UTICAJ SOCIODEMOGRAFSKIH FAKTORA NA MORALNI RAZVOJ DECE BEZ RODITELJSKOG STARANJA ZAŠTIĆENIH PORODIČNIM SMEŠTAJEM U HRANITELJSKOJ PORODICI

Nasleđe 49 (2021), str. 153-170

AUTOR(I): Bisera S. Jevtić

E-ADRESA: bisera.jevtic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2149.153J

SAŽETAK:

Hraniteljska porodica predstavlja primarni agens socijalizacije u kom se formira i oblikuje ličnost deteta bez roditeljskog staranja. U postojećem društvenom sistemu u kom su devalvirane moralne i društvene vrednosti naročiti izazov i zadatak za današnju porodicu predstavlja moralni razvoj i moralno vaspitanje njenih najmlađih članova. Istraživanje je sprovedeno sa ciljem utvrđivanja povezanosti specifičnih sociodemografskih faktora hraniteljske porodice i deteta na hraniteljstvu sa stadijumom moralnog rasuđivanja deteta zaštićenog ovim oblikom zaštite. U radu je korišćena sistematska neeksperimentalna metoda. Dobijene korelacije pozitivnog i negativnog smera socio- demografskih faktora koji opisuju porodicu i dete na hraniteljstvu na pojedine stadijume moralnog rasuđivanja dece ukazuju na diverzitet hraniteljskih porodica i na brojne specifičnosti dece bez roditeljskog staranja, a koje se reflektuju na njihov moralni razvoj.  Rezultati  istraživanja  impliciraju  zaključak o potrebi većeg prepoznavanja i razumevanja sociodemografskih faktora i deteta i porodice kako bi se odgovorilo postavljenom cilju, a to je moralni razvoj deteta bez roditeljskog staranja

KLJUČNE REČI:

moralni razvoj, deca bez roditeljskog staranja, porodični smeštaj u hraniteljskoj porodici, sociodemografski faktori

LITERATURA:

  • Antonijević 2013: P. Antonijević Opšta pedagogija. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Bebo 2002: The defining issues test and the four component model: Contributions to professional education. Journal of Moral Education, 31, 271–295.
  • Bebo, Toma 1999: „Intermediate” concepts and the connection to moral education. Educational Psychology Review, 11, 343–360.
  • Grujić 2005: D. Grujić, Porodični smeštaj dece: više od roditeljstva, Beograd: Udruženje stručnih radnika socijalne zaštite Republike Srbije.
  • Haugard, Hazan 2002: J.Haugaard, C. Hazan, Foster Parenting, u: M. H. Bornstein (eds.), Handbook of parenting vol.1 Children and parenting, London: National Institute of Child Health and Human Development, 313–329.
  • Jevtić 2012: B. Jevtić, Pedagogija moralnosti, Niš: Filozofski fakultet. Kapor Stanulović 1988: N. Kapor Stanulović, Na putu ka odraslosti, Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva.
  • Konvencija 1989: Konvencija ujedinjenih nacija o pravima deteta, Beograd: Unicef.
  • Kolberg 1981: L. Kohlberg, The psychology of moral development: The nature and validity of moral stages, San Francisco: Harper & Row.
  • Knežević Florić, Jevtić 2011: Afirmacija moralnih vrednosti u funkciji razvijanja prosocijalnog ponašanja, u: B. Dimitrijević (ur.), Izazovi socijalnopedagoške delatnosti, Niš: Filozofski fakultet, 52–65.
  • Lorend, Karlson, Egeland 2006: C. R. Lawrence, E. A. Carlson & B. Egeland, The impact of foster care on development, Development and Psychopathology 18, 57–76.
  • Luis 2007: The moral judgement of gifted adolescents. Minesota: University of Minnesota.
  • Hanry Lee, Henry 2012: A.H Lee, L. Henry, Study of the foster care programme in Jamaica, Jamaica: Sir Arthur Lewis Institute of Social and Economic Studies.
  • Lind 2008: G. Lind, The meaning and measurement of moral judgment competence. A dual-aspect model. u: D. Fasko, Jr & W. Willis (eds.), Contemporary philo- sophical and psycho-logical perspectives on moral development and education, Germany: University of Konstanz, 185–220.
  • Lukić Havelka, Seratlić 2002: D. Lukić-Havelka, D. Seratlić: Razvoj zaštite dece bez roditeljskog staranja u domovima za decu i drugoj porodici, u: B. Kuzmano- vić (ur.), Deca bez roditeljskog staranja: Istraživanje funkcionisanja sistema socijalne zaštite dece bez roditeljskog staranja, Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta, 7–57.
  • Markov 2010: Moralno ponašanje prema deci sa smetnjama u razvoju. Socijalna misao, 17(3), 141–154.
  • Miočinović 1988: LJ. Miočinović, Kognitivni i afektivni činioci u moralnom razvoju, Beograd: Prosveta.
  • Miočinović 2004: LJ. Miočinović, Moralni razvoj i moralno vaspitanje: kognitivno-razvojno shvatanje, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Miočinović 2007: LJ. Miočinović, Moralni razvoj: Usvajanje društvenih normi ili razvoj moralnog rasuđivanja, u: O. Knežević Florić (ur.), Osnove socijalne pedagogije, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine, 75–90.
  • Murdževa Škarik 2009: O. Murdževa Škarik, Psihologija na detstvoto i na ado- lescencijata. Razvojna psihologija I. Skopje: Filozofski fakultet.
  • Pjaže 1983: J. Piaget, The moral judgment of the child, Harmondsworth : Penguin Books.
  • Popović, Miočinović 1977: B. Popović, LJ, Miočinović, Moralne vrednosti dece i mladih i njihov razvoj, Beograd: Prosveta.
  • Porodični zakon (2005). „Sl. glasnik RS”, br. 18/2005. Sajt posećen 28. 8. 2019, internet adresa https://www.paragraf.rs/propisi/porodicni_zakon.html.
  • Pravilnik o hraniteljstvu (2008), „Sl. glasnik RS”, br. 36/2008. Sajt posećen 1.9. 2019, internet https://www.paragraf.rs/propisi/pravilnik_o_hranitel- jstvu.html.
  • Prat et al 1999: Arnold, M. L., Pratt, A. T. and Diessner, R. Predicting adolescent moral reasoning from family climate: A longitudinal study. Journal of Early Adolescence, 19, 148–175.
  • Rest 1974: J. R. Rest, Developmental psychology as a guide to value education: A review of „Kohlbergian” programs, Review of Educational Research, 44(2), 241–259.
  • Rest 1975: J. R. Rest, Longitudinal study of the defining issues test of moral judgment: A strategy for analyzing developmental change, Developmental Psychology, 11(6), 738–748.
  • Rest et al. 1999: J.R. Rest, D. Narvaez, M. Bebeau & S. Thoma, A neo-Kohlbergian approach: The DIT and schema theory, Educational Psychology Review 11(4), 291–324.
  • Radulović 2006: M. D. Radulović, Savremene koncepcije moralnog razvoja od značaja za prevenciju maloletničke delinkvencije, u: L. Kron (ur.), Zbornik Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja, God. XXV, Br. 1–2, Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja, 7–28.
  • Stojiljković 1998: S. Stojiljković, Ličnost i moral, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Suzić 2005: N. Suzić, Pedagogija za XXI vijek, Banja Luka: TT Centar. Toma 2006: Research on the Defining Issues Test. U M. Killen & J. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 67–92), NY: Psychology Press, Ltd.
  • Toma et al. 2008: S. J. Thoma, M.J. Bebeau & A. Bolland, The role of moral judgment in context – Specific professional decision making, u: F. Oser& W. Veugelers (eds.), Getting Involved: Global citizenship development and sources of moral values, vol. 1, Amsterdam: Sense Publishers, 147–60.
  • Voker 1989: L. J. Walker, A longitudinal study of moral reasoning, Child Develop- ment, 60(1), 157–166.
  • Voker 2002: L. J. Walker, The model and the measure: An appraisal of the Minnesota approach to moral development. Journal of Moral Education 31(3), 353–367.