Прилог новом читању Нацрта нове естетике глазбе Феруча Бузонија и есеја Музика као дах са других планета Ивана Фохта

Музички Талас 53 (2024) (стр. 46-54) 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Марија Маглов

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT53.46M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У овом тексту предлажем читање Нацрта нове естетике глазбе Феруча Бузонија, подстакнуто знањем произашлим из неколико теоријских текстова која се односе на теорије медијација и, ближе, теорије медијација и музике. То ново читање се у извесном смислу надовезује на утицајно тумачење овог текста естетичара музике Ивана Фохта, јер се ослања на модалитете постојања музике које Фохт уочава у Бузонијевом тексту. У предлогу новог читања текста које нудим уважена је имплицитна припадност Бузонијевог текста платонистичкој и питагорејској идејној сфери (према Фохту), али је акценат стављен на Бузонијеве формулације које, век након што су написане, готово да служе као аргументи за концептуализацију медијација у музици. Ослањајући се на одабране теоријске текстове аутора различитих дисциплинарних усмерења, показаћу како је потреба за увођењем концепата радикалне медијације и ремедијације присутна иaкo, због доминације других концептуализација, још увек није сасвим „одомаћена“ у музикологији. Циљ овог текста је у том смислу двострук. С једне стране, десет назначених модалитета представља добар пример за појашњење теорија медијација и доприноси аргументу да је замисао медијација имплицитно присутна чак и у текстовима који претходе експлицитном развоју савремених теорија медијацијa. Разумевање значаја концепта медијација за музиколошку дисциплину „уведено“ је показивањем његове имплицитне присутности у Бузонијевом Нацрту. С друге стране, значај овог добро познатог текста и његова непролазна вредност управо се потврђују његовом комплексношћу која дозвољава увек нова читања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Феручо Бузони, Нацрт нове естетике глазбе, Иван Фохт, модалитети музике, медијација, радикална медијација, теорије медијације, Ричард Грусин

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

Ова студија резултат је истраживања спроведеног у оквиру Музиколошког института САНУ, ког финансира Министарство науке, технолошког развоја и иновација (РС-200176)

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

1. Бал, Јулија (2022): „Музика као дах са других планета“ и Радићева вокално-инструментална дела (музички осврт на текст Ивана Фохта кроз избор песама Душана Радића (оп. 7, бр. 2) у транскрипцији за клавир Јулије Бал), у: Опседнуте ведрине Душана Радића – зборник: зборник научних текстова са музиколошког скупа у Новом Саду 25. и 26. новембра 2021 (ур. Борислав Хложан), Културни центар Војводине „Милош Црњански“, Нови Сад, 191–210.
2. Beaumont, Antony (2001): “Busoni, Ferruccio (Dante Michelangelo Benvenuto)“, Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.04438, приступљено: 31.08.2023.
3. Born, Georgina (2005): “On Musical Mediation: Ontology, Technology and Creativity”, Twentieth-Century Music 2 (1), 7–36.
4. Born, Georgina, Andrew Barry (2018): “Music, Mediation Theories and Actor-Network Theory”, Contemporary Music Review 37 (5–6), 443–487.
5. Busoni, Ferruccio (1989): „Nacrt nove estetike glazbe“, prev. Eva Sedak, Zvuk 4, 43–51.
6. Busoni, Ferruccio (1990): „Nacrt nove estetike glazbe (II. dio)“, prev. Eva Sedak, Zvuk 5, 31–39.
7. Davies, David (2011): „Medium“, The Routledge Companion to Philosophy and Music, ur. Theodore Gracyk i Andrew Kania, Routledge, London, 48–58.
8. Focht, Ivan (1980a): „Muzika kao dah s drugih planeta – Ferruccio Busoni“, Savremena estetika muzike: petnaest teorijskih portreta, Nolit, Beograd, 73–87.
9. Focht, Ivan (1980б): „Предговор или оправдање избора“, Savremena estetika muzike: petnaest teorijskih portreta, Nolit, Beograd, 7–10.
10. Grusin, Richard (2015): “Radical Mediation”, Critical Inquiry, 42(1), 124–148. https://doi.org/10.1086/682998.
11. Guillory, John (2010): “Genesis of the Media Concept”, Critical Inquiry 36 (2), 321–362.
12. Maglov, Marija (2022): Medijski obrt u muzici: produkcija i recepcija muzike u kontekstu medijske kulture u 20. veku, mentor Biljana Leković, Univerzitet umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd.
13. Mikić, Vesna (2014): “Old/New Music Media: Some Thoughts on Remediation of Music”, Мusic Identities on Paper and Screen, ur. Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Tijana Popović Mladjenović, Ivana Perković, Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, Belgrade, 28–33.
14. Piekut, Benjamin (2014): “Actor-Networks in Music History: Clarifications and Critiques”, Twentieth-Century Music 11/2, 191–215.
15. Popović Mlađenović, Tijana (2015): Muzičko pismo, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 20–23, 72, 98.
16. Randel, Don Michael (1992): “The Canons in the Musicology Toolbox”, Disciplining Music: Musicology and Its Canons, ur. Katherine Bergeron and Philip V. Bohlman. The University of Chicago Press, Chicago, 14, 19.

17. Williams, Raymond (2015): Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford University Press, Oxford, 142, 154.
18. Veselinović-Hofman, Mirjana (1997): Fragmenti o muzičkoj postmoderni, Matica srpska, Novi Sad, 34–36.
19. Веселиновић-Хофман, Мирјана (2007): Пред музичким делом : огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века : једна музиколошка визура, Завод за уџбенике. Београд, 54, 55, 85, 88–89, 134.
20. Шуваковић, Мишко (2007): „Естетика музике у Србији“, Историја музике у Србији и европско музичко наслеђе, ур. Мирјана Веселиновић-Хофман и др, Завод за уџбенике, Београд, 738