DIGITALIZACIJA I FISKALIZACIJA PIJACA U REPUBLICI SRBIJI

Ekonomist 2 (2022) (1-12)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Prdić Nedeljko

E-MAIL: nedeljko.prdic021@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/EKONOMIST1.2.1

ABSTRACT / SAŽETAK:

Digitalna transformacija i fiskalizacija poslovanja pijaca u Republici Srbiji predstavlja izazov, na koji moraju biti spremni svi akteri na tržištu. Savremena transformacija pijaca podrazumeva bolje i efikasnije poznavanje tržišta i marketing komunikacije koja doprinosi prepoznatljivosti pijaca u komunikaciji sa potrošačima. Zajedno sa digitalnom transformacijom ide i proces fiskalizacije kao deo procesa ostvarivanja prihoda države. Fiskalizacija prodaje na pijacama aktuelna je tema u sadašnjem ekonomskom ambijentu. Anketnim istraživanjem prodavaca na 10 pijaca na uzorku od po 20 prodavaca analizirani su stavovi o primeni fiskalizacije putem ličnog intervjua na ukupnom uzorku od, N =200. Takođe je vršeno istraživanje stavova potrošača popunjavanjem anketnog upitnika na unapred pripremljenim pitanjima na uzorku od po 30 potrošača na svakoj pijaci, N= 300. Zaključci istraživanja ukazuju da prodavci nisu protiv plaćanja prihoda državi ali smatraju da se za to moraju stvoriti infrastrukturni i drugi uslovi između kojih su i poslovanje pod uticajem vremenskih prilika. Putem PEST metode analize utvrđene su prednosti i mane primene fiskalizacije u poslovanju pijaca i izvedeni zaključci i preporuke.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

digitalizacija i fiskalizacija, pijace, prihodi, prodavci, potrošači

REFERENCES / LITERATURA:

  1. Bae,Y H. (2012): Tbree essays on tbe customer satisfaction-customer loyalty association. PhD diss, University of Iowa, p. 67.
  2. Borović, S., Stojanović, K.,Cvijanović, D. (2022): The future of rural tourism in the Republic of Serbia, Economic of Agriculture, 68 (3), pp. 925-938, doi:10.5937/ekoPolj2203925B.
  3. Damjanović, R.,Đurković, V., Miljković, M. (2018): Određeni integral u ekonomskim funkcijama, Oditor, br.3, str. 71-81, doi: 10.5937/Oditor1803071D.
  4. Jeremić, D., Stanojević, S.,Mihajlović, M., Ivanova, B.,Kostić, R.,Marjanović, N. (2022): Correlation analysis of the crude oil, gold and steel prices for the purpose of africultural development, Economic of Agriculture, 68 (3), pp.713-731, doi: 10.5937/ekoPolj2203713J.
  5. Jeločnik, M., Subić, J., Zdravković, A. (2022): Economic effects of investment in irrigation at the small family farms, Economic of Agriculture, 68 (3), pp. 793-817, doi:10.5937/ekoPolj2203793J.
  6. Kuzman, B., Prdić, N., Kostić, S. (2022): Interdependence of interes of sellers and consumers by selling agricultural products on marketplaces, Economics of agriculture, 69 (3), 697-711, doi:10.5937/ekoPolj2203697K.
  7. Kostić, S. (2022). Istraživanje uticaja marketinga na društvenim mrežama na lojalnost potrošača brendu u Republici Srbiji, Ekonomist, Novi Sad, 1(1), str. 55-64, ISSN 2812-9598.
  8. Mihajlović, M., Stanojević, P., Tešić, A. (2018): Menadžment znanja kao factor povećanja efikasnosti organizacije, Akcionarstvo, br.1, str. 5-14.
  9. Miletić, V., Grubor, A., Ćurčić, N. (2022): Post-sales services-a significant performance of organizations competitive advantage, Ekonomika, pp. 43-53, DOI: 10.5937/ekonomika2202043M.
  10. Murray, K. B., Di Muro, F., Finn, A., Popkowski L.P. 8210):The Effect of Weather on Consumer Spending, Journal of Retailing and Consumer Services, 17 (6), 512-520.
  11. Nosrati, M., Karimi, R.,Mohammadi, M., Malekian, K. (2013): Internet Marketing or Modern Advertising, How? Why? International Journal of Economy, Management and Social sciences, 2 (3), March, Pages: 56-63.
  12. Prdić, N. (2020). MARKETING U FUNKCIJI RAZVOJA AUKCIJSKE TRGOVINE. KULTURA POLISA17(42), 643–653. preuzeto od https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/200
  13. PRDIĆ , N. . (2020). MARKETING U FUNKCIJI INVESTICIJA U BERZE. KULTURA POLISA17(43), 553–567. preuzeto od https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/226
  14. Prdić, N. (2020). ISTORIJSKI ZNAČAJ TRGOVINE NA BEOGRADSKOJ BERZI. KULTURA POLISA17(41), 609–619. preuzeto od https://kpolisa.com/index.php/kp/article/view/149
  15. Prdić, N, Prdić, I. (2022). Mobilni uređaji u funkciji prodaje na pijaci, Ekonomist, Novi Sad, 1 (1), str 7-15. ISSN 2812-9598.
  16. 16 .Schreiber, M. (2017): Companies in digital transformation. Elektrotechnik and Informationstechnik, 134 (7), pp 377-378.
  17. Toivonen, M., Saari, E. (2019):Human-Centered Digitalization and Services. Springer
  18. Vujko, A.,Zečević S. O.,Nedeljković, D., Zečević, M. (2021): Rural rezidents perceptions on economic impacts of cultural and promotional aspects of tourism, Economic of Agriculture, 68 (1), pp.155-172, doi:10.5937/ekoPolj2101155V.
  19. Zekić, M. (2015): Kontrola i revizija u javnom sektoru, Akcionarstvo, Vol.21, No1, str. 23-33.
Internet izvori
  1. United Nations (UN),Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development https:// sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld;httpa:// sdgintegration.undp.org i https://www.undp.org/content/undp/en/home/2030-agenda-for-sustainable-development.html, pristupljeno 11.2022.
  2. UNDP https: 2020a BRIEF-2:Putting the UN Framework for socio-economic respone to COVID-19 into action: insights from: https://www.undp.org/content/dam/undp/library/covid19/Brief2-COVID-19-final-Jule2020.pdf.
  3. Eurostat Eurostat regional yearbook (2020 edition) str. 133-134 https://ec.europa. Eu/Eurostat/en/web/products-statistical-books/-/KS-HA-20-001.
  4. World Union of Wholesale Markets. Retrived June 28, 2022. from
  5. 24 .https://wuwm.org, pristpljeno 20.06. 2022
  6. https://trznica-bl.com/o-nama/istorija-trznice/, pristupljeno, 14.8.22
  7. https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/pijacni-prodavci-ne-uvode-se-nove-fiskalne-kase-od-1-maja,
  8. politikaplus.com. pristupljeno, 21.3.2021.
  9. pups, pristupljeno,15.4.2022.