AUTOR(I) / AUTHOR(S): Aleksandra P. Todorović
DOI: 10.46793/LIPAR83.129T
SAŽETAK / ABSTRACT:
Na koji način ista trauma može da obeleži različito iskustvo, kao i odgovore na nju, pokazuje nam roman Aleksandra Hemona Projekt Lazarus. Analizirajući ovo delo posredstvom medijuma čija se upotrebna ekspanzija razvija u doba oba rata, objasnićemo na koji način jedna istraga, koja prati biblijsko dekonstruisanje i panoptikonski nadzor, može biti sprovedena posredstvom fotografije. Da ovaj roman jeste svojevrsni projekat, potvrdićemo raščitavanjem sudbina koje pokušavaju iznova da vaskrsnu, ne bi li došle do zaslužene pravde. Pozivajući se na tumačenja Rolana Barta, Suzan Sontag, Pola Virilia, Valtera Benjamina i Mišela Fukoa, rad će dati perspektivu anarhističkog i modernog Lazarusa, koji kroz put prenebregavanja iskustva otuđenosti, traume i smrti, kontrole i prevaspitanja, željom i nemogućnosti ostvarenja ponovo odlazi u prošlost i nestajanje. Roman koji je oformljen kao kombinacija tekstovnog, propraćenog slikovnim, u ovom radu posmatran je kao dva paralelna dnevnika, ispisana kodovima koje je potrebno enkodirati.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
Lazarus Averbuh, Vladimir Brik, Rora, fotografija, trauma, desakralizacija, kontrola, jevanđelje, panoptikon, rat
LITERATURA / REFERENCES:
Izvori
- Hemon 2009: A. Hemon, Projekt Lazarus, Zagreb: V.B.Z. d.o.o.
Literatura
- Benjamin 2006: V. Benjamin, Mala istorija fotografije, Kragujevac: Koraci, sv. 7-8, Kragujevac, 131−145.
- Virilio 1989: P. Virilio, War and cinema−The logistics of perception, London: Verso.
- Fuko 1998: M. Foucault, Panopticism−Discipline and punish, London/ New York: Neal Leach.
- Smit 2016: M. E. Smith, Investigating ”Collective Trauma”, Atlanta: International Studies Association annual conference.
- Sontag 2005: S. Sontag, On photography, New York: Farrar, Straus and Giroux.