УТИЦАЈ ЕЛЕМЕНАТА ИНТЕРКУЛТУРНОСТИ И ИНТЕРКУЛТУРНОГ ОБРАЗОВАЊА НА РАЗВОЈ ИНТЕРКУЛТУРНЕ ОСВЕШЋЕНОСТИ И ФОРМИРАЊЕ ЛИЧНОСТИ УЧЕНИКА НОВОПАЗАРСКИХ ШКОЛА

Липар 76 (2021), (стр. 137-147)

АУТОР(И): Аднан Х. Бјелак

Е-АДРЕСА: adnan_bjelak@msn.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/LIPAR76.137B

САЖЕТАК:

Циљ анализе јесте потврђивање хипотезе да елементи интеркултурности и интеркултурног образовања утичу на развој интеркултурне освешћености и формирање целокупне личности ученика новопазарских школа. У истраживању спроведеном у октобру месецу школске 2020/21. године у новопазарским основним и средњим школама учестововала су 83 ученика (43 ученика основних и 40 ученика средњих школа). Истраживање је спроведено анкетирањем ученика новопазарских школа, а анкета се састојала од питања затвореног и отвореног типа, те је испитивала ставове ученика о појму интеркултурности и интеркултурном образовању, где смо квантитативно-квалитативном анализом добијених података потврдили наше почетне хипотезе да интеркултурност и интеркултурно образовање утичу на културну освешћеност ученика, на њихово генерисање ставова, који воде ка развоју целокупне личности ученика, њиховом прихватању културних разлика, антидискриминаторном понашању, толеранцији и међусобном дијалогу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

интеркултурност, интеркултурно образовање, интеркултурна освешћености, ученици новопазарских школа

ЛИТЕРАТУРА:

  • Асланташ 2019: S. Aslantaş, The Effect of Intercultural Education on the Ethnocentrism Levels of Prospective Teachers, International Electronic Journal of Elementary Education, 11(4). 319–326.
  • Бенет 2009: M. Bennett, Defining, measuring, and facilitating intercultural learning: a conceptual introduction to the Intercultural Education double supplement, Intercultural Education, 20(S1–2). 1–13.
  • Богдановић, Мимица 2007: M. Bogdanović, A. Mimica, Sociološki rečnik, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Брандер и др. 2015: P. Brander, C. Cardenas, J. de V. Abad, R. Gomes, M. Taylor, Obrazovni priručnik ”Svi različiti svi jednaki”, Ideje, sredstva, metode i aktivnosti za neformalno interkulturalno  obrazovanje  sa  mladima  i  odraslima,  (Prevod,  lektura i korektura: Centar za građansko obrazovanje). Podgorica: Centar za građansko obrazovanje.
  • Бутерин 2011: M. Buterin, Promicanje interkulturalizma u školskom okruženju, Acta Iadertina, 8. 1–9.
  • Васало 2016: B. Vassallo, School Leaders’ Perceptions on Intercultural Education,
  • The Online Journal of New Horizons in Education, 6(4). 171–177.
  • Вилић 2014: D. Vilić, Uloga znanja i obrazovanja u savremenom društvu, Politeia, br. 8, Banja Luka. 389–404.
  • Врањашевић 2012: J. Vranjašević, Interkulturalnoobrazovanje: razvojprofesionalnih kompetencija nastavnika, Kvalitet u obrazovanju – Izazovi i perspeкtive, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu. Institut za pedagogiju i andragogiju. 301–315.
  • Врањашевић и др. 2006: J. Vranješević, Z. Trikić, R. Rosandić, Za razliku bogatije – priručnik za interkulturalizam, Beograd: Centar za prava deteta.
  • Галинец 2017: M. Galinec, Pluralizam obrazovnih programa – pravo i izbor, Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje: teorije, politike i prakse, Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za pedagogiju – Odsjek za pedagogiju. 212–218.
  • Гвозденовић 2011: S. Gvozdenović, Obrazovanje i drugi srodni pojmovi, Sociološka luča, V(2). 82–93.
  • Голубовић 2011:  D.  Golubović,  Savremene  metode  obrazovanja  iz  tehnologije  i informatike za društvo učenja i znanja, Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja, VI međunarodni simpozijum. Čačak: Tehnički fakultet. 47– 59.
  • Гошовић и др. 2007: R. Gošović, S. Mrše, M. Jerotijević, D. Petrović, V. Tomić, Interkulturalno obrazovanje, Vodič za unapređenje interkulturalnog obrazovanja. Beograd: Fond za otvoreno društvo, Grupa MOST.
  • Даниелс 1999: P. Daniels, Report of visit to review the intercultural bilingual gender sensitive curriculum, Managua: Uraccan.
  • Зотоу 2017: E. Zotou, Early childhood teachers’ perceptions of intercultural education in state schools of Thessaloniki and surrounding areas, Journal of Language and Cultural Education, 5(3). 127–143.
  • Јевтић, Петровић 2014: B. Jevtić, J. Petrović, Interkulturalno obrazovanje sa pogledom na budućnost, Obrazovanje i savremeni univerzitet. Niš: Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet. 25–35.
  • Колби 2006: D. Coulby, Intercultural education: theory and practice, Intercultural Education, 17(3). 245–257.
  • Контини, Пика-Смит 2017: R. M. Contini, C. Pica-Smith, Problematizing the Conceptual Framework of Interculturalism and its Pedagogical Extension of Intercultural Education: Theoretical Perspectives and their Implications, Italian Journal of Sociology of Education, 9(3). 236–255.
  • Кржељ 2014: K. Krželj, Interesovanja studenata za sadržaje strane kulture, Etnoantropološki problemi, 9(2). 465–481.
  • Лафраја 2011: S. Lafraya, Intercultural learning in non-formal education: theoretical frameworks and starting points, Council of Europe and the European Commission.
  • Леклерк 2003: J. M. Leclercq, Facets of interculturality in education, Council of Europe Publishing.
  • Млинаревић и др. 2013: V. Mlinarević, A. Peko, J. Ivanović, Interkulturalno obrazovanje učitelja (komparativni prikaz interkulturalnoga obrazovanja magistara primarnoga obrazovanja u Osijeku i Subotici), Napredak: Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, 154 (1-2) 11–30.
  • Момчиловић 2017: N. Momčilović, Interkulturalnost i nastava stranih jezika, Од науке до наставе, Ниш: Универзитет у Нишу, Филозофски факултет. 523–536.
  • Нојнер 2012: G. Neuner, The dimensions of intercultural education, Intercultural competence for all. Preparation for living in a heterogeneous world, (Edd.: Josef Huber). Council of Europe Pestalozzi Series, No. 2. 11–51.
  • Петровић и др. 2016: D. Petrović, R. Gošović, J. Čekić Marković, Analiza zakonske i strateške regulative u oblasti interkulturalnog obrazovanja u Srbiji, Interkulturalno obrazovanje u Srbiji: Regulativni okvir, stanje i mogućnosti za razvoj, Beograd: Centar za obrazovne politike. 19–45.
  • Пинтер 2003: J. Pinter, Obrazovanje u multinacionalnoj i multikulturalnoj sredini, Norma, XI(I).
  • Стен, Манеа 2018: C. Stan, A. D. Manea, The Dimensions of Intercultural Education, Astra Salvensis, VI(12). 291–297.
  • Џомбић 2019: J. Džombić, Obrazovanje mladih za ljudska prava, Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji.
  • Шуран 2018: F. Šuran, Uvod u sociologiju odgoja i obrazovanja, Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.