МЕТОД АТОНАЛНОГ СОЛФЕЂА ЖАКА ФЕЈИА– МЕТОДИЧКИ ЕКСПЕРИМЕНТ ИЛИ РЕАЛНИ ДОПРИНОС САВЛАДАВАЊУ АТОНАЛНОСТИ?

Липар 86 (2025) (стр.167-177)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Д. Беочанин

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR86.167B

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У интонативном смислу најсложенији садржаји у настави солфеђа јесу они који се заснивају на атоналном музичком језику. Обрадиви су тек на универзитетском нивоу, бар када је реч о музичко-образовном систему Србије. Стога је и број публикација, посвећених оваквој музичкој грађи, у настави солфеђа релативно мали. Књига из Француске, аутора Жака Фејиа (Феји 1937), под насловом Метод атоналног солфеђа (Méthode de solfège atonal) из 1986. године представља врло ретку, тешко доступну и јединствену публикацију интригантног наслова. Циљ овог рада јесте презентовање садржаја поменуте публикације Жака Фејиа и покушај да се установи да ли је у њој заиста реч о оригиналном методу (према дефиницији Зориславе М. Васиљевић) или не, те да ли је примена таквог метода сврсисходна. Научна метода примењена у раду је дескриптивна анализа. Резултати истраживања указују да Жак Феји јесте предложио оригинални метод, али квалитативно није дао нарочит допринос учењу сложеног језика атоналности, већ је оставио иза себе својеврсни солфеђијски експеримент. Метод атоналног солфеђа Жака Фејиа, иако јединствен и занимљив, није потребан у реалности савремене педагошке праксе, односно не поседује педагошку вредност, што не значи да треба игнорисати његово постојање током разматрања историје развоја методике наставе солфеђа, посебно дела који се односи на високошколску наставу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Жак Феји, књига, метод, атонална музика, интервали, слогови, певање, солфеђо

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Беочанин-Мијановић 2008: Ј. Беочанин-Мијановић, Између грешке и инерције слуха у солфеђу, Крагујевац: ФИЛУМ.
  • Беочанин 2019: Ј. Беочанин, Задаци основног и средњег музичког образовања као предуслови савладавања проширено-тоналне и атоналне музике на универзитетском нивоу, у: Б. Мандић, Ј. Атанасијевић (уред.), Српски језик, књижевност, уметност: зборник радова са XIII међународног научног скупа одржаног на Филолошко-уметничком факултету у Крагујевцу (26-27. X 2018). Књ. 3, Рођење у музици & New Born Art, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 201–208.
  • Вујовић, Богуновић 2012: И. Вујовић, Б. Богуновић, Певање са листа: музичка вештина или рефлексивна стратегија, у: М. Петровић (уред.), Играј, играј, играј!: тематски зборник. Четрнаести педагошки форум сценских уметности, Београд: Факултет музичке уметности, 120–133.
  • Васиљевић 2000: Z. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd: Akademija.
  • Давидова 1986: Е. В. Давыдова, Методика преподавания сольфеджио, Москва: Музыка.
  • Феји 1986: J. Feuillie, Méthode de solfège atonal, Rouen: Les Presses universitaires de Rouen et du Havre.
  • Поповић 1963: B. Popović, Vantonalna melodika u nastavi solfeđa, Sarajevo: Zvuk, 61, Sarajevo, 13–21.
  • Радичева 2000: D. Radičeva, Metodika komplementarne nastave solfeđa i teorije muzike, Novi Sad: Akademija umetnosti, Muzička akademija Cetinje.
  • Сејди 2001: S. Sadie (Ed.), The new Grove dictionary of music and musicians, Vol. 2. London: Macmillan.
  • Хрпка 2001: И. Хрпка, Искуства и методе француске и бугарске школе солфеђа – анализе и разматрања: (докторска дисертација), Београд: Факултет музичке уметности.
  • https://www.henry-lemoine.com/fr/compositeurs/fiche/jacques-feuillie, приступљено 8. 2. 2025.  
  • https://www.purh-ed.fr/search/?fa=results&searchtext=feuillie, приступљено 8. 2. 2025.   https://www.eyrolles.com/Loisirs/Livre/methode-de-solfegeatonal-9782902618767/, приступљено 8. 2. 2025.