БЕНЧМАРКИНГ АНАЛИЗА ПОСЛОВАЊА ПИЈАЦА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ

Ekonomist 2 (2022) (47-56)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Прдић Ивана, Прдић Недељко

E-MAIL: nedeljko.prdic021@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/EKONOMIST1.2.5

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Бенчмаркинг анализа у основи подразумева ефикасан инструмент у идентификовању перформанси предузећа у односу на конкуренте. Сврха анализе је идентификација и промена процеса који ће довести пијаце до бољих пословних резултата. Метода бенчмаркинга се користи у великом спектру пословања различитих делатности, у овом раду детаљније се обрађује „бенчмаркинг“ у одрживом пословању пијаца. Циљ рада је да се у пословању пијаца унапреде процеси и послови, поставе нови стандарди који ће допринети повећању нивоа услуга пијаца, задовољењу интереса продаваца и новој додатној вредности за потрошаче. Истраживање се базира на процесу разумевања потеза конкурената у малопродаји превасходно у пружању квалитетне услуге и примени маркетинг стратегије. Након поређења пружања услуга и примене маркетинг стратегије у малопродаји и пијацама, извршено је прилагођавање узимајући у обзир специфичност пословања пијаца. Приказани су резултати из којих се могу извести корисни закључци употребе банчмаркинга али и ограничења узимајући у обзир идикаторе који одређују пословање пијаца.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

бенчмаркинг анализа, конкуренти, одрживост пословања пијаца, продавци, потрошачи

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:      

 

  1. Bajac, M., & Bjelajac, Željko. (2022). Veštačka inteligencija (AI) u funkciji prepoznavanja emocija i nasilničkog mentaliteta.KULTURA POLISA19(2), 277–297. https://doi.org/10.51738/Kpolisa2022.19.2p.277bb
  2. Bott, H, Grassl, G. C, Anders, S (2019): Sustainable Urban Planning,Vibrant Neighbourhoods, Smart Cities, Resilience. Munich: Edition Detail.
  3. Bonanno, A., Berning, J., Etemaadnia, H. (2017): Farmers Market Locations and Their Determinants: An Empirical Analysia in New England. Agric. Resour. Econ. Rev, 46, 479-506.
  4. Чавлин, М. (2022): Модеран приступ и поставке концепције целовите пословне анализе, Економист, Нови Сад, 1 (1), стр. 29-41, ISSN 2812-9598.
  5. Đorđević, D., Krstić, D., (2020): Odnos fiskalne politike i održivog razvoja, Održivi razvoj, br.1, str. 7-15.
  6. Food and Agriculture Organization of the United Nations. (2018). FAO s work on agricultural innovation. Sowing the seeds of transformation to achieve the SDGs. FAO, Rome, Italy.
  7. French, J., Montiel, K., Palmieri, V. (2014): Innovation in Agriculture: a key process for sustainable development. Institutional position paper. San Hose, May 2014. Inter-American Institute for Cooperation on Agriculture. Dostupno na:http://repositorio.iica.int/bitstream/11324/2607/1/BVE17038694i.pdf.
  8. Kostić, S. (2022): Istraživanje uticaja marketinga na društvenim mrežama na lojalnost potrošača brendu u Republici Srbiji, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 55-64, ISSN 2812-9598.
  9. Kotler, F.,Vong, V., Sonders, Dž., Armstrong, G. (2007): Principi marketinga, Mate, Beograd, str. 891.
  10. Kuzman, B., Prdić, N., Kostić, S. (2022): Interdependence of interes of sellers and consumers by selling agricultural products on marketplaces, Economics of agriculture, 69 (3), 697-711, doi:10.5937/ekoPolj2203697K.
  11. Б. МИХАЈЛОВИЋ , М. ., & Р. ЈЕРЕМИЋ , Д. (2020). ULOGA FISKALNE POLITIKE U ODRŽIVOM RAZVOJU. KULTURA POLISA17(43), 541–551. преузето од https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/2
  12. Mihajlović, M., Savić, A. (2022): Uloga budžeta u finansirawu odbrane Republike Srbije, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 16-28, ISSN 2812-9598.
  13. Milojević, I., Jovanović, D., Matić, I. (2021): Razvoj i obrazovanje menadžera preduzeća, Održivi razvoj, Vol. 3, br.1, str. 35-46.
  14. Petrović, M.D., Ledesma, E., Morales, A., Radovanović, M.M., Denda, S. (2021): The Analysis of Local Marketplace Business on the Selected Urban Case-Problems and Perspectives, Sustainability 2021, 13, 3446. https://doi.org/10.3390/su13063446.
  15. Прдић, Н. (2021). Најлон Пијаца – Традиционална Институција Трговине и Друштвених Кретања. KULTURA POLISA18(46), 267–280. https://doi.org/10.51738/Kpolisa2021.18.3r.4.02
  16. Прдић Н., Прдић, И. (2022): Мобилни уређаји у функцији продаје на пијаци, Економист, Нови Сад, 1(1), стр. 7-15, ISSN 2812-9598.
  17. Prdić, N. (2017): Konkurentska prednost preduzeća na osnovu benčmarking analize poslovanja, Oditor, V(III), br. 3, str. 107-117, ISSN2217-401x.
  18. Savić, A., Krstić, D. (2022): Karakteristike statističkog modeliranja ekonomskih zakonitosti, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 43-54, ISSN 2812-9598.
  19. Stanković, M., Milenković, N. (2018): Obučavanje i usavršanje zaposlenih putem elektronskog učenja, Akcionarstvo, V.24, No.1, str. 15-30.
  20. Zandieh, M.,Seifpour, Z. (2020). Preserving Traditional Marketpleces as Places of Intangible Hertiage for Tourism. J. Heritage Tour, 15, 111-121.