AUTOR(I): Ivana Z. Tanasijević
E-ADRESA: tanasijevic.z.ivana@gmail.com
DOI: 10.46793/LIPAR73.133T
SAŽETAK:
Rad ima za cilj da istraži žanrovske specifičnosti romana Razbrajalica, Oktopod-priča Lasla Blaškovića, kao i semantičke slojeve koji su na ovaj način aktivirani. Prihvatanjem tradicionalnog žanra romana, koji je preoblikovan u smeru razbrajalice i oktopod-priče, roman je izgrađen kao formalno jedinstveni, subjektivni književni izraz. Gradeći svoj narativni tok na sudbinama različitih ličnosti, koje izgrađuju naizgled nezavisne segmente, roman Razbrajalica razvija ideju o jednoj jedinstvenoj priči. Sa svakom novom sudbinom priča dobija svoju varijantu, pa će figura oktopoda postati metafora književnosti u najopštijem smislu. Priča, izgubivši svoj smisao usled bezbrojnih ponavljanja, poput razbrajalice, postaće struktura zvuka i krika, a potreba za pripovedanjem princip samoodržanja.
KLJUČNE REČI:
postmodernizam, razbrajalica, oktopod-priča, žanr, zvuk, krik, besmisao
LITERATURA:
Izvori
Blašković 2014: L. Blašković, Razbrajalica, Oktopod-priča, Beograd: Arhipelag, Novi Sad: Zavod za kulturu Vojvodine.
Literatura
Andrić 1976: I. Andrić, O priči i pričanju, u: R. Vučković, M. Pervić, V. Stojić, P. Džadžić, Istorija i legenda (eseji, ogledi i članci), Sarajevo: Svetlost, Zagreb: Mladost, Beograd: Prosveta, Ljubljana: Državna založba Slovenije, Skoplje: Misla.
Bošković 2010: D. Bošković, Zablude modernizma, Beograd: Službeni glasnik.
Živković 1992: D. Živković, glavni i odgovorni urednik, Rečnik književnih termina, Nolit: Beograd.
Tatarenko 2013: A. Tatarenko, Poetika forme u prozi srpskog postmodernizma, Beograd: Službeni glasnik.
Hačion 1996: L. Hačion, Poetika postmodernizma: istorija, teorija, fikcija, preveli Vladimir Gvozden, Ljubica Stanković, Novi Sad: Svetovi.