SINTAGMATSKA I PARADIGMATSKA OSA DANTEOVOG „PAKLA“ I FILMA „KUĆA KOJU JE DŽEK SAGRADIO“

Nasleđe 51 (2022), str. 237-257

AUTOR(I): Goran T. Gavrić

E-ADRESA: gavricgoran8@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2251.237G

SAŽETAK:

U ovom radu je zbog paralelne analize Danteovog Pakla i filma Kuća koju je Džek sagradio, a samim tim i poezije i filma, bilo neophodno uključiti metodološki pristup koji će omogu- ćiti tumačenje i na lingvističkom i na vizuelnom planu. Iz tog razloga je odnos jezičkih i vizuelnih jedinica različitog obima analiziran pomoću sintagmatske i paradigmatske ose. Speci- fičnost analize proizlazi i iz činjenice da je ova Danteova epska poema svojevrsni spoj metonimije i metafore (ali i ale- gorije), odnosno one predstavljaju poetske izvode kombinacije i selekcije. U analizi polazimo od stanovišta De Sosira („hori- zontalna”, sintagmatska osa i sekvence), Jakobsona (selekcija jedinica i njihovih kombinacija), Lotmana (niz kadrova koji se međusobno smenjuju), Mitrija i Hačenove (adaptacija književnog dela). Zatim ćemo paralelno tumačiti Danteov Pakao i Fon Tri- rov film, počevši od Frizardija i Kinove (Božanstvena kome- dija, pripovedanje), Meza  (naizmenična  montaža,  slike  iz  „A” i „B” niza), Kamiletija (lingvističke i narativne strukture), Huija (značenje ombre [senka] kod Dantea) itd. Cilj ovog rada je  da se pomoću pomenutih metoda istraže intertekstualne veze Danteovog dela i Fon Trirovog filma, i to kroz paralelno tuma- čenje, i direktno dovođenje u vezu stihova i dijaloga iz Pakla (preko njih i opisa mesta i događaja) sa filmskim kadrovima i scenama. O filmu Kuća koju je Džek sagradio do sada je objavljeno nekoliko radova, ali samo jedan se delimično bavi odnosom između Danteovog Pakla i ovog Fon Trirovog filma. Međutim,  i u tom radu, pod nazivom The play of iconicity in Lars von Trier’s The House That Jack Built, danska autorka Bodil Tomsen (Thomsen) ne vrši intertekstualno povezivanje posredstvom konkretnih sti- hova i dijaloga iz Pakla, i filmskih kadrova i scena.

KLJUČNE REČI:

sintagmatska osa, paradigmatska osa, Dante, Lars fon Trir, Pakao, poezija, film, epska poema

LITERATURA:

  • Agamben 2004: G. Agamben, Difference and Repetition: On Guy Debord’s Films, u: T. McDonough (ed.), Guy Debord and the Situationist International: Texts and Documents, Cambridge, Massachusetts and London: The MIT Press, 313–320.
  • Ascoli 2008: A. R. Ascoli, Dante and the Making of a Modern Author, Cambridge: Camridge University Press.
  • Bodler 2006: Š. Bodler, Cveće zla, prev. Nikola Bertolino, Beograd: Paideia. Camilletti, Gragnolati and Lampart 2010:  F.  Camilleti, M.  Gragnolati  and F. Lampart, Metamorphosing Dante, u: F. Camilleti, M. Gragnolati and F. Lampart (ed.), Metamorphosing Dante: Appropriations, Manipulations, and Rewrit- ings in the Twentieth and Twenty-first Centuries, Wien-Berlin: Verlag Turia + Kant, 9–18.
  • Chatman 1990: S. Chatman, Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film, Ithaca and London: Cornell University Press.
  • Culler 1976: J. Culler, Saussure, Glasgow: Fontana/Collins.
  • Dante 2013: A. Dante, Božanstvena komedija, prev. Dragan Mraović, Beograd: Dereta. Debor 2006: G. Debor, Društvo spektakla, prev. Aleksa Golijanin, Porodična biblioteka, br. 4, anarhija/blok 45.
  • Delez 1998: Ž. Delez, Pokretne slike, prev. Slobodan Prošib, Novi Sad, Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  • Eko 2015: U. Eko, O književnosti, prev. Milana Piletić, Beograd: Vulkan izdavaštvo. Epštejn 2009: M. N. Epštejn, Filozofija tela, prev. Radmila Mečanin, Beograd: Geopoetika.
  • Etherington–Wright and Doughty 2011: C. Etherington–Wright and R. Doughty, Understanding Film Theory, London: Palgrave Macmillan.
  • Fowlie 1981: W. Fowlie, A Reading of Dante’s Inferno, Chicago and London: The Uni- versity of Chicago Press.
  • Frisardi 2017: A. Frisardi, A Divine Gift: Inspiration in Dante, Dante’s Visionary Con- sciousness (2017), Temenos Academy, 93–110.
  • Grevs 1995: R. Grevs, Grčki mitovi, prev. Gordana Mitrinović-Omčikus, Beograd: Nolit.
  • Hui 2016: A. Hui, Dante’s Book of Shadows: Ombra in the Divine Comedy, Dante Studies 134 (2016), 195–224.
  • Hutcheon 2013: L. Hutcheon, A Theory of Adaptation, Abingdon, New York: Routledge.
  • Jakobson 1966: R. Jakobson, Lingvistika i poetika, prev. Draginja Pervaz, Beograd: Nolit.
  • Juvan 2019: M. Juvan, „Izbrisani” između politike poricanja i egzemplarnosti savremenog slovenačkog romana, Književna istorija, God. 51, Br. 169, 53–76.
  • Keen 2001: C. Keen, The Language of Exile in Dante, Reading Medieval Studies 27 (2001), 79–102.
  • Lodge 1976: D. Lodge, The Language od Modernist Fiction: Metaphor and Meton- ymy, u: M. Bradbury and J. McFarlane (eds.), Modernism, London: Penguin.
  • Lodge 1979: D. Lodge, The Modes of Modern Writing: Metaphor, Metonymy, and the Typology of Modern Literature, London, Melbourne, Auckland: Edward Arnold.
  • Lotman 1976: J. Lotman, Semiotika filma i problemi filmske estetike, prev. Mitar Pop- ović, Beograd: Institut za film.
  • Malmkjær 2010: K. Malmkjær (ed.), The Routledge Linguistics Encyclopedia, London and New York: Routledge.
  • Mec 1968: K. Mec, O semiološkim elementima filma, Filmske sveske 10 (1968), 660–674.
  • Melbye 2010: D. Melbye, Landscape Allegory in Cinema: From Wilderness to Waste- land, London: Palgrave Macmillan.
  • Mez 1975: K. Mez, Jezik i kinematografski medijum, Beograd: Institut za film. Mitri 1968: Ž. Mitri, O jeziku bez znakova, Filmske sveske 10 (1968), 705–719. Mitri 1972: Ž. Mitri, Estetika i psihologija filma, Beograd: Institut za film.
  • Mundy 2015: J. Mundy (ed.), Man Ray: Writings on Art, Los Angeles: The Getty Research Institute.
  • Nöth 1997: W. Nöth (ed.), Semiotics of the Media: State of the Art, Projects, and Per- spectives, Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
  • Peterson 1957: J. Peterson, Dreams of Chaos, Visions of Order, Detroit: Wayne State University Press.
  • Rieser 2007: K. Rieser, For Your Eyes Only: Some Thoughts on the Descriptive in Film, u: W. Wolf and W. Bernhart (eds.), Description in Literature and Other Media, Amsterdam-New York: Rodopi, 215–236.
  • Schmidt 2013: D. J. Schmidt, Between Word and Image: Heidegger, Klee, and Gadamer on Gesture and Genesis, Bloomington, Indiana: Indiana University Press.
  • Sosir 1996: F. D. Sosir, Kurs opšte lingvistike, prev. Dušanka Točanac Milivojev, Novi Sad, Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  • Shilina-Conte 2016: T. Shilina-Conte, How It Feels: Black Screen as Negative Event in Early Cinema and 9/11 Films, Special Issue on „Film and Phenomenology”, Studia Phaenomenologica 16 (2016), 401–430.
  • Trier 2018: L. V. Trier, The House that Jack Built, TrustNordisk, Hvidovre.
  • Valency 1958: M. Valency, In Praise of Love: An Introduction to the Love-Poetry of the Renaissance, New York: Macmillam Company.
  • Valesio 1998: P. Valesio, Canto V: The Fierce Dove. u: A. Mandelbaum, A. Oldcorn and C. Ross (ed.), Inferno, Berkeley, Los Angeles, London: University of Cal- ifornia Press, 63–84.
  • Vergilije 2014: P. M. Vergilije, Eneida, prev. Marjanca Pakiž, Beograd: Fedon.