MIŠLJENJE STUDENATA PRAVNOG FAKULTETA UNIVERZITETA U NIŠU O POTREBI UVOĐENJA PREDMETA SRPSKI JEZIK U AKREDITOVANE STUDIJSKE PROGRAME

Nasleđe 51 (2022), str. 65-79

AUTOR(I): Aleksandar M. Novaković

E-ADRESA: novakovic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2251.065N

SAŽETAK:

Dobro nam je poznato da u Republici Srbiji nema pravnog fakulteta na čijim se studijama izučavaju sadržaji iz oblasti srpskog jezika, koji predstavlja glavni alat i oruđe svakog pravnika. Nažalost, nepostojanje ovog predmeta tokom studija prava godinama unazad rezultovalo je pojavom jezika pravnih spisa, koji, uz jezik novina, istaknuti srpski lingvisti ocenjuju kao najlošiji. Zato su nadležne srbističke institucije i filološki/filozofski fakulteti u zemlji pokrenuli pitanje uvođenja predmeta Srpski jezik na pravne (i sve ostale) fakultete. U nastojanju da pružimo svoj doprinos ovoj borbi od nacionalnog značaja, u radu smo analizirali stavove studenata Pravnog fakulteta Univerziteta u Nišu o implementaciji predmeta Srpski jezik u akreditovane studijske programe strukovnih, osnovnih i master akademskih studija. Tom prilikom smo koristili metodu teorijske analize sa tehnikom analize sadržaja, odnosno deskriptivnu metodu sa tehnikama anketiranja i skaliranja. U istraživanju je učestvovalo ukupno 111 ispitanika,  a analiza dobijenih rezultata nam je pokazala da studenti imaju pozitivan stav prema uvođenju predmeta na prvu godinu osnovnih akademskih i strukovnih studija, razumevajući važnost koju ovaj predmet ima za razvoj profesionalne karijere svakog pravnika i sticanje ugleda među klijentima i kolegama. Preduzimanjem t-testa nismo utvrdili postojanje statistički zna- čajne razlike između stavova studenata i godine studija (p > 0.05), što nam pokazuje njihovu jedinstvenost u mišljenju da se srpski jezik treba i mora izučavati na pravnim fakultetima. Budući pravnici smatraju da se do prekopotrebnog „jezičkog majstorstva” može stići jedino izučavanjem sadržaja iz oblasti ortoepije, ortografije, stilistike, retorike i pragmatike, zbog čega se kao važan zadatak nametnulo kreiranje silabusa po meri studenata i studija prava, odnosno publikovanje udžbenika/priručnika koji bi se mogao koristiti u nastavi.

KLJUČNE REČI:

srpski jezik na pravnim fakultetima, srbistika, uvođenje predmeta, stavovi studenata, jezik i pravo

LITERATURA:

Lista referenci

  • Babić 2021: M. Babić, Status srpskog jezika i književnosti u Republici Srpskoj, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 63‒80.
  • Baščarević 2021: S. Baščarević, Smernice za poboljšanje statusa srpskog jezika na učiteljskim (pedagoškim) i ostalim fakultetima, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 181‒191.
  • Bošnjaković 2014: Ž. Bošnjaković, Srpski jezik u obrazovanju u Vojvodini (u poređenju sa službenom upotrebom jezika nacionalnih manjina), u: Zbornik Instituta za srpski jezik SANU 2: Srpski jezik i aktuelna pitanja jezičke poli- tike, ur. Sreto Tanasić, Beograd: Institut za srpski jezik SANU, 183‒195.
  • Brborić 2017: V. Brborić, Mesto i uloga srpskog jezika kao nastavnog predmeta u obrazovnom sistemu, Srpski jezik i ćirilica danas: zbornik radova, ur. Miloš Kovačević, Aleksandra Vraneš, 73‒90.
  • Brborić 2019: V. Brborić, Status srpskog jezika u obrazovnom sistemu Srbije, Preda- vanja 8: Predavanja / Seminar srpskog jezika, književnosti i kulture, Vol. 8, 165–176. DOI: https://doi.org/10.18485/msc_pred.2019.8.ch13
  • Grosfild 1985: B. Grossfield, Language and the Law, Journal of Air Law & Commerce, 50(4), 793‒804.
  • Dragićević 2015: R. Dragićević, Neka pitanja organizacije nastave srpskog jezika kao važan faktor očuvanja identiteta srpskog jezika i kulture, Uzdanica, god. XII, br. 1, 117‒129.
  • Ćorić 2017: Ćorić, Dragana (2017). „The significance of language for law”. Zbornik radova Pravnog fakulteta, 51(4), 1573‒1587.
  • Đukić 2021: S. Đukić, Status srbistike na Pedagoškom fakultetu u Bijeljini, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 205‒220.
  • Đurkin 2021: V. Đurkin, Status srpskog jezika na Pedagoškom fakultetu u Somboru, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 193‒204.
  • Đurović, Petković 2021: S. Đurović, J. Petković, Izučavanje srpskog jezika na Univerzitetu u Kragujevcu, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 145‒151.
  • Jovanović 2021: A. Jovanović, O našim najmlađim srbističkim katedrama: nastava srpskog jezika i književnosti na učiteljskim i/ili pedagoškim fakultetima, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 45‒61.
  • Jović 1995: Lj. Jović, Jezik zakona (drugo dopunjeno izdanje), Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Kantli Smit 2003: Cantley-Smith, Rowena, Put Down Your Pen: The Role of Oral Assessment in Undergraduate Law Studies, James Cook University Law Review, 30(13), 30‒63.
  • Kovačević 2012: M. Kovačević, Status srpskog jezika na srpskim univerzitetima, u: Filologija i univerzitet: tematski zbornik radova, ur. Bojana Dimitrijević, Niš: Filozofski fakultet, str. 13–25.
  • Kovačević 2014: M. Kovačević, Srpski jezik i funkcionalna pismenost na univerzitetu, u: Zbornik Instituta za srpski jezik SANU II: Srpski jezik i aktuelna pitanja jezičke politike, ur. Sreto Tanasić, Beograd: Institut za srpski jezik SANU, 67–81.
  • Kovačević 2021: M. Kovačević, Pitanja srpskog jezika na nesrbističkim filološkim ka- tedrama i na nenastavničkim fakultetima, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke kon- ferencije, ur. Miloš Kovačević. Beograd: ZUOV, 103‒121.
  • Miketić, Stanković 2014: S. Miketic, S. Stanković, Status srpskog jezika na studijskim grupama za francuski jezik i književnost u Republici Srbiji, Nauka i savre- meni univerzitet, Knjiga IV, Niš: Filozofski fakultet.
  • Milanović 2021: A. Milanović, Nastava srpskog jezika u srednjim školama, Status srpskog jezika i književnosti u obrazovnom sistemu: zbornik radova sa Prve interkatedarske srbističke konferencije, ur. Miloš Kovačević, Beograd: ZUOV, 29‒44.
  • Petrić 1980: B. Petrić, Metodika, terminologija i jezik odluka u krivičnom postupku, Glasnik AKV, 10, 1‒10.
  • Piper 2010: P. Piper, Srpski između velikih i malih jezika, Beograd: Beogradska knjiga. Piper 2015: P. Piper, Srpski u krugu slovenskih jezika, Beograd: NM libris.
  • Piper 2016: P. Piper, Srpski jezik između velikih i malih jezika, Književnost i jezik, broj 1–2, LXIII, Beograd, 1–17.
  • Podgorac 2000: T. Podgorac, Neka opšta zapažanja o stvaranju prava u kontekstu pravne pojave uopšte, Stvaranje prava, Beograd: Jugoslovensko udruženje za teoriju, filozofiju i sociologiju prava, Savet projekta Konstituisanje Srbije kao pravne države, Centar za publikacije Pravnog fakulteta, 55‒67.

Izvori

  • deklaracija: „Deklaracija o neophodnosti povećanja broja časova srpskog jezika i književnosti u osnovnoj i srednjoj školi”. Prva interkadetarska srbistička konferencija, Tršić, 19‒21. jun
  • deklaracija: „Deklaracija o statusu srpskog jezika na nesrbističkim katedrama i nenastavničkim fakultetima”, Prva interkadetarska srbistička konferencija, Tršić, 19‒21. jun
  • deklaracija: „Deklaracija o kanonu srpske književnosti”. Druga interkadetarska srbistička konferencija, Tršić, 18‒20. jun
  • Politika 2019: „KONUS: srpski jezik se uči u školama, ne na fakultetu”. Politika, 2. jul 2019. godine.
  • Studija 2012: Milovanović, Dobrosav, Nenadić, Nemanja, Vladimir Todorić (2012). Studija o unapređenju zakonodavnog procesa u Republici Srbiji. Beograd: Glasnik.