Uzdanica XXI III (2024) (str. 55-69)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Tamara S. Čalopek
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Uzdanica21.3.065C
SAŽETAK / ABSTRACT:
Cilj rada je da prikaže glavne odlike odnosa mita i muzike koje Klod Levi-Stros iznosi u svojim najznačajnijim delima. Ključne ideje pomenutog odnosa biće prikazane na primeru romana Mučnina Žan-Pola Sartra i priče „Progoniteljˮ Hulija Kortasara. Pored prikaza primene osnovnih ideja o mitu i muzici koje iznosi Klod Levi-Stros, u radu će biti reči o muzičkim vizijama Žan-Pola Sartra i Hulija Kortasara, čija se ljubav prema džezu i muzici uopšte odražava kako u Mučnini tako i u „Progoniteljuˮ. U radu će biti predstavljene analize mitskog prostora koji Antoan Rokanten, protagonista Mučnine, stvara svaki put kada čuje ritam i ton pesme Someofthesedays i mita kog Džoni Karter, protagonista „Progoniteljaˮ, svira na svom saksofonu. Muzički aspekt je značajno polazište za analizu oba dela, budući da protagonisti koriste muziku kako bi sagradili sopstveni imaginarni svet, odnosno mit koji postoji nezavisno od stvarnog sveta i fizičkog vremena koje u njemu protiče. U oba slučaja, muzika i mit nude likovima neku formu eskapizma u svet koji grade po svojim merilima. I Džoniju Karteru i Antoanu Rokantenu muzika nudi beg od teskobe i životne boli, iako je oba junaka doživljavaju iz različitih perspektiva: izvođača i slušaoca.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
mit, muzika, muzička mašina, Klod Levi-Stros, Mučnina, „Progoniteljˮ
LITERATURA / REFERENCES:
IZVORI
- Kortasar (2012): H. Kortasar, Sabrane priče 2, prevela Aleksandra Mančić, Beograd: Službeni glasnik.
- Sartr (2004): Ž. P. Sartr, Mučnina, prevela Mirjana Vukmirović, Beograd: Biblioteka Novosti.
LITERATURA
- Caroll (2006): M. Caroll, ‘It is’: Reflections on the role of music in Sartre’s La Nausée, Music & Letters, 87(3), Oxford, 398–407.
- Deleuze, Guattari (1997): G. Deleuze, F. Guattari, Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia, España: Pre-Textos.
- Goialde Palacios (2010): P. Goialde Palacios, Palabras con swing. La música de jazz en la obra de Julio Cortázar, Musiker, Núm 17, San Sebastián, 483–496.
- González Riquelme (2003): A. González Riquelme, La máquina musical en “El Perseguidor” de Julio Cortázar, Acta Literaria, 28, Concepción: Universidad de Concepción, 33–44.
- Kjerkegor (2019): S. Kjerkegor, Ili-ili, preveo Milan Tabaković, Beograd: Algoritam.
- Kozel (2015): D. Kozel, A Musical Analysis of Mythical Thought in the Work of Claude Lévi-Strauss, MusicologicaOlomucensia, Num. 22, Olomouc: Palacký University Olomouc, 61–78.
- Levi-Stros (1980): K. Levi-Stros, Mitologike 1: Presno i pečeno, preveo Danilo Udovički, Beograd: Prosveta, Beogradski izdavačko-grafički zavod.
- Levi-Stros (2009): K. Levi-Stros, Mit i značenje, preveo Zoran Minderović, Beograd: Službeni glasnik.
- Robinson (1973): P. E. Robinson, Sartre on Music, The Journal of Aesthetics and Criticism, 31(4), Oxford, 451–457.
- Stratilkova (2011): M. Stratilková, Music in Jean-Paul Sartre’s Philosophy, MusicologicaOlomucensia, 13, Olomouc: Palacký University Olomouc, 93–106.