СЛИКА ДЕТЕТА И ДЕТИЊСТВА У ДЕЛУ J. А. КОМЕНСКОГ (ПОВОДОМ 350 ГОДИНА ОД СМРТИ ВЕЛИКАНА ПЕДАГОГИЈЕ)

Наслеђе 49 (2021), стр. 139-152

АУТОР(И): Зорослав С. Спевак, Лана М. Томчић

Е-АДРЕСА: zoroslav.spevak@ff.uns.ac.rs, lana.tomcic@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2149.139S

САЖЕТАК:

Циљ рада је упознавање са сликом детета и детињства у делима Јана Амоса Коменског. У раду је коришћена историјска метода,  уз технику анализе садржаја. Аутори посвећују пажњу религиозно-филозофским, сотериолошко-свепоправним, антрополошким, пансофијским и педагошко-дидактичким претпоставкама Коменскијевог концепта детета и детињства и указују на велики значај и иновативност овог концепта у односу на јаку струју аугустинског порекла у западном хришћанству. Полазећи од традиција чешке хуситске протестантске цркве Јединство братско, али  и сопствених утопистичких настојања, Коменски се супротставља виђењу детета као бића самим зачећем дубоко и трајно обележеног прародитељским грехом, као и бића у друштвеном смислу бескорисног и невидљивог. У образлагању овог става Коменски се служи методом доследног навођена цитата из „Библије” који иду у прилог високог вредновања детета као бића невиног, неиспрљаног, коме Исус указује највеће поштовање и позива одрасле да буду као деца. Коменски користи и античке изворе (пре свега М. Ф. Квинитилијана), као и педагошко-природну симболику и пружа слику детета схваћеног као клица, биљка, птиче, младунче, које се развија у складу са природним законитостима и васпитању којег треба да буде страно свако насиље. Својим схватањима детета и детињства Коменски се сврстао у ону традицију педагошких мислилаца који су снажно допринели успостављању вредности детета и утемељењу детињства као модерне друштвене институције.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Коменски, дете, првобитни грех, хуситизам, Квинтилијан

ЛИТЕРАТУРА:

  • Arijes 1989: F. Arijes, Vekovi detinjstva, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Bakotić 1989: Biblija: Stari ili Novi zavet, preveo dr Lujo Bakotić, Novi Sad: Dobra vest.
  • Blažek 1996: B. Blažek, Zdroje soudobého konceptu dĕtství, Praha: Souvislosti. Revue pro křesťanství a kulturu, 4, Praha, 39–50.
  • Brković 2011: A. Brković, Razvojna psihologija, Čačak: Regionalni centar za profe- sionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju.
  • Delimo 1986: Ž. Delimo, Greh i strah I. Stvaranje osećanje krivice na Zapadu od XIV do XVIII veka, Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada, Dnevnik.
  • Djuji b.d.: Dž. Djui, Vaspitanje i demokratija, Cetinje: Obod.
  • Fridman 2005: D. M Friedman, Glava za sebe, Zagreb: Naklada Jesenski i Tusk.
  • Habl 2010: J. Hábl, Kázní k lidskoti: tĕlesné tresty a Komenského pojetí výchovné kázně, Hradec Králové: Empirie, I/1, Hradec Králové, 11–16.
  • Hejvud 2009: C. Heywood, Childhood. Children and Childhood in West from Medie- val to Modern Times, Cambridge, Malden: Polity.
  • Komenski 1954: J. A. Komenski, Velika didaktika, Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.
  • Komenski 2000: J. A. Komenski, Materinska škola, Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika.
  • Komenski 1992: J. A. Komenský, De Rerum humanarum Emendatione, Obecná porada o nápravě vĕcí lidských, Praha: Nakladatelství sloboda.
  • Kudlačova 2009: B. Kudláčová, Dejiny pedagogického myslenia I, Trnava: VEDA. Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
  • Lengeil 2004: T. Lengyelová, Dieťa a rodina, Bratislava: História. Revue o dejinách spoločnosti, 7–8, Bratislava, 21–23.
  • Molnar, Rejchrtova 1987: A. Molnár, N. Rejchrtová, Jan Amos Komenský o sobě, Praha: Odeon.
  • Nodl 1996: M. Nodl, Dĕtství v prĕdmoderní době, Praha: Souvislosti. Revue pro křesťanství a kulturu, 4, Praha, 7–30.
  • Ostervijk 2008: S. Oosterwijk, The medieval Child. An Unknown Phenomenon?, in: J. Harris, , B. Grigsby (eds.), Middle Ages, New York/ London: Routledge, 229–235.
  • Rejchrtova 1980: N. Rejchrtová, Detská otázka v husistství, Praha: Československý časopis historický, 1, Praha, 53–77.
  • Spevak 2003: Z. Spevak, Jan Amos Komenski – pedagog i utopista, Bački Petrovac, Novi Sad: Kultura, FORS.
  • Spevak 2009: Z. Spevak, Kratka istorija detinjstva, Novi Sad: autorsko izdanje.
  • Šlegl 2012: J. Šlégl, Dejiny výchovy detí predškolního vĕku, Ústí nad Labem: Univer- zita J. E. Purkině, Pedagogická fakulta.
  • Šistek 2008a: M. Šístek, Obraz dítěte, dětskosti a dětské přirozenosti u Jana Amosa Komenského – teoretická východiska I, Praha: Paideia: Philospophical e-jornal of Charles University, Praha, V/1. http://www.pedf.cuni.cz/paideia1 7. 8. 2019.
  • Šistek 2008b: M. Šístek, Obraz dítěte, dětskosti a dětské přirozenosti u Jana Amosa Komenského – teoretická východiska II, Praha: Paideia: Philosophical e-jour- nal of Charles University. V/2, Praha, 1–9.
  • Zelenka 2016: J. Zelenka, Díte a dětství v koronerových svitcích. Příspěvek ku kaž- dodennímu životu středověkých dětí v městě a na venkovĕ, Praha: Český časopis historický, 3, Praha, 587–613.
  •