UTICAJ ELEMENATA INTERKULTURNOSTI I INTERKULTURNOG OBRAZOVANJA NA RAZVOJ INTERKULTURNE OSVEŠĆENOSTI I FORMIRANJE LIČNOSTI UČENIKA NOVOPAZARSKIH ŠKOLA

Lipar 76 (2021), (str. 137-147)

AUTOR(I): Adnan H. Bjelak

E-ADRESA: adnan_bjelak@msn.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/LIPAR76.137B

SAŽETAK:

Cilj analize jeste potvrđivanje hipoteze da elementi interkulturnosti i interkulturnog obrazovanja utiču na razvoj interkulturne osvešćenosti i formiranje celokupne ličnosti učenika novopazarskih škola. U istraživanju sprovedenom u oktobru mesecu školske 2020/21. godine u novopazarskim osnovnim i srednjim školama učestovovala su 83 učenika (43 učenika osnovnih i 40 učenika srednjih škola). Istraživanje je sprovedeno anketiranjem učenika novopazarskih škola, a anketa se sastojala od pitanja zatvorenog i otvorenog tipa, te je ispitivala stavove učenika o pojmu interkulturnosti i interkulturnom obrazovanju, gde smo kvantitativno-kvalitativnom analizom dobijenih podataka potvrdili naše početne hipoteze da interkulturnost i interkulturno obrazovanje utiču na kulturnu osvešćenost učenika, na njihovo generisanje stavova, koji vode ka razvoju celokupne ličnosti učenika, njihovom prihvatanju kulturnih razlika, antidiskriminatornom ponašanju, toleranciji i međusobnom dijalogu.

KLJUČNE REČI:

interkulturnost, interkulturno obrazovanje, interkulturna osvešćenosti, učenici novopazarskih škola

LITERATURA:

  • Aslantaš 2019: S. Aslantaş, The Effect of Intercultural Education on the Ethnocentrism Levels of Prospective Teachers, International Electronic Journal of Elementary Education, 11(4). 319–326.
  • Benet 2009: M. Bennett, Defining, measuring, and facilitating intercultural learning: a conceptual introduction to the Intercultural Education double supplement, Intercultural Education, 20(S1–2). 1–13.
  • Bogdanović, Mimica 2007: M. Bogdanović, A. Mimica, Sociološki rečnik, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Brander i dr. 2015: P. Brander, C. Cardenas, J. de V. Abad, R. Gomes, M. Taylor, Obrazovni priručnik ”Svi različiti svi jednaki”, Ideje, sredstva, metode i aktivnosti za neformalno interkulturalno  obrazovanje  sa  mladima  i  odraslima,  (Prevod,  lektura i korektura: Centar za građansko obrazovanje). Podgorica: Centar za građansko obrazovanje.
  • Buterin 2011: M. Buterin, Promicanje interkulturalizma u školskom okruženju, Acta Iadertina, 8. 1–9.
  • Vasalo 2016: B. Vassallo, School Leaders’ Perceptions on Intercultural Education,
  • The Online Journal of New Horizons in Education, 6(4). 171–177.
  • Vilić 2014: D. Vilić, Uloga znanja i obrazovanja u savremenom društvu, Politeia, br. 8, Banja Luka. 389–404.
  • Vranjašević 2012: J. Vranjašević, Interkulturalnoobrazovanje: razvojprofesionalnih kompetencija nastavnika, Kvalitet u obrazovanju – Izazovi i perspektive, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Institut za pedagogiju i andragogiju. 301–315.
  • Vranjašević i dr. 2006: J. Vranješević, Z. Trikić, R. Rosandić, Za razliku bogatije – priručnik za interkulturalizam, Beograd: Centar za prava deteta.
  • Galinec 2017: M. Galinec, Pluralizam obrazovnih programa – pravo i izbor, Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje: teorije, politike i prakse, Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za pedagogiju – Odsjek za pedagogiju. 212–218.
  • Gvozdenović 2011: S. Gvozdenović, Obrazovanje i drugi srodni pojmovi, Sociološka luča, V(2). 82–93.
  • Golubović 2011:  D.  Golubović,  Savremene  metode  obrazovanja  iz  tehnologije  i informatike za društvo učenja i znanja, Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja, VI međunarodni simpozijum. Čačak: Tehnički fakultet. 47– 59.
  • Gošović i dr. 2007: R. Gošović, S. Mrše, M. Jerotijević, D. Petrović, V. Tomić, Interkulturalno obrazovanje, Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja. Beograd: Fond za otvoreno društvo, Grupa MOST.
  • Daniels 1999: P. Daniels, Report of visit to review the intercultural bilingual gender sensitive curriculum, Managua: Uraccan.
  • Zotou 2017: E. Zotou, Early childhood teachers’ perceptions of intercultural education in state schools of Thessaloniki and surrounding areas, Journal of Language and Cultural Education, 5(3). 127–143.
  • Jevtić, Petrović 2014: B. Jevtić, J. Petrović, Interkulturalno obrazovanje sa pogledom na budućnost, Obrazovanje i savremeni univerzitet. Niš: Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet. 25–35.
  • Kolbi 2006: D. Coulby, Intercultural education: theory and practice, Intercultural Education, 17(3). 245–257.
  • Kontini, Pika-Smit 2017: R. M. Contini, C. Pica-Smith, Problematizing the Conceptual Framework of Interculturalism and its Pedagogical Extension of Intercultural Education: Theoretical Perspectives and their Implications, Italian Journal of Sociology of Education, 9(3). 236–255.
  • Krželj 2014: K. Krželj, Interesovanja studenata za sadržaje strane kulture, Etnoantropološki problemi, 9(2). 465–481.
  • Lafraja 2011: S. Lafraya, Intercultural learning in non-formal education: theoretical frameworks and starting points, Council of Europe and the European Commission.
  • Leklerk 2003: J. M. Leclercq, Facets of interculturality in education, Council of Europe Publishing.
  • Mlinarević i dr. 2013: V. Mlinarević, A. Peko, J. Ivanović, Interkulturalno obrazovanje učitelja (komparativni prikaz interkulturalnoga obrazovanja magistara primarnoga obrazovanja u Osijeku i Subotici), Napredak: Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, 154 (1-2) 11–30.
  • Momčilović 2017: N. Momčilović, Interkulturalnost i nastava stranih jezika, Od nauke do nastave, Niš: Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet. 523–536.
  • Nojner 2012: G. Neuner, The dimensions of intercultural education, Intercultural competence for all. Preparation for living in a heterogeneous world, (Edd.: Josef Huber). Council of Europe Pestalozzi Series, No. 2. 11–51.
  • Petrović i dr. 2016: D. Petrović, R. Gošović, J. Čekić Marković, Analiza zakonske i strateške regulative u oblasti interkulturalnog obrazovanja u Srbiji, Interkulturalno obrazovanje u Srbiji: Regulativni okvir, stanje i mogućnosti za razvoj, Beograd: Centar za obrazovne politike. 19–45.
  • Pinter 2003: J. Pinter, Obrazovanje u multinacionalnoj i multikulturalnoj sredini, Norma, XI(I).
  • Sten, Manea 2018: C. Stan, A. D. Manea, The Dimensions of Intercultural Education, Astra Salvensis, VI(12). 291–297.
  • Džombić 2019: J. Džombić, Obrazovanje mladih za ljudska prava, Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji.
  • Šuran 2018: F. Šuran, Uvod u sociologiju odgoja i obrazovanja, Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.