Наслеђе 57 (2024) [287-300]
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Славко Ж. Станојчић
Download Full Pdf
DOI: 10.46793/NasKg2457.287S
САЖЕТАК /ABSTRACT:
У раду се бавимо анализом уџбеничког дискурса и посматрамо потенцијал колокације и конкорданце пунозначнх и функционалних речи. Та анализа с једне стране показује како се уџбеници из различитих предмета међусобно разликују, а с друге стране постављају се питања колико су то показатељи садржаја како предмета тако и ауторских решења при састављању уџбеника. Подсистем који се види у типичним сегментима дефиницијског/парадефи- ницијског језика у уџбеничком дискурсу представља посебан вид научног функционалног стила/регистра. С обзиром да анализирани корпус обухвата уџбенике нижих разреда основне школе, уочава се да у оквиру овако ограниченог подсистема уџбеничког дискурса постоји различито одређено степеновање комлексности материје коју треба пренети ученицима од првог до четвртог разреда основне школе. Уочавамо да се у текстовима ових уџбеника настоји да се степенује комплексност материје коју треба пренети ученицима прва четири разреда основне школе.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
уџбенички дискурс, колокација, конкорданца, пунозначне речи, функционалне речи
ПРОЈЕКАТ/ ACKNOWLEDGEMENTS:
Истраживање у овом раду финансирано је по Уговору о преносу средстава за финансирање научноистраживачког рада запослених у настави на акредитованим високошколским установама у 2024. години 451-03-65/2024-03/200198.
ЛИТЕРАТУРА/ REFERENCES:
Извори
- Čitanka I: S. Jovanović, Zlatna jabuka, Čitanka za 1. razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2007.
- Čitanka II: S. Jovanović, Zlatna jabuka, Čitanka za 2. razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2006.
- Čitanka III: V. Milatović, Čitanka za 3. razred razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2006.
- Čitanka IV: Z. Opačić-Nikolić, D. Pantović, Priča bez kraja, Čitanka za četvrti razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2005.
- Priroda I: Lj. Novković, B. Trebješanin, B. Gačanović, Svet oko nas, Udžbenik za prvi razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2006.
- Priroda II: Lj. Novković, B. Trebješanin, B. Gačanović, Svet oko nas, Udžbenik za drugi razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2006.
- Priroda III: Lj. Novković, B. Trebješanin, B. Gačanović, Priroda i društvo, Udžbenik za treći razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2006.
- Prroda IV: Lj. Novković, B. Trebješanin, B. Gačanović, Priroda i društvo, Udžbenik za četvrti razred osnovne škole, Beograd: Zavod za udžbenike, 2007.
Литература
- Carter 2002: R. Carter, Vocabulary – Applied Linguistic Perspectives, Second edition, First published 1998, by London: Routledge, This edition published in the Taylor & Francis e-Library.
- Gyula 2004: Т. Gyula, The use of adverbial connectors in Hungarian university students’ argumentative essays, in: J. McH Sinclair (ed.), How to Use Corpora in Language Teaching, Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 157-181.
- Harrison 2001: A. G. Harrison, How do Teachers and Textbook Writers Model Scientific Ideas for Students?, Research in Science Education, 31(3), Amsterdam, 401-435.
- Polovina 1999: V. Polovina, Semantika i tekstlingvistika, Beograd: Filološki fakultet. Plut 2003: D. Plut, Udžbenik kao kulturno potporni sistem, Beograd: Zavod za udžbenike – Institut za psihologiju.
- Santos Pereira 2004: L. A. Santos Pereira, The use of concordancing in the teaching of Portuguese, in: J. McH Sinclair (ed.), How to Use Corpora in Language Teaching, Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 109-119.
- Sinclair 2004: J. McH Sinclair (ed.), How to Use Corpora in Language Teaching, Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
- Stanojčić, Popović 2010: Ž. Stanojčić, Lj. Popović, Gramatika srpskog jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Trebješanin, Lazarević 2001: B. Trebješanin, D. Lazarević, Savremeni osnovnoškolski udžbenik – teorijsko metodološke osnove, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Tsui: A. B. M. Tsui, What teachers have always wanted to know – and how corpora can help, What teachers have always wanted to know – and how corpora can help, 39-61.