Uzdanica XXII-II (2025) (str. 165-182)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Ana Ž. Petrović 
DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.165P
SAŽETAK / ABSTRACT:
Motivacija, kao jedan od ključnih činilaca obrazovnog procesa i nastavne prakse, u okviru ovog istraživanja razmatra se kroz prizmu intrinzičkog i ekstrinzičkog lokusa uzročnosti, uz teorijsko utemeljenje u relevantnim teorijama motivacije – biheviorističke, humanističke, kognitivističke, i teoriju samoodređenja. Cilj istraživanja je bio da se utvrde faktori koji su uticali na motivisanost studenata za aktivno učešće u onlajn-nastavi engleskog jezika tokom pandemije kovida 19 i u nastavi koja se odvijala uživo, po završetku pandemije, kao i da se dobijeni faktori uporede. Istraživanje je sprovedeno u dve faze: prva je bila kvalitativna, sa ciljem identifikacije faktora, dok je druga obuhvatala kvantitativno istraživanje radi provere njihovog uticaja. Rezultatima istraživanja želimo da prikažemo, uporedimo i analiziramo ključne faktore koji motivišu studente da aktivno učestvuju u onlajn-nastavi (u izmenjenim uslovima rada) kao i u tradicionalnom vidu nastave (uživo), kao i da razmotrimo potencijale koje onlajn-nastava može imati u budućnosti.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
motivacija, teorije motivacije, onlajn-nastava, pandemija, engleski jezik.
LITERATURA / REFERENCES:
- Adebo (2018): P. Adebo, Online teaching and learning, International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 8(2), Udaipur, India: Janardan Rai Nagar Rajasthan Vidyapeeth, 73–75. https://doi.org/10.23956/ijarcsse.v8i2.549
- Blatešić, Stanić, Šakan (2021): A. Blatešić, T. Stanić, D. Šakan, Motivacija za učenje italijanskog jezika tokom onlajn-nastave. Inovacije u nastavi ‒ časopis za savremenu nastavu, 34(4), Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu, 64‒80. https://doi.org/10.5937/inovacije2104064B
- Bradonjić (2024): T. Bradonjić, Značaj intrinzičke motivacije za izbor buduće profesije i profesionalni razvoj – Stavovi nastavnika, Uzdanica, XXI(2), Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 267–283. https://doi.org/10.46793/Uzdanica21.2.267B
- Đorđević, Pavlović, Vesić-Pavlović (2020): D. Đorđević, Z. Pavlović, T. Vesić-Pavlović, Mišljenja studenata o onlajn-nastavi engleskog jezika ‒ mogućnosti i ograničenja, Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 50(4), Kosovska Mitrovica: Univerzitet u Prištini, Filozofski fakultet, 117–140. https://doi.org/10.5937/zrffp50-27881
- Đorđić, Tubić (2010). V. Đorđić, T. Tubić, Teorija samoodređenja i razumevanje motivacije učenika u nastavi fizičkog vaspitanja, Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 42(1), 128–149. https://doi.org/10.2298/ZIPI1001128D
- Đurić (2013): Đ. Đurić, Psihologija i obrazovanje: osnove pedagoške psihologije, Novi Sad: Visoka škola za pravne i poslovne akademske studije „Dr Lazar Vrkatićˮ.
- Jerotijević Tišma (2024): D. Jerotijević Tišma, Are EFL learners’ attitudes to online learning environment related to the actual test perfomance?, Uzdanica, XXI(2), Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 145–158. https://doi.org/10.46793/Uzdanica21.2.145JT
- Kopas-Vukašinović, Mihajlović, Miljković (2021): E. Kopas-Vukašinović, A. Mihajlović, A. Miljković, Stavovi studenata o kvalitetu nastave na daljinu, Uzdanica, XVIII(2), Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 19–33. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.019KV
- Kulman (2022): What have we learned about remote learning, posećeno, 19. 12. 2024, https://www.psychologytoday.com/us/blog/screen-play/202201/what-have-we-learned-about-remote-learning
- Matijašević, Bingulac, Subotin, Ditrih (2021): J. Matijašević, N. Bingulac, M. Subotin, S. Ditrih, Karakteristike sistema za e-nastavu i primena Microsoft Teams platforme u visokom obrazovanju, XXVII skup Trendovi razvoja: On-line nastava na univerzitetima, 15–18. 2. 2021, Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka.
- Pajević, Fehratović (2019): A. Pajević, M. Fehratović, Motivacija i učenje, Zbornik radova Učiteljskog fakulteta, 13, Leposavić: Učiteljski fakultet u Prizrenu, 169–184.
- Radivojević, Gavrić (2023): D. Radivojević, N. Gavrić, Motivi koji pokreću učenje prirode i društva u mlađim razredima osnovne škole, Uzdanica, XX, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 41‒53. https://doi.org/10.46793/Uzdanica20.S.041R
- Rakić-Bajić, Beara-Benjak (2023): G. Rakić-Bajić, M. Beara-Benjak, Nastavnici i pozitivno obrazovanje: neki pokazatelji psihološkog blagostanja nastavnika, Uzdanica, XX, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 123–142. https://doi.org/10.46793/Uzdanica20.S.123RB
- Rajen, Desi (2002): R. M. Ryan, E. L. Deci, An overview of self-determination theory: An organismic-dialectical perspective, In E. L. Deci, R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research, Rochester, NY: University of Rochester Press, 3–36.
- Rajen, Desi (2020): R. M. Ryan, E. L. Deci, Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions, Contemporary Educational Psychology, 61. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
- Riv (2010): J. Reeve, Razumijevanje motivacije i emocija, Naklada Slap.
- Tesar (2020): M. Tesar, Towards a post-Covid-19 ‘new normality?’: Physical and social distancing, the move to online and higher education, Policy Futures in Education, 18(5), London, UK: SAGE Publications, 556–559. https://doi.org/10.1177/1478210320935671
- Trebješanin (2000): Ž. Trebješanin, Rečnik psihologije, Beograd: Stubovi kulture.
- Vizek Vidović, Rijavec, Vlahović-Štetić, Miljković (2014): V. Vizek Vidović, M. Rijavec, V. Vlahović-Štetić, D. Miljković, Psihologija obrazovanja, Beograd: Klett.
- Vulfolk, Hjuz, Volkap (2014): A. Vulfolk, M. Hjuz, V. Volkap, Psihologija u obrazovanju I, Beograd: Klio.
- Vulfolk, Hjuz, Volkap (2014): A. Vulfolk, M. Hjuz, V. Volkap, Psihologija u obrazovanju II, Beograd: Klio.