ДВАДЕСЕТИ ВЕК У ОГЛЕДАЛУ ИТАЛИЈАНСКЕ РЕКЛАМЕ

Наслеђе 54 (2023), стр. 249-268

АУТОР(И): Бојана В. Раденковић Шошић

Е-АДРЕСА: radenkovicbojana@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2354.249RS

САЖЕТАК:

Оглашавање као доминантни облик комуникације с потро- шачима одавно је превазишло своју економску основу. Потрошња и њени пратећи облици постају поље нових интересовања хума- нистичких наука, пре свега лингвистике и семиотике. Различити облици комуникације с потрошачима указују на друштвено-по- литичке одлике средине у којој настају и својеврстан су показатељ културних тенденција. У раду се оглашавање на италијанском језику посматра дијахронијски у светлу друштвено-историјских околности у Италији од почетка двадесетог века до данас. Од првих ликовних решења плаката за одабране производе, преко фашистичке пропаганде и различитих уметничко-пропаганд- них алијанси  у  оглашавању,  експанзије  потрошачког  друштва и оштрих критика конзумеризма до процвата оглашавања као одраза масовне културе осамдесетих и друштвено одговорних реклама деведесетих година двадесетог века, реклама је постала значајан елемент италијанске културе и уметности. Разноврсност уметничких, филозофских, лингвистичких и семиотичких тума- чења језика рекламе током двадесетог века значајно је утицала на њену данашњу форму. Наведени периоди развоја оглашавања и одабрани примери анализирани су лингвистичко-семиотичким инструментима, анализом садржаја и анализом дискурса, са циљем да се у рекламама препознају модернистичка, постмодер- нистичка и метамодернистичка својства оглашавања. Тиме се још једном продубљује ово неисцрпно поље истраживања, али исто- времено и представљају нови (метамодернистички) концепти у култури и уметности.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

оглашавање, двадесети век, италијански језик, историјски приказ, модернизам, постмодернизам, метамодернизам

ЛИТЕРАТУРА:

  • Altijeri Bijađi 1987: M. Altieri Biagi, Un linguaggio «venduto», in: M. Baldini, Le fan- taparole, il linguaggio della pubblicità, Roma: Armando editore.
  • Arkanđeli 2008: M. Arcangeli, Il linguaggio pubblicitario, Roma: Carocci.
  • Beloni 2019: F. Belloni, The Critical Fortune and Artistic Recognition of the Work  of Depero, in: Fortunato Depero, monographic issue of Italian Modern Art,
  • 1 (January 2019), <https://www.italianmodernart.org/journal/articles/the- critical-fortune-and-artistic-recognition-of-the-work-of-depero/>, 15.  11. 22.
  • Boero 2018: M. Boero, La famiglia della pubblicità. Stereotipi, ruoli, identità, Milano: FrancoAngeli.
  • Bogdanović 1963: N. Bogdanović, Futurizam Marinetija i Majakovskog, Beograd: Prosveta.
  • Braun 1993: S. Brown, S. Postmodern marketing?, European Journal of Marketing, 27(4), 19–34.
  • Čezarini 1988: G. P. Cesarini, Storia della pubblicità in Italia, Bari: Laterza.
  • Depero 1931: F. Depero, Il futurismo e l’arte pubblicitaria, <https://futurismo.accade- miadellacrusca.org/immagine.asp?idscheda=129&file_seq=1>, 15. 10. 2022.
  • Dumitresku 2014: A. Dumitrescu. Towards a Metamodern Literature, Ourarchive,<https://ourarchive.otago.ac.nz/handle/10523/4925>, 23. 7. 2014.
  • Đusto 2021: M. Giusto, Carosello: specchio e strumento sociale, culturale e linguis- tico dell’italianità, in: Sperimentare ed esprimere l’Italianità. Aspetti linguist- ici e glottodidattici, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Eko 1973: U. Еkо, Nekoliko provera: reklamna poruka, u: U. Еkо, Kultura, infor- macija, komunikacija, Beograd: Nolit, 179–204.
  • Erdei 2008: I. Erdei, Antropologija potrošnje, Beograd: XX vek.
  • Fabris, 2003: G. Fabris, Il nuovo consumatore: verso il postmoderno, Milano: FrancoAngeli.
  • Faše i dr. 2016: F. Fasce, E. Bini e B. Gaudenzi, Comprare per credere. La pubblicità in Italia dalla Belle Époque a oggi, Roma: Carocci.
  • Falabrino 1999: G. L. Falabrino, Pubblicità serva padrona. I protagonisti, la storia e i retroscena del mondo della comunicazione, Milano: Il Sole 24 Ore.
  • Falabrino 2007: G. L. Falabrino, Storia della pubblicità italiana. Roma: Carocci. Fiderstoun 1991: M. Featherstone, Consumer Culture and Postmodernism, Sage. Firat 1990: A. Firat, The consumer in postmodernity, in: Holman, Advances in Con-
  • sumer Research, XVII, Association for Consumer Research, UT: Provo, 70–76.
  • Firat 1993/1994: A. Fırat, Special Issues on Postmodernism, Marketingandthe Con- sumer, International Journal of Research in Marketing, 10/11(3/4).
  • Firat i dr. 1994: A. Firat, J. Sherry, A. Venkatesh Postmodernism, marketing and the consumer. International Journal of Research in Marketing, 11, 311–316.
  • Firat i dr. 1995: A. Firat, N. Dholakia, A. Venkatesh. Marketing in a postmodern world. European Journal of Marketing, 29(2), 40–56.
  • Firat, Dolakija 2006: A. Firat, N. Dholakia, Theoretical and philosophical implica- tions of postmodern debates: some challenges to modern marketing, Market- ing Theory, 6(2), 123–162.
  • Folena 1987: G. Folena, Metti un tigre nel motore, in: M. Baldini, Le fantaparole, il linguaggio della pubblicità, Roma: Armando editore, 143–152.
  • Furlani 2002: A. Furlani, Postmodern and after: Guy Davenport, Contemporary Lit- erature 43 (4), 709–735.
  • Hačion 2002: L. Hutcheon. The Politics of Postmodernism, London and NY: Routledge. Kardona 1974: G. R. Cardona, La lingua della pubblicità, Ravenna: Longo Editore.
  • Kapoci 2008: M. Capozzi, La comunicazione pubblicitaria – Aspetti linguistici, sociali e culturali, Milano: FrancoAngeli.
  • Kavalero 2016: M. Cavallero, Il manifesto pubblicitario come espressione artistica, Biblioteca Beato G. Alberione, 18 febbraio 2016, <https://www.youtube.com/ watch?v=NOVDJW8vGAo&t=800s>, 10. 10. 2022.
  • Klajn, Šipka 2006: I. Klajn i M. Šipka, Veliki rečnik stranih reči i izraza, Novi Sad: Prometej.
  • Klein 1981: G. Klein, L’italianità della lingua e l’accademia D’Italia. Sulla Politica lin- guistica fascista. Quaderni Storici, 16(47 (2)), 639–675.
  • Kodelupi 2000: V. Codeluppi, V. Iperpubblicità, Milano: Franco Angeli. Kodelupi 2001: V. Codeluppi, V. Che cos’è la pubblicità, Roma: Carocci editore. Kodelupi 2021: V. Codeluppi, Leggere la pubblicità. Roma: Carocci editore.
  • Kodelupi 2022: V. Codeluppi, Sociologia dei consumi, Roma: Carocci editore.
  • Lelićanin, Šošić 2021: M. K. Lelićanin, B. R. Šošić, Metamodernizam i jezik: reklama u doba pandemije, Etnoantropološki problemi, 16(4), 1101–1122.
  • Marone 2011: G. Marrone, Introduzione alla semiotica del testo (Vol. 1), Laterza.
  • Mediči 1972: M. Medici, Pubblicità e dintorni, Fenomeni morfologici e sintattici nell’italiano contemporaneo. Atti del VI Congresso Internazionale di Studi, Roma : Società Linguistica Italiana, 457–474.
  • Mediči 1988: M. Medici, La parola pubblicitaria. Due secoli di storia fra slogan, ritmi e wellerismo, Venezia: Sarin-Marsilio.
  • Menarini 1941: A. Menarini, A proposito di “bar”, “barista”, Lingua nostra, III, 113–118.
  • Miljorini 1963: B. Migliorini, Fortuna del prefisso super, in: B. Migliorini, Saggi sulla lingua del Novecento, Firenze: Sansoni, 61–98.
  • Panareze 2014: P. Panarese. Sui generis: gender portrayals in the italian television advertising, Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 50, 99–115.
  • Pazolini 1975: P. P. Pasolini, Scritti corsari, Garzanti editore.
  • Pazolini 2012: P. P. Pazolini, Lingvistička analiza jednog slogana, Koraci (10–12), 100–104.
  • Pocato 2001: M. P. Pozzato, Semiotica del testo: metodi, autori, esempi, Roma: Carocci. Polezana 2018: M. A. Polesana, Pubblicità e rappresentazione femminile: tra vecchi e nuovi stereotipi, Pubblicità e rappresentazione femminile: tra vecchi e nuovi stereotipi, 463–481.
  • Popadić, Pavlović, Žeželj 2018: D. Popadić, Z. Pavlović, I. Žeželj, Alatke istraživača, Beograd: Clio.
  • Radenković Šošić 2022: B. Radenković Šošić, I miti fascisti nella pubblicità italiana del ventennio, Italica Belgradensia, 8, 149–165.
  • Radenković Šošić 2014: B. Radenković Šošić, Il ruolo degli occasionalismi nella pub- blicità postmoderna, Atti del V Convegno internazionale di italianistica dell’Università di Craiova, 20–21 settembre 2013, Franco Cesati Editore, 293–300.
  • Radenković Šošić 2016: B. R. Šošić, Jezička svojstva italijanskog postmodernističkog oglašavanja na internetu, neobjavljena doktorska disertacija, Filološki fakultet, Univerzitet u Beogradu.
  • Radenković Šošić 2017: B. R. Šošić, Reklamno izmeštanje realnosti, Glasnik Etno- grafskog instituta SANU 65(1), 191–205.
  • Riči 2002: L. Ricci Pubblicità: le parole per (non) dirlo. Un caso di eufemismo nell’italiano di oggi, in: Studi di lessicografia italiana, Volume XIX, Firenze: Le lettere, 299–319.
  • Tarkvini 2011: A. Tarquini, Storia della cultura fascista, Bologna: Il Mulino. Testa 2007: A. Testa, La pubblicità, Milano: il Mulino.
  • Trota 2002: M. Trotta, La pubblicità, Napoli: Ellissi Edizioni.
  • Vatimo 2012: G. Vattimo. Della realtà: fini della filosofia, Milano: Garzanti. Voli 2012: U. Volli, Semiotica della pubblicità, Gius. Laterza & Figli Spa.
  • Zavarzade 1975: M. Zavarzadeh, The Apocalyptic Fact and the Eclipse of Fiction in Recent American Prose Narratives, Journal of American Studies, 9 (1), 69–83.