РЕКОНФИГУРАЦИЈА ЗВАНИЧНЕ ИСТОРИЈЕ ПУТЕМ СЕЋАЊА У РОМАНИМА „ВОЉЕНА“ ТОНИ МОРИСОН И „О ЉУБАВИ И СЕНЦИ“ ИЗАБЕЛЕ АЉЕНДЕ

Узданица XXI III (2024) (стр. 9-23)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Тијана З. Матовић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.3.009M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Премда су романи ауторки који су предмет анализе у овом раду специфични за различита национална поднебља – америчко и чилеанско – Тони Морисон и Изабела Аљенде обе постављају под рефлектор ућуткане гласове „изгнане из сећања и без одредница” (Морисон 2005: 323), потенцирајући алтернативна сведочанства која су маргинализована или потпуно искључена из званичне историје. Компаративном анализом романа Вољена (1987) и О љубави и сенци (1984) приступамо темама реконфигурације и реинтерпретације канонских верзија историје, као и реапропријације сећања, које се у доминантном поретку субалтерно маркираним појединцима и колективима негира. Теоријско-методолошки, рад се ослања на концепте историјске метафикције Линде Хачион и интраисторије Мигела де Унамуна, као и на постулате теорије трауме, путем којих се у наведеним романима испитују представе другости, као изопштене категорије екс-центричности, валидност историјских наратива, као и трауматична искуства која ликове трансформишу у културолошки и друштвено субверзивне јединке.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Тони Морисон, Изабела Аљенде, савремени роман, историја, сећање, траума, историјска метафикција, интраисторија, магични реализам.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

ИЗВОРИ
  • Aljende (2012): I. Aljende, O ljubavi i senci, Beograd: Evro-Giunti.
  • Morison (2005): T. Morrison, Beloved, London: Vintage Books.
ЛИТЕРАТУРА
  • Beverli (1993): J. Beverley, Against Literature, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Erl (1987): P. G. Earle, Literature as Survival: Allende’s The House of the Spirits, Contemporary Literature, 28/4, 543–554.
  • Felman (1993): S. Felman, What does a Woman Want?: Reading and Sexual Difference, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Ferguson (1991): R. Ferguson, History, Memory and Language in Toni Morrison’s Beloved, In: Susan Sellers (Ed.), Feminist Criticism: Theory and Practice, Toronto: University of Toronto Press.
  • Forman (1992): P. G. Foreman, Past-on Stories: History and the Magically Real, Morrison and Allende on Call, Feminist Studies, 18/2, 369–388.
  • Fuko (1972): M. Foucault, Power/Knowledge, New York: Pantheon Books.
  • Gordon (1987): A. Gordon, Isabel Allende on Love and Shadow, Contemporary Literature, 28/4, 530–542.
  • Hačion 1996: L. Hačion, Poetika postmodernizma: istorija, teorija, fikcija, Novi Sad: Svetovi.
  • Karut (1991): C. Caruth, Psychoanalysis, Culture and Trauma – Introduction, American imago, 48/1, 1–12.
  • Kerol (1992): D. Carroll, Povratak povijesti i politici, u: Vladimir Biti (ur.), Bahtin i drugi, Zagreb: Nakleda MD, 159–187.
  • Liotar (1988): Ž. F. Liotar, Postmoderno stanje, Novi Sad: Bratstvo‒Jedinstvo.
  • Mehren (1988): E. Mehren, The Stories of Her Life: Isabel Allende Weaves Novels of Private Pain, Public Passion, Los Angeles Times, Retrieved in August 2024 from http://articles.latimes.com/1988-02-10/news/vw-28090_1_isabel-allende/2.
  • Roden, Aljende (1991): J. Rodden, I. Allende, “The Responsibility to Tell You”: An Interview with Isabel Allende, The Kenyon Review, New Series, 13/1, 113–123.
  • Roudi (1995): C. Rody, Toni Morrison’s Beloved: History, “Rememory”, and a “Clamor for a Kiss”, American Literary History, 7/1, 92–119.
  • Soldatić (2002): D. Soldatić, Prilozi za teoriju novog hispanoameričkog romana, Beograd: Filološki fakultet; Kragujevac: Nova svetlost.
  • Spivak (1988): G. C. Spivak, Can the Subaltern Speak?, In: C. Nelson, L. Grossberg (Eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, London: Macmillan, 66–111.
  • Vajers (1976): F. Wyers, Miguel de Unamuno, the Contrary Self, London: Tamesis Books Limited.
  • Venzel (1996): M. Wenzel, The “Other” Side of History as Depicted in Isabel Allende’s Of Love and Shadows, Literator, 17/3, 1–13.