EKOFEMINIZAM I ETIKA

Lipar 72 (2020), str. 215-225

AUTOR(I): Danica B. Milošević

E-ADRESA: danica.milosevic@akademijanis.edu.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR72.215M

SAŽETAK:

Okrenuto konzumerizmu, savremeno patrijarhalno društvo pati od denaturalizacije koja se ogleda u postupcima ugnjetavanja prirode i eksploatacije životinja. Logika dominacije kojom patrijarhat nastupa i nameće svoj superioran stav prema prirodi i neljudskim bićima urušava unutrašnje vrednosti koje priroda i životinje poseduju, a koje nisu prepoznate na kapitalističkoj sceni gde se vrednost posmatra kroz prizmu instrumentalnog. Ovaj rad ima za cilj predstavljanje suprotne prakse, koja uključuje etiku brige i partnerstva sa prirodom i njenim činiocima, kroz postulate ekofeminizma okrenutog principu održanja života, a ne sili destrukcije kojoj je patrijarhat vičan. Analizom različitih ekofeminističkih stanovišta, ovaj rad predočava značaj prirode i životinja kao unikatnog potencijala i subjektiviteta, sa pravom na slobodu i život. U svrhu održanja biodiverziteta, životinja se redefiniše iz odsutnog referenta, odnosno inferiornog i potlačenog fenomena ugroženog hegemonijom maskuliniteta, u značajan činilac ljudske stvarnosti kroz uvođenje jezika empatije i moralne odgovornost na čijim kapacitetima se izgrađuje bliska veze sa okruženjem iz ugla ekofemininog. Potrebna je razvijena ekološka svest, kao i prihvatanje nužnosti protoka vremena za preporod prirode, shvatanjem značaja prirodnog okruženja u kojem je čovek samo mala karika. U tom jeziku, kultura jedenja mesa dobija alternativu u vidu vegeterijanstva, dok životinja i priroda postaju deo moralne zajednice, pa se lov i eksploatacija životinja u laboratorijske svrhe, kao i crpenje prirodnih resursa svode na meru nužnosti, a ne neophodnosti. Konzumacija mesa je tako atak na životinje i čin podrške konzumerističkoj kulturi, dok je odbijanje mesa čin prkosa patrijarhalnoj moći u kontekstu etike prema prirodi i njenim živim bićima.

KLJUČNE REČI:

ekofeminizam, etika, priroda, životinje, etika brige, partnerstvo

LITERATURA:

Adams 1991: C. Adams, The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory, NY: The Continuum Publishing Company.

Grifin 1978: S. Griffin, Woman and Nature: The Roaring Inside Her, New York: Harper and Row.

Kemerer 2013: L. Kemmerer, Ecofeminism, Women, Environment, Animals in DEP, no.23, 66–73.

King 1989: Y. King, The Ecology of Feminism and the Feminism of Ecology, in Judith Plant (ed.), Healing the Wounds: The Promise of Ecofeminism, Philadelphia: New Society Press, 18–28.

Meršant 1980: C. Merchant, The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution, New York: Harper & Row.

Meršant 1995: C. Merchant, Earthcare: Women and the Environment, New York: Routledge.

Sandilends 1999: C. Sandilands, The Good-Natured Feminist: Ecofeminism and the Quest for Democracy, Minneapolis: University of Minnesota Press.

Starhok 1999: Starhawk, The Spiral Dance: A Rebirth of the Ancient Religion of the Great Goddess, New York: HarperCollinsPublishers.

Voren 1990: K. Warren, The Power and Promise of Ecological Feminism in

Environmental Ethics 12(2), 125–46.

Voren 1996: K. Warren, Ecological Feminist Philosophies, Indianapolis: Indiana University Press.

Voren 1997: K. Warren, Ecofeminism: Women, Culture, Nature, Bloomington: Indiana UP.