AUTOR(I): Jovana R. Pikulić
E-ADRESA: jovanarpikulic@gmail.com
DOI: 10.46793/NasKg2253.325P
SAŽETAK:
Od pedesetih godina XX veka prisutan je nagli porast upo- trebe prefiksa meta (gr. mετά, označava promenu mesta, reda, stanja, prirode) u književnim teorijama i teorijama vizuelnih umetnosti. Ovaj rad preispituje termine koji sadrže ovaj pre- fiks u teorijama umetnosti: metatekst, metafikcija, metaslika, metamediji i metafilm. Ovaj rad teži da izoluje osnovne postu- late ovih teorija u cilju bližeg određivanja prefiksa meta u vizuelnim umetnostima. Polazište problematizacije jeste definicija metateksta Žerara Ženeta, budući da ona ima naj- širu primenu i prisutno je, u većoj ili manjoj meri, u definici- jama njemu srodnih termina. Svi ovi termini načelno se koriste da označe ona umetnička dela u kojima je došlo do svojevrsne pro- mene stanja ili mesta, dela koja zauzimaju kritički stav prema drugim delima, ili u kojima je prisutna naročita samosvest ili samoreferentnost. Problematizovanje uzima u obzir kritička promišljanja referentnih teoretičara i konkretne primere umetničkih dela koja se mogu smatrati egzemplarima definicija. Ispitivanje ovih pojmova pokazuje da, uprkos njihovim razli- čitim interpretacijama, ona uvek stoje da označe ona dela koja karakteriše stvaranje drugog predstavljačkog nivoa, koji ne mora biti sadržan u samom delu već može biti spoljni svet, čime ona svesno pomeraju granicu između umetničkog dela i realnosti.
KLJUČNE REČI:
metatekstualnost, metafikcija, metaslika, metamediji, metafilm, samoreferentnost, autorefleksivnost
LITERATURA:
Filmografija
- „Bulevar sumraka” (Sunset Boulevard, Billy Wilder, 1950)
- „Devojka na lošem glasu” (Easy A, Will Gluck, 2010 )
- „Eni Hol” (Annie Hall, Woody Allen, 1977)
- „Luda patka”(Duck Amuck, Chuck Jones, 1953)
- „O” (O, Tim Blake Nelson, 2001)
- „Osam i po” (Otto e mezzo/8½, Federico Fellini, 1963)
- „Otkačena plavuša” (Cluless, Amy Heckerling, 1995)
- „Pevajmo na kiši” (Singing in the rain, Gene Kelly & Stanley Donen, 1952)
- „Prokletnici” (Inglourious Basterds, Quentin Tarantino, 2009)
- „Rašomon” ( Rashōmon, Akira Kurosawa, 1950)
- „Trči, Lola, trči” (Lola rennt, Tom Tykwer, 1998)
- „Čovek sa filmskom kamerom” (Čelovek s kino-apparatom, Dziga Vertov, 1929)
- „10 stvari koje mrzim kod tebe” (Ten things I hate about you, Gil Junger, 1999)
Literatura
- Aronson 2002: J. Aronson, When I use a word Meta, BMJ: British Medical Journal, Vol. 324, No. 7344 (Apr. 27, 2002), 1022.
- Bužinjska, Markovski 2009: A. Bužinjska, M. P. Markovski, Književne teorije XX veka, Beograd: Službeni glasnik.
- Vou 2001: P. Waugh, Metafiction, The theory and practice of self–concious fiction, Lon- don, New York: Routledge.
- Grinberg 1989: C. Greenberg, Abstract, Representational and so forth, Art and Cul- ture, Boston: Beacon press, 113–138.
- Ženet 1997: G. Genette, Palimpsests. Literature in the second degree, Lincoln, London: University of Nebrasca Press.
- Jakobson 1985: R. Jakobson, Metalanguage as a linguistic problem, Selected Writings, vol. VII. ed. S. Rudy, Mouton, 113–121.
- Jangblad 1970: G. Youngblood, Expanded cinema, New York: P. Dutton & Co. Juvan 2013: M. Juvan, Intertekstualnost, Novi Sad: Akademska knjiga.
- Manovič 2001: L. Manovič, Metamediji, Beograd: Centar za savremenu umetnost. Mičel 1994: W. J.T. Mitchell, Picture Theory, Chicago: The University of Chicago Press.
- Purgar 2018: K. Purgar, Meta-medij kao umjetničko djelo. O pojmu referencijalnosti u radu Black Raw Memory Vladimira Freliha, Black raw memory /Vladimir Frelih, Skopje: NU Muzej na sovremenata umetnost, 44–67.
- Purgar 2017: K. Purgar, Modalities of Pictorial Appearing, Phainomena, No. 26 (2017), 195–221.
- Rubi 1977: J. Ruby, The Image Mirrored: Reflexivity and the Documentary Film, Jour- nal of the University Film Association, University of Illinois Press on behalf of the University Film & Video Association, Vol. 29, No. 4 (Fall 1977), 3–11.
- Semenca 2013: G. C. Semenza, Radical Reflexivity in Cinematic Adaptation: Second Thoughts on Reality, Originality, and Authority, Literature/Film Quarterly, Salisbury University, Vol. 41, No. 2 (2013), 143–153.
- Setka 2015: S. Setka, Bastardized History: How Inglourious Basterds Breaks through American Screen Memory, Jewish Film & New Media, Wayne State Univer- sity Press, Vol. 3, No. 2 (Fall 2015), 141–169.
- Siska 1979: W. C. Siska, Metacinema: A Modern Necessity, Literature/Film Quarterly, Salisbury University, Vol. 7, No. 4 (1979), 285–289.
- Fuko 1995: M. Foucault, Discipline and punish, New Yourk: Vintage books.
- Hačion 1988: L. Hutcheon, A Poetics of Postmodernism, London, New York: Routledge. Šuvaković 2005: M. Šuvaković, Pojmovnik suvremene umjetnosti, Zagreb: Horetzky.