Ekonomist 2 (2022) (47-56)
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Prdić Ivana, Prdić Nedeljko
E-MAIL: nedeljko.prdic021@gmail.com
DOI: 10.46793/EKONOMIST1.2.5
ABSTRACT / SAŽETAK:
Benčmarking analiza u osnovi podrazumeva efikasan instrument u identifikovanju performansi preduzeća u odnosu na konkurente. Svrha analize je identifikacija i promena procesa koji će dovesti pijace do boljih poslovnih rezultata. Metoda benčmarkinga se koristi u velikom spektru poslovanja različitih delatnosti, u ovom radu detaljnije se obrađuje „benčmarking“ u održivom poslovanju pijaca. Cilj rada je da se u poslovanju pijaca unaprede procesi i poslovi, postave novi standardi koji će doprineti povećanju nivoa usluga pijaca, zadovoljenju interesa prodavaca i novoj dodatnoj vrednosti za potrošače. Istraživanje se bazira na procesu razumevanja poteza konkurenata u maloprodaji prevashodno u pružanju kvalitetne usluge i primeni marketing strategije. Nakon poređenja pružanja usluga i primene marketing strategije u maloprodaji i pijacama, izvršeno je prilagođavanje uzimajući u obzir specifičnost poslovanja pijaca. Prikazani su rezultati iz kojih se mogu izvesti korisni zaključci upotrebe bančmarkinga ali i ograničenja uzimajući u obzir idikatore koji određuju poslovanje pijaca.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
benčmarking analiza, konkurenti, održivost poslovanja pijaca, prodavci, potrošači
REFERENCES / LITERATURA:
- Bajac, M., & Bjelajac, Željko. (2022). Veštačka inteligencija (AI) u funkciji prepoznavanja emocija i nasilničkog mentaliteta.KULTURA POLISA, 19(2), 277–297. https://doi.org/10.51738/Kpolisa2022.19.2p.277bb
- Bott, H, Grassl, G. C, Anders, S (2019): Sustainable Urban Planning,Vibrant Neighbourhoods, Smart Cities, Resilience. Munich: Edition Detail.
- Bonanno, A., Berning, J., Etemaadnia, H. (2017): Farmers Market Locations and Their Determinants: An Empirical Analysia in New England. Agric. Resour. Econ. Rev, 46, 479-506.
- Čavlin, M. (2022): Moderan pristup i postavke koncepcije celovite poslovne analize, Ekonomist, Novi Sad, 1 (1), str. 29-41, ISSN 2812-9598.
- Đorđević, D., Krstić, D., (2020): Odnos fiskalne politike i održivog razvoja, Održivi razvoj, br.1, str. 7-15.
- Food and Agriculture Organization of the United Nations. (2018). FAO s work on agricultural innovation. Sowing the seeds of transformation to achieve the SDGs. FAO, Rome, Italy.
- French, J., Montiel, K., Palmieri, V. (2014): Innovation in Agriculture: a key process for sustainable development. Institutional position paper. San Hose, May 2014. Inter-American Institute for Cooperation on Agriculture. Dostupno na:http://repositorio.iica.int/bitstream/11324/2607/1/BVE17038694i.pdf.
- Kostić, S. (2022): Istraživanje uticaja marketinga na društvenim mrežama na lojalnost potrošača brendu u Republici Srbiji, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 55-64, ISSN 2812-9598.
- Kotler, F.,Vong, V., Sonders, Dž., Armstrong, G. (2007): Principi marketinga, Mate, Beograd, str. 891.
- Kuzman, B., Prdić, N., Kostić, S. (2022): Interdependence of interes of sellers and consumers by selling agricultural products on marketplaces, Economics of agriculture, 69 (3), 697-711, doi:10.5937/ekoPolj2203697K.
- B. MIHAJLOVIĆ , M. ., & R. JEREMIĆ , D. (2020). ULOGA FISKALNE POLITIKE U ODRŽIVOM RAZVOJU. KULTURA POLISA, 17(43), 541–551. preuzeto od https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/2
- Mihajlović, M., Savić, A. (2022): Uloga budžeta u finansirawu odbrane Republike Srbije, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 16-28, ISSN 2812-9598.
- Milojević, I., Jovanović, D., Matić, I. (2021): Razvoj i obrazovanje menadžera preduzeća, Održivi razvoj, Vol. 3, br.1, str. 35-46.
- Petrović, M.D., Ledesma, E., Morales, A., Radovanović, M.M., Denda, S. (2021): The Analysis of Local Marketplace Business on the Selected Urban Case-Problems and Perspectives, Sustainability 2021, 13, 3446. https://doi.org/10.3390/su13063446.
- Prdić, N. (2021). Najlon Pijaca – Tradicionalna Institucija Trgovine i Društvenih Kretanja. KULTURA POLISA, 18(46), 267–280. https://doi.org/10.51738/Kpolisa2021.18.3r.4.02
- Prdić N., Prdić, I. (2022): Mobilni uređaji u funkciji prodaje na pijaci, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 7-15, ISSN 2812-9598.
- Prdić, N. (2017): Konkurentska prednost preduzeća na osnovu benčmarking analize poslovanja, Oditor, V(III), br. 3, str. 107-117, ISSN2217-401x.
- Savić, A., Krstić, D. (2022): Karakteristike statističkog modeliranja ekonomskih zakonitosti, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 43-54, ISSN 2812-9598.
- Stanković, M., Milenković, N. (2018): Obučavanje i usavršanje zaposlenih putem elektronskog učenja, Akcionarstvo, V.24, No.1, str. 15-30.
- Zandieh, M.,Seifpour, Z. (2020). Preserving Traditional Marketpleces as Places of Intangible Hertiage for Tourism. J. Heritage Tour, 15, 111-121.