КАРТОГРАФИЈА ОКВИРА: КОМПОЗИЦИЈА КАДРОВА У СТРИПУ „СЕНДМЕН: СЕЗОНА СУМАГЛИЦА“ НИЛА ГЕЈМАНА

Узданица XXII-II (2025) (стр. 127-143)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Р. Китановић  

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.127K

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Циљ овог рада је анализа визуелне композиције кадрова у стрипу Сендмен: Сезона сумаглица Нила Гејмана и њихове улоге у стварању наративне структуре. Рад се темељи на визуелној анализи једанаест репрезентативних кадрова, који су одабрани због своје специфичне композиционе структуре. Методологија укључује анализу кроз категорије као што су присуство и одсуство оквира, просторна организација (тотал, средњи и крупни планови), као и интеракција линија, текстура и боја. Резултати анализе показују да разноврсност композиције кадрова значајно утиче на преношење комплексних филозофских концепата, омогућавајући дубљу интеграцију текста и слике.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

стрип, визуелна нарација, композиција, кадар, Сендмен, Нил Гејман.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

ИЗВОР
  • Gejman (2023): N. Gaiman, Sendmen, Knjiga četvrta: Sezona sumaglica, Beograd: Čarobna knjiga.
ЛИТЕРАТУРА
  • Abel, Meden (2008): J. Abel, M. Madden, Drawing Words & Writing Pictures: Making Comics: Manga, Graphic Novels, and beyond, New York: First Second Print.
  • Ajzner (1985): W. Eisner, The Theory of Comics and Sequential Art, Florida: Poorhouse Press.
  • Ajzner (2008): W. Eisner, To the Heart of the Storm, Norton.
  • Bejtman, Veloso, Lau (2021): J. A. Bateman, F. O. Veloso, Y. L. Lau, On the track of visual style: A diachronic study of page composition in comics and its functional motivation, Visual Communication, 20(3), 307‒331.
  • Bender (1999): H. Bender, The Sandman Companion, New York: Vertigo DC Comics.
  • Betens (2014): J. Baetens, The Graphic Novel: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Biti (2012): B. Beaty, Comics Versus Art, Toronto: University of Toronto Press.
  • Bramlet (2006): F. Bramlett, The Sandman Chronicles: Critical Essays, North Carolina: McFarland.
  • Gejman, Mekin (2007): N. Gaiman, D. McKean, Signal to Noise, Diamond Comics: Hunt Valley.
  • Dejvis (2007): L. Davis, Dreams of a Rarebit Fiend: The Sandman and Philosophy, Chicago: Open Court Publishing.
  • Klok (2002): G. Klock, How to Read Superhero Comics and Why, New York: Continuum.
  • Kon i dr. (2023): N. Cohn, B. Cardoso, B. Klomberg, I. Hacimusaoǧlu, The Visual Language Research Corpus (VLRC): An annotated corpus of comics from Asia, Europe, and the United States, Language Resources & Evaluation, 57(4), 1‒16.
  • Kukonen (2013): K. Kukkonen, Contemporary Comics Storytelling, Nebraska: University of Nebraska Press.
  • Meklaud (1993): S. McCloud, Understanding Comics: The Invisible Art, New York: Harper Perennial.
  • Meklaud (2007): S. McCloud, Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels, Harper Print.
  • Robinson (1974): J. Robinson, Preface, The Comics: An Illustrated History of Comic Strip Art, Newspaper Comics Council.
  • Hetfild (2005): C. Hatfield, Alternative Comics: An Emerging Literature, University Press of Mississippi: Mississippi.