ANALIZA MULTIMODALNIH AKTIVNOSTI STUDENATA HISPANISTIKE

Nasleđe 53 (2022), str. 169-184

AUTOR(I): Milena M. Vidosavljević

E-ADRESA: mika_vido_88@yahoo.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2253.169V

SAŽETAK:

Multimodalnost u nastavi sve više pridobija pažnju u savre- menim istraživanjima i naučnoj literaturi. Ona predstavlja posebnu komunikaciju koja se oslanja na modove, nalik slikama, grafikonima, audio zapisima, video zapisima, mapama itd. koji međusobnom kombinacijom stvaraju određena  značenja.  Kako  bi se modovi adekvatno kombinovali neophodna je multimodalna pismenost. Pomenuta pismenost u nastavi pomaže učenicima da kreiraju multimodalne tekstove i zadatke u digitalnom okru- ženju. Stoga je cilj ovog rada da se ispita kako se studenti prve i druge godine studija hispanistike Filološkog fakulteta u Beo- gradu snalaze u digitalnom okruženju pri radu na multimodalnom zadatku, na koji način koriste digitalne alate i španski jezik. Studentske prezentacije predstavljene su i snimljene putem Zoom platforme te su podaci prikupljeni pomoću posmatranja istra- živača. Takođe, istraživačka metoda koja je korišćena za svrhe istraživanja jeste analiza autentičnih materijala iz nastave. Studenti prve godine predstavili su temu o zdravlju na špan- skom jeziku putem Moodle platforme, dok su studenti druge godine prezentovali i kreirali sopstvenu virtuelnu turu na špan-  skom jeziku pomoću Padlet platforme. Za analizu multimodalnih aktivnosti korišćen je kriterijum koji se odnosi na upotrebu modova i kreiranja multimodalnih tekstova. Rezultati analize pokazali su da se većina studenata odlično snašla pri izradi multimodalnih aktivnosti, da je koristila modove na kreativan način, kao i da je u ovom slučaju bilo moguće realizovati ovakav vid aktivnosti jer su studenti pomenutog fakulteta i studijskog programa navikli na čestu primenu novih tehnologija, radeći na zadacima i koristeći španski jezik.

KLJUČNE REČI:

multimodalnost, multimodalna pismenost, nastava, učenici, strani jezici, španski jezik

LITERATURA:

  • Adami 2016: E. Adami, Multimodality, in: O. Garcìa, N. Flores, M. Spotti (eds.),
  • Oxford Handbook of Language and Society, Oxford: Oxford University Press. Bao 2017: X. Bao, Application of Multimodality to Teaching Reading,  English  Language and Literature Studies, Vol. 7, 3, 78–84.
  • Bezemer, Kres 2008: J. Bezemer, G. Kress, Writing, in: Multimodal Texts A Social Semiotic Account of Designs for Learning, Written Communication, Vol. 25, 166–195.
  • Dževit, Kres 2003: C. Jewitt, G. Kress (eds.), Multimodal literacy, New York: Peter Lang.
  • Dževit 2014: C. Jewitt. An introduction to Multimodality, in: C. Jewitt (ed.), The Rout- ledge Handbook of Multimodal Analysis, 2nd Ed. London: Routledge.
  • Halmi 2013: A. Halmi, Kvalitativna istraživanja u obrazovanju, Pedagogijska istraživanja, 10 (2), 203–217.
  • Kres, Van Luven 1996: G. R. Kress, T. Van Leeuwen, Reading Images. The Grammar of Visual Design, London: Routledge.
  • Kres, Van Luven 2001: G. R. Kress, T. Van Leeuwen, Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication, London: Edward Arnold.
  • Kres 2003: G. Kress, Literacy in the new media age, London: RoutledgeFalmer.
  • Krulj 2019: J. Krulj, Didaktička istraživanja u pedagoškoj teoriji i obrazovno-vaspitnoj praksi, Leposavić: Učiteljski fakultet u Leposaviću Univerziteta u Kosovskoj Mitrovici; Društvo za narodno prosvećivanje „SVETIONIK, – Kragujevac.
  • Megnasn, Gadhi 2019: P. Magnusson, A, L. Godhe, Multimodality in: Language Edu- cation – Implications for Teaching, Designs for Learning, 11(1), 127–137.
  • New London Group 1996: A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures, Harvard Educational Review, 66: 60– 92.
  • Okvir digitalnih kompetencija – Nastavnik za digitalno doba 2017: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, , 3. 10. 2017.
  • Okvir digitalnih kompetencija – Nastavnik za digitalno doba 2019: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, , 20. 12. 2019.
  • Van Luven 2017: T. Van Leeuwen, A Social Semiotic Theory of Synesthesia? A Discus- sion Paper, HERMES– Journal of Language and Communication in: Business, 55, 105–119.
  • Van Luven 2008: T. Van Leeuwen, New forms of writing, new visual competencies, Visual Studies 23(2): 130–135.