Muzički Talas 53 (2024) (str. 46-54)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Marija Maglov 
DOI: 10.46793/MT53.46M
SAŽETAK / ABSTRACT:
U ovom tekstu predlažem čitanje Nacrta nove estetike glazbe Feruča Buzonija, podstaknuto znanjem proizašlim iz nekoliko teorijskih tekstova koja se odnose na teorije medijacija i, bliže, teorije medijacija i muzike. To novo čitanje se u izvesnom smislu nadovezuje na uticajno tumačenje ovog teksta estetičara muzike Ivana Fohta, jer se oslanja na modalitete postojanja muzike koje Foht uočava u Buzonijevom tekstu. U predlogu novog čitanja teksta koje nudim uvažena je implicitna pripadnost Buzonijevog teksta platonističkoj i pitagorejskoj idejnoj sferi (prema Fohtu), ali je akcenat stavljen na Buzonijeve formulacije koje, vek nakon što su napisane, gotovo da služe kao argumenti za konceptualizaciju medijacija u muzici. Oslanjajući se na odabrane teorijske tekstove autora različitih disciplinarnih usmerenja, pokazaću kako je potreba za uvođenjem koncepata radikalne medijacije i remedijacije prisutna iako, zbog dominacije drugih konceptualizacija, još uvek nije sasvim „odomaćena“ u muzikologiji. Cilj ovog teksta je u tom smislu dvostruk. S jedne strane, deset naznačenih modaliteta predstavlja dobar primer za pojašnjenje teorija medijacija i doprinosi argumentu da je zamisao medijacija implicitno prisutna čak i u tekstovima koji prethode eksplicitnom razvoju savremenih teorija medijacija. Razumevanje značaja koncepta medijacija za muzikološku disciplinu „uvedeno“ je pokazivanjem njegove implicitne prisutnosti u Buzonijevom Nacrtu. S druge strane, značaj ovog dobro poznatog teksta i njegova neprolazna vrednost upravo se potvrđuju njegovom kompleksnošću koja dozvoljava uvek nova čitanja.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
Feručo Buzoni, Nacrt nove estetike glazbe, Ivan Foht, modaliteti muzike, medijacija, radikalna medijacija, teorije medijacije, Ričard Grusin
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
Ova studija rezultat je istraživanja sprovedenog u okviru Muzikološkog instituta SANU, kog finansira Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija (RS-200176)
LITERATURA / REFERENCES:
1. Bal, Julija (2022): „Muzika kao dah sa drugih planeta“ i Radićeva vokalno-instrumentalna dela (muzički osvrt na tekst Ivana Fohta kroz izbor pesama Dušana Radića (op. 7, br. 2) u transkripciji za klavir Julije Bal), u: Opsednute vedrine Dušana Radića – zbornik: zbornik naučnih tekstova sa muzikološkog skupa u Novom Sadu 25. i 26. novembra 2021 (ur. Borislav Hložan), Kulturni centar Vojvodine „Miloš Crnjanski“, Novi Sad, 191–210.
2. Beaumont, Antony (2001): “Busoni, Ferruccio (Dante Michelangelo Benvenuto)“, Grove Music Online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.04438, pristupljeno: 31.08.2023.
3. Born, Georgina (2005): “On Musical Mediation: Ontology, Technology and Creativity”, Twentieth-Century Music 2 (1), 7–36.
4. Born, Georgina, Andrew Barry (2018): “Music, Mediation Theories and Actor-Network Theory”, Contemporary Music Review 37 (5–6), 443–487.
5. Busoni, Ferruccio (1989): „Nacrt nove estetike glazbe“, prev. Eva Sedak, Zvuk 4, 43–51.
6. Busoni, Ferruccio (1990): „Nacrt nove estetike glazbe (II. dio)“, prev. Eva Sedak, Zvuk 5, 31–39.
7. Davies, David (2011): „Medium“, The Routledge Companion to Philosophy and Music, ur. Theodore Gracyk i Andrew Kania, Routledge, London, 48–58.
8. Focht, Ivan (1980a): „Muzika kao dah s drugih planeta – Ferruccio Busoni“, Savremena estetika muzike: petnaest teorijskih portreta, Nolit, Beograd, 73–87.
9. Focht, Ivan (1980b): „Predgovor ili opravdanje izbora“, Savremena estetika muzike: petnaest teorijskih portreta, Nolit, Beograd, 7–10.
10. Grusin, Richard (2015): “Radical Mediation”, Critical Inquiry, 42(1), 124–148. https://doi.org/10.1086/682998.
11. Guillory, John (2010): “Genesis of the Media Concept”, Critical Inquiry 36 (2), 321–362.
12. Maglov, Marija (2022): Medijski obrt u muzici: produkcija i recepcija muzike u kontekstu medijske kulture u 20. veku, mentor Biljana Leković, Univerzitet umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd.
13. Mikić, Vesna (2014): “Old/New Music Media: Some Thoughts on Remediation of Music”, Music Identities on Paper and Screen, ur. Mirjana Veselinović-Hofman, Vesna Mikić, Tijana Popović Mladjenović, Ivana Perković, Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, Belgrade, 28–33.
14. Piekut, Benjamin (2014): “Actor-Networks in Music History: Clarifications and Critiques”, Twentieth-Century Music 11/2, 191–215.
15. Popović Mlađenović, Tijana (2015): Muzičko pismo, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 20–23, 72, 98.
16. Randel, Don Michael (1992): “The Canons in the Musicology Toolbox”, Disciplining Music: Musicology and Its Canons, ur. Katherine Bergeron and Philip V. Bohlman. The University of Chicago Press, Chicago, 14, 19.
17. Williams, Raymond (2015): Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford University Press, Oxford, 142, 154.
18. Veselinović-Hofman, Mirjana (1997): Fragmenti o muzičkoj postmoderni, Matica srpska, Novi Sad, 34–36.
19. Veselinović-Hofman, Mirjana (2007): Pred muzičkim delom : ogledi o međusobnim projekcijama estetike, poetike i stilistike muzike 20. veka : jedna muzikološka vizura, Zavod za udžbenike. Beograd, 54, 55, 85, 88–89, 134.
20. Šuvaković, Miško (2007): „Estetika muzike u Srbiji“, Istorija muzike u Srbiji i evropsko muzičko nasleđe, ur. Mirjana Veselinović-Hofman i dr, Zavod za udžbenike, Beograd, 738