LED CEPELIN, DEDA ĐURA, PANKERI I ZLATNI PAPAGAJ: POTKULTURE U JUGOSLAVIJI U RALJAMA AUTENTIČNOSTI

Културни трансфер Европа-Србија у социјалистичкој Југославији (2024) (стр. 227-244)
 

АУТОР / AUTHOR(S): Marina Simić, Miloš Ničić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/82057-99-4.227S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

U ovom radu bavimo se načinima na koji je jedan društveni fenomen poput potkulture, kao posledica top-down kulturnog transfera na relaciji Velika Britanija–Jugoslavija, automatski poprimio lokalna značenja i značaj za dominantnu kulturu socijalističke Jugoslavije. Pri tome posebno se osvrćemo na javnu (samo)percepciju pank potkulture u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji. U tom smislu nije samo percepcija jugoslovenskog panka bila specifična (iako je odražavala i uobičajene odgovore na pank u Britaniji) već i njegova „nerazumljivost“ i „subverzivnost“. U radu se zaključuje da su nastanak i razvoj potkultura panka značajan primer kulturnog transfera na relaciji Evropa–Jugoslavija, ali i pokazatelj načina na koji svaki oblik transkulturnog transponovanja simboličkih formi izražavanja nužno podrazumeva i svojevrsna odbijanja i dodatke u odnosu na (često zamišljani) original.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

pank, Jugoslavija, kulturni transfer, autentičnost

ПРОЈЕКАТ/ ACKNOWLEDGEMENTS:

Ovaj rad predstavlja proširenu verziju izlaganja na naučnom skupu „Kulturni transfer Evropa–Srbija u socijalističkoj Jugoslaviji“, koji je organizovan na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Beogradu 17. oktobra 2023. godine. Istraživanje je sprovedeno uz podršku Fonda za nauku Republike Srbije, broj projekta 7747152, Cultural Transfer Europe-Serbia from the 19th to the 21st century – CTES i podržan je sredstvima Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije na osnovu Ugovora o realizaciji i finansiranju naučnoistraživačkog rada NIO u 2023. godini, broj: 451-03–47/2023–01 od 17. 1. 2023. godine.

ИЗВОРИ и ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Barber-Keršovan, Alenka, „Slowenischer Punk: Eine symbolische Herausforderung an eine symbolische Ordnung“, in: Helmut Rösing (ed.), Ist Pop die Volksmusik von heute? (Hamburg: CODA-Verlag, 1986), str. 45–51.
  • Barber-Keršovan, Alenka,, Vom Punk-Frühling zum Slowenischen Frühling: Der Beitrag des slowenischen Punk zur Demontage des sozialistischen Wertesystems. (Hamburg: Krämer, 2005).
  • Bart, Rolan, Elementi semiologije (Beograd: Biblioteka XX vek, 2015).
    Burke, Peter, “Cultures of Translation in Early Modern Europe,” in: Peter Burke and R. Po-Chia Hsia (eds.), Cultures of Translation in Early Modern Europe (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), str. 7–38.
  • Clark, Dylan, “The Death and Life of Punk, the Last Subculture“, in: David Muggleton, Rupert Weinzierl (eds.), The Post-Subcultures Reader (Oxford: Berg, 2003), 223–236.
  • Cohen, Stanley, Folk Devils and Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers (London and New York: Routledge, 2011 [1972]).
  • Curran, James, Ivor Gaber and Julian Petley, Culture Wars: The Media and the British Left (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019).
  • Dobrivojević, Ivana, „Između ideologije i pop-kulture. Život omladine u FNRJ 1945–1955“. Istorija 20. veka, Vol.1 (2010), str. 119–132.
  • Doknić, Branka, Kulturna politika Jugoslavije: 1946–1963 (Beograd: Službeni glasnik, 2021).
  • Grossberg, Lawrence, “On Postmodernism and Articulation: An Interview with Stuart Hall“, in: David Morley and Kuan-Hsing Chen (eds.), Stuart Hall: Cultural Dialogues in Cultural Studies (London and New York: Routledge, 1996), str. 45–60.
  • Guerra, Paula and Henrique Grimaldi Figueredo, “Today Your Style, Tomorrow the World: Punk, Fashion and Visual Imaginary“, Moda, Arte e Design, Vol. 12, No. 23 (2019), str. 113–147.
  • Hall, Stuart, Chas Critcher, Tony Jefferson, John Clarke and Brian Roberts. Policing the Crisis: Mugging, the State and Law and Order (London: Macmillan, 1978).
  • Hall, Stuart, “Cultural Studies and Its Theoretical Legacies“, in: Lawrence Grossberg, Cary Nelson, Paula Treichler (eds.), Cultural Studies (New York and London: Routledge, 1992), str. 277–294.
  • Hebdidž, Dik, Potkultura značenje stila (Beograd: Pečat, 1980).
  • Hosokawa, Shuei, “Salsa no Tiene Fronteras: Orquesta de la Luz and the
    Globalization of Popular Music”, in: Lise Waxer (ed.), Situating Salsa: Global Markets and Local Meanings in Latin American Popular Music (London and New York: Routledge, 2002), str. 509–534.
  • Jameson, Fredrick, „Postmodernism and Consumer Society“, in: Hal Foster (ed.), The Anti Aesthetic: Essays on Postmodern Culture (Seattle WA: Bay Press, 1982), str. 111–125.
  • Kyaw, Natalija, „Računajte na nas: Pank i novi talas / novi val u socijalističkoj Jugoslaviji“, u: Đorđe Tomić i Petar Atanacković (ur.), Društvo u pokretu: Novi društveni pokreti u Jugoslaviji od 1968. do danas (Novi Sad: Cenzura, 2009), str. 81–103.
  • Laclau, Ernesto and Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy (London & New York: Verso, 2001).
  • Luković, Danijela, „Ispovest jednog pankera: Kako sam za vreme Titove Jugoslavije zbog bedža morao da ispraznim pola stana – i ništa mi nisu vratili“. Blic 3. 1. 2021 (2021).
  • Lewin, Philip and J. Patrick Williams, “The Ideology and Practice of Authenticity in Punk Subculture”, in: Philip Vannini and J. Patrick Williams (ed.), Authenticity in Culture, Self, and Society (London and New York, 2016), str. 81–100.
  • Milojković, Milan, Ira Prodanov, Adriana Sabo i Ljubica Ilić, Vodič kroz pank kulturu u Novom Sadu (Novi Sad: Akademija umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, 2023).
  • Moore, Ryan, “Postmodernism and Punk Subculture: Cultures of Authenticity and Deconstruction”, The Communication Review, Vol. 7 (2004), str. 305–327.
  • Pjević J., „Pank nije nacionalizam“. Borba 17. 1. 1982 (1982).
  • Prica, Ines, „Mit o originalnosti (sudbina pankerske i šminkerske potkulture)“. Polja,Vol. 346 (1987), str. 527–530.
    • Idem, „‘Novi val’ kao anticipacija krize“. Etnološka tribina,Vol. 13 (1990), 21– 29.
    • Idem, Omladinska potkultura u Beogradu, simbolička praksa (Beograd: Etnografski Institut SANU, 1991).
  • Stajić, Mladen i Ivana Gačanović, „Crna ovca i bela vrana: pank među navijačima Partizana“, Etnoantropološki problemi, Vol. 14, No. 3 (2019), str. 999–1025.
  • Sabo, Adriana, „Počeci panka i novog talasa u Jugoslaviji“, u: Milan Milojković, Ira Prodanov, Adriana Sabo i Ljubica Ilić, Vodič kroz pank kulturu u Novom Sadu (Novi Sad: Akademija umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, 2023), str. 23–51.
  • Simić, Marina, Kosmopolitska čežnja: etnografija srpskog postsocijalizma (Beograd: Centar za studije kulture FPN i Čigoja štampa, 2014).
  • Thronton, Sarah, Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital (Cambridge: Polity, 1995).
  • Tompson, Kenet, Moralna panika (Beograd: Clio, 2003).
  • Tsing, Anna, Friction: An Ethnography of Global Connection (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2005).
  • Vannini, Phillip and J. Patrick Williams, “Authenticity in Culture, Self and Society”, in: Phillip Vannini and J. Patrick Williams (eds.), Authenticity in Culture, Self and Society (London and New York: Routledge, 2016), str. 1–20.
  • Vejnović, Zoran, „Neki aspekti okupljanja naših građana u pomodarskim grupama i pokretima“. 13. maj: časopis Saveznog sekretarijata za unutrašnje poslove Vol. 35, No. 5 (1982), str. 22–30.