METOD ATONALNOG SOLFEĐA ŽAKA FEJIA– METODIČKI EKSPERIMENT ILI REALNI DOPRINOS SAVLADAVANJU ATONALNOSTI?

Lipar 86 (2025) (str.167-177)

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Jelena D. Beočanin

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/LIPAR86.167B

SAŽETAK / ABSTRACT:

U intonativnom smislu najsloženiji sadržaji u nastavi solfeđa jesu oni koji se zasnivaju na atonalnom muzičkom jeziku. Obradivi su tek na univerzitetskom nivou, bar kada je reč o muzičko-obrazovnom sistemu Srbije. Stoga je i broj publikacija, posvećenih ovakvoj muzičkoj građi, u nastavi solfeđa relativno mali. Knjiga iz Francuske, autora Žaka Fejia (Feji 1937), pod naslovom Metod atonalnog solfeđa (Méthode de solfège atonal) iz 1986. godine predstavlja vrlo retku, teško dostupnu i jedinstvenu publikaciju intrigantnog naslova. Cilj ovog rada jeste prezentovanje sadržaja pomenute publikacije Žaka Fejia i pokušaj da se ustanovi da li je u njoj zaista reč o originalnom metodu (prema definiciji Zorislave M. Vasiljević) ili ne, te da li je primena takvog metoda svrsishodna. Naučna metoda primenjena u radu je deskriptivna analiza. Rezultati istraživanja ukazuju da Žak Feji jeste predložio originalni metod, ali kvalitativno nije dao naročit doprinos učenju složenog jezika atonalnosti, već je ostavio iza sebe svojevrsni solfeđijski eksperiment. Metod atonalnog solfeđa Žaka Fejia, iako jedinstven i zanimljiv, nije potreban u realnosti savremene pedagoške prakse, odnosno ne poseduje pedagošku vrednost, što ne znači da treba ignorisati njegovo postojanje tokom razmatranja istorije razvoja metodike nastave solfeđa, posebno dela koji se odnosi na visokoškolsku nastavu.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

Žak Feji, knjiga, metod, atonalna muzika, intervali, slogovi, pevanje, solfeđo

LITERATURA / REFERENCES:

  • Beočanin-Mijanović 2008: J. Beočanin-Mijanović, Između greške i inercije sluha u solfeđu, Kragujevac: FILUM.
  • Beočanin 2019: J. Beočanin, Zadaci osnovnog i srednjeg muzičkog obrazovanja kao preduslovi savladavanja prošireno-tonalne i atonalne muzike na univerzitetskom nivou, u: B. Mandić, J. Atanasijević (ured.), Srpski jezik, književnost, umetnost: zbornik radova sa XIII međunarodnog naučnog skupa održanog na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu (26-27. X 2018). Knj. 3, Rođenje u muzici & New Born Art, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 201–208.
  • Vujović, Bogunović 2012: I. Vujović, B. Bogunović, Pevanje sa lista: muzička veština ili refleksivna strategija, u: M. Petrović (ured.), Igraj, igraj, igraj!: tematski zbornik. Četrnaesti pedagoški forum scenskih umetnosti, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 120–133.
  • Vasiljević 2000: Z. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd: Akademija.
  • Davidova 1986: E. V. Davыdova, Metodika prepodavaniя solьfedžio, Moskva: Muzыka.
  • Feji 1986: J. Feuillie, Méthode de solfège atonal, Rouen: Les Presses universitaires de Rouen et du Havre.
  • Popović 1963: B. Popović, Vantonalna melodika u nastavi solfeđa, Sarajevo: Zvuk, 61, Sarajevo, 13–21.
  • Radičeva 2000: D. Radičeva, Metodikakomplementarne nastave solfeđa i teorije muzike, Novi Sad: Akademija umetnosti, Muzička akademija Cetinje.
  • Sejdi 2001: S. Sadie (Ed.), The new Grove dictionary of music and musicians, Vol. 2. London: Macmillan.
  • Hrpka 2001: I. Hrpka, Iskustva i metode francuske i bugarske škole solfeđa – analize i razmatranja: (doktorska disertacija), Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • https://www.henry-lemoine.com/fr/compositeurs/fiche/jacques-feuillie, pristupljeno 8. 2. 2025.  
  • https://www.purh-ed.fr/search/?fa=results&searchtext=feuillie, pristupljeno 8. 2. 2025.   https://www.eyrolles.com/Loisirs/Livre/methode-de-solfegeatonal-9782902618767/, pristupljeno 8. 2. 2025.