SUSRET STVARALAČKIH IMAGINACIJA JERONIMA BOŠA I NOVICE TADIĆA

Nasleđe 50 (2021), str. 405-422

AUTOR(I): Jelena S. Mladenović

E-ADRESA: jelena.mladenovic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2150.405M

SAŽETAK:

Poznatog holandskog slikara Jeronima Boša (1450–1516) i savremenog srpskog pesnika Novicu Tadića (1949–2011) povezuje najpre stvaralačka imaginacija koja je na slikarskom platnu i papiru ostavila srodne apokaliptične prizore i dijabolične likove. Koristeći se dometima transmedijalnih teorija, kod Tadića možemo primetiti prenošenje slikarske tehnike u oblikovanju opisne naracije, karakteristične za njegove stihove. Različito tumačene, Bošove vizuelne metafore, u kojima je svojim grotesknim obličjima poluljudi, poluživotinja i polu-demona slikar napravio luk od „jeseni srednjeg veka” i renesanse do nadolazećeg baroka, pet  vekova  kasnije dobijaju  ovaploćenje i u pesničkim slikama Tadićevog paklenog bestijarijuma, produbljujući dvostruki odnos prema religioznim elementima. Uočava se da kod obojice stvaralaca postoji fascinacija demonskim svetom, dok je prisustvo religioznih elemenata svojevrstan likovni, odnosno književni alibi. Vodeći se i teorijskom pretpostavkom Gi Skarpete o „povratku baroka”, u ovom radu ćemo pokazati da više od istovetnosti slika, ovu dvojicu umetnika vezuje tendencija da se sama realnost prikazuje kao iluzija, odnosno da se stvara utisak nestvarnosti stvarnoga sveta.

KLJUČNE REČI:

poezija, slikarstvo, transmedijalnost, Boš, Tadić, alibi, demoni, groteska

LITERATURA:

  • Bahtin 1978: M. M. Bahtin, Stvaralaštvo Fransoa Rablea i narodna kultura srednjeg veka i renesanse. Beograd: Nolit.
  • Biblija 1998: Biblija ili Sveto pismo Staroga i Novoga zavjeta, prev. Đ. Daničić, V. Karadžić. Beograd: Jugoslovensko biblijsko društvo.
  • Bozing 2003: V. Bozing, Hijeronimus Boš, Beograd: Tachen IPS.
  • Brajović 2009: T. Brajović, Kratka istorija preobilja: kritički bedeker kroz savremenu srpsku poeziju i prozu. Zrenjanin: Agora.
  • Cvetković 1976: P. Cvetković, Intuiciju treba iznova pokretati. Razgovor sa Novicom Tadićem, Književna reč, god. 5, br. 58 (9. jun 1976), 7.
  • Četmen 1990: S. Chatman, Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Terms: Fiction and Film. Cornell University Press.
  • De Poli 1979: F. de Poli, Veliki majstori umetnosti: Boš, Beograd: Nolit. Eko 2007: U. Eko, Istorija ružnoće, Beograd: Plato.
  • Harfam 2004: Dž. Harfam, Groteskno: prvi principi, Polja, god. 49, br. 429 (jul‒avg. 2004), 49‒57.
  • Huizinga 1991: J. Huizinga, Jesen srednjeg vijeka, Zagreb: Naprijed.
  • Kajzer 2004: V. Kajzer, Groteskno u slikarstvu i pesništvu, Novi Sad: Svetovi. Katenbelt 2008: C. Kattenbelt, Intermediality in Theatre and Performance. Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Cultura, Lenguaje y Representación / Culture, Language and Representation, 6 (2008), 19‒29.
  • Kostić 2016: D. Kostić, Čovek sjedinjen s Bogom: Teodosijevo Žitije Svetoga Petra Koriškog, tumačenje, Zbornik radova Filozofskog fakulteta, god. 46, br. 1, 87‒108.
  • Lukić 1985: J. Lukić, Drugo lice: prilozi čitanju novijeg srpskog pesništva, Beograd: Prosveta.
  • Milosavljević Milić 2016: S. Milosavljević Milić, Snežana. Opisna naracija i njeni transmedijalni aspekti u romanu Krila Stanislava Krakova, Banja Luka: Filolog, VII, br. 13, 239‒254.
  • Milošević 1978: N. Milošević, Antropološki eseji, Beograd: Nolit.
  • Mladenović 2018: J. Mladenović, Elementi pravoslavnog i gnostičkog učenja u poeziji Novice Tadića, u: D. Bojović (ur.), Vizantijsko-slovenska čtenija I, Niš: Centar za vizantijsko-slovenske studije Univerziteta u Nišu – Međunarodni centar za pravoslavne studije – Centar za crkvene studije, 401‒412.
  • Mošer 1991: H. F. Jr. Mosher, Toward a Poetics od Descriptized Narration, Poetics Today, 12, no. 3 (autumn 1991), 425‒445.
  • Rajevski 2005: I. O. Rajewsky, Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques. Numéro 6 (automne 2005), 43–64.
  • Rasel 1995: Dž. B. Rasel, Princ tame. Radikalno zlo i moć dobra u istoriji, Beograd: PONT.
  • Simić 2006: Č. Simić, I đavo je pesnik: eseji, Beograd: Otkrovenje. Skarpeta 2002: G. Skarpeta, Povratak baroka, Novi Sad: Svetovi.
  • Tadić 2012a: N. Tadić, Sabrane pesme 1, prir. D. Hamović, Podgorica: Matica srpska – Društvo članova u Crnoj Gori (Beograd: Službeni glasnik).
  • Tadić 2012b: N. Tadić, Sabrane pesme 2, prir. D. Hamović, Podgorica: Matica srpska
  • – Društvo članova u Crnoj Gori (Beograd: Službeni glasnik).
  • Tadić 2012c: N. Tadić, Sabrane pesme 3, prir. D. Hamović, Podgorica: Matica srpska – Društvo članova u Crnoj Gori (Beograd: Službeni glasnik).
  • Tadić 2012č: N. Tadić, Sabrane pesme 4, prir. D. Hamović, Podgorica: Matica srpska – Društvo članova u Crnoj Gori (Beograd: Službeni glasnik).
  • Tadić 2012ć: N. Tadić, Ostavština, prir. D. Hamović, Podgorica: Matica srpska – Društvo članova u Crnoj Gori (Beograd: Službeni glasnik).
  • Teodosije 1988: Teodosije, Žitija, Beograd: Prosveta‒SKZ.
  • Teref 2009: S. Teref, Introduction: The Birdman of Belgrade. In: N. Tadić, Assembly, translated from the Serbian by Steven Teref, Austin: Host, i‒x.