnološku civilizac- iju, prev. S. Novakov, Sarajevo: Veselin Masleša.
  • Karakanca 2020: E. Karakantza, Who Am I? (Mis)Identity and the Polis in Oedipus Tyrannus, Washington, DC.: Center for Hellenic Studies.
  • Kits 1910: J. Keats, “Lamia”, u: H. B. Forman (prir.), The Poetical Works of John Keats, London: Frederick Warne, 182-203.
  • Lir 2007: J. Lear, Knowingness and Abandonment: An Oedipus for Our Time, u: H Bloom (prir.), Sophocles’ Oedipus Res, New York: Chelsea House, 183-203
  • Niče 1967a: F. Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, Nietzsche Werke: Kritische Ges- amtausgabe, Bаnd 6.2, Berlin: Walter de Gruyter.
  • Niče 1967b: F. Nietzsche, Nachgelassene Fragmente Herbst 1869 bis Herbst 1872, Nietzsche Werke: Kritische Gesamtausgabe, Band 3.3, Berlin: Walter de Gruyter.
  • Niče 1967c: F. Nietzsche, Nachgelassene Fragmente Sommer 1872 bis Ende 1874, Nietzsche Werke: Kritische Gesamtausgabe, Bаnd 3.4, Berlin: Walter de Gruyter.
  • Niče 1967d: F. Nietzsche, Die Geburt der Tragödie / Unzeitgemäße Betrachtungen, Nietzsche Werke: Kritische Gesamtausgabe, Bаnd 3.1, Berlin: Walter de Gruyter.
  • Rendžer 2013: A.-B. Renger, Oedipus and the Sphinx: The Threshold Myth from Sopho- cles through Freud to Cocteau, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Šeler 1987: M. Scheler, Položaj čovjeka u kosmosu / Čovjek i povijest, prev. V. Filipović, Sarajevo: Veselin Masleša.
  • Sloterdijk 1988: P. Sloterdijk, Kopernikanska mobilizacija i ptolomejsko razoružanje, prev. Z. Krasni, Novi Sad: Bratstvo-Jedinstvo.
  • Sofoklo 1988a: Sofoklo. „Antigona“, prev. K. Rac & N. Majnarić, u: V. Topalović & B. Brkić (prir.), Sabrane grčke tragedije, Beograd: Vrhunci civilizacije, 177-194.
  • Sofoklo 1988b: Sofoklo, Kralj Edip, prev. K. Rac & N. Majnarić, u: V. Topalović & B. Brkić (prir.), Sabrane grčke tragedije, Beograd: Vrhunci civilizacije, 129-150.
  • Sofoklo 1988c; Sofoklo, Edip na Kolonu, prev. K. Rac & N. Majnarić, u: V. Topal- ović & B. Brkić (prir.), Sabrane grčke tragedije, Beograd: Vrhunci civilizacije, 151-176.
  • Sorabdži 2006: R. Sorabji, Self: Ancient and Modern Insights about Individuality, Life, and Death, Oxford: Oxford University Press.
  • Sorabdži 2008: R. Sorabji, Graeco-Roman Varieties of Self, u: P. Remes & J. Sihvola (prir.), Ancient Philosophy of the Self, Berlin & Heidelberg: Springer, 13-34.
  • Šarčević 2000: A. Šarčević, Sfinga Zapada: na putevima izricanja neizrecivog, Sara- jevo: DID.
  • Taksido 2004: O. Taxidou, Oedipus/Anti-Oedipus: The Philosopher, the Actor, and the Patient, u: O- Taxidou, Tragedy, Modernity and Mourning, Edinburg: Edinburg University Press, 42-69.
  • Veber 1987: M. Veber, Racionalizam zapadne kulture, prev. M. Đurić, u: M. Đurić (prir.), Sociologija Maksa Vebera, Zagreb: Naprijed, 290–305.
  • Vernan 1988: J. P. Vernant, Ambiguity and Reversal: On the Enigmatic Structure of Oedipus Rex, u: J. P. Vernant, P. Vidal-Naquet, Myth and Tragedy in Ancient Greece, New York: Zone Books, 113-140.
  • Viser 1984: R. Wisser, Odgovornost u mijeni vremena – vježbe pronicanja u duhovno djelanje: Jaspers, Buber, von Weizsacker, Guardini, Heidegger, prev. A. Buha & R. Sladojević, Sarajevo: Svjetlost.
  • Vajld 2010: O. Wilde, The sphinx without a secret, Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.
  • Vitman 1951: C. Whitman, Sophocles: A Study in Heroic Humanism, Cambridge, MA.: Harvard University Press.